Bra timing Classe!
Nu är Santan hemma sedan några timmar faktiskt och den går jättefint. Jag har kört i30 ett par veckor, så det känns som att ha bytt upp sig. Nästan ovant med automat. (Fast i30 var en mycket trevlig bil. Körde den på 0,39 när jag gick in för det)
Först och främst vill jag sprida beröm över Bilbolaget i Mellerud som nu fixat bilen. Samma företag i Bengtsfors som är mer Saab-Opel inriktade är också över alla snitt när det gäller att ställa upp.
Det var av allt att döma en knepig diffus "åkomma" ("fullt i klass med en Suzuki SJ-förgasare...). Ingen rolig uppgift för verkstaden.
Ni som följt denna tråd, och andra har sett de konstiga symptomen: Orkeslös motor. Trycka på gasen utan att något händer osv.
Felet lokaliserades till EGR-ventilen. Logiskt.
När jag hämtade bilen gick den någon halvmil - osedvanligt bra - för att sedan bli slö, och bara varva till exakt 3000 rpm.
Det visade sig att någon turboventil, liknande wastegate, gett upp. Kan vara ett följdfel av att egr-en spökat. Jag gissar att det kan ha koksat igen.
Var det jag som skrev något om att variabel turbingeometri låter lurigt?
Kanske hade det med detta att göra.
Nu är turbon bytt på garantin, och allt är frid och fröjd.
Hyundai skall vara glada att de har återförsäljare med verkstäder som tar sin uppgift på allvar.
Sukken