Annons
Annons

2
:D H.M plussade ju för hela Hyundai-historiken! (lite diss för varumärket och hur det stavas/uttalas?)
Har för mig att ur-santan fick försiktig cred från höga vederbörande?
Detta på ett jättetidigt stadium och i samband med U.S.A- lanseringen.
Fast det är nog rätt, det var väl en sågning på sätt och vis.
Tror han bet sig i tungan och så här i elfte timmen gör en pudel. :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Re: gött

4
storken skrev:max utrustad bensinare var tydligen bästa valet... YES känns skönt att pricka in det!
Hur upplever du din bil?
Jag/vi velar lite fram och tillbaka i val av bil.
Har bara testat iX35:an med "stora" dieseln och fyrhjulsdrift. Motorstyrkan var imponerande men jag tyckte att bilen var lite bullrig.

Vår lokale säljare har en bensinversion som jag skall försöka få ta ut på en provtur inom kort. Vore intressant att få jämföra med den lilla dieseln också.

Jag ska ha bilen som tjänstebil. Kör ca 1000-1500 mil per år i tjänsten. Från kontoret till kunden där jag jobbar är det ca 11 mil ToR, 99% landsväg.

Vi är en aktiv motionsfamilj (båt, stall, kanoter, cykel, löpning) och attraheras starkt av bilens utseende och egenskaper. Vi drar inga hästvagnar och har en "normalstor" båt som lätt kan dras av samtliga iX35-modeller.

Så... en iX25. Comfort plus. Svart.
Bensin eller diesel? 130hk eller 180hk? Manuell eller automat?

Arghh!
Vore kul med en "extra allt" men då säger min budgetkalkyl ifrån :-)

5
Skall man ha den som tjänstebil skall man tveklöst ha en diesel.
Sedan gör ju modellvalet Comfort att både automatlåda och stora dieseln försvinner.
Om butgeten tillåter titta i så fall på Sport modellen då får man 4wd och kan välja mellan manuel eller automat.
Har man båt på trailer så skall man inte tveka på att köpa 4wd, då behöver man inte tänka på hur iläggningsplatsen ser ut.
Den optimala bilen som du skulle ha är en Sport aut eller en Sport man.
För egen del tycker jag att automaten är det bästa valet, finns ingen anledning att sitta och växla en stark diesel.
Svart är helt rätt, men kräver mycket puts. Finns inget dassigare än en svart bil som är skitig.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

6
Hejåvälkommen Fredrik! :D :D

Även om du står i valet och kvalet så är det ju ändå ganska trivsamt att "tvingas" till att skaffa en ny bil! :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Jag håller med om att ix35 är bullrig, det tyckte jag också när jag provkörde stora dieseln. Men jag tyckte mig inte höra att det skulle komma från själva motorn, det var snarare vägljud från däcken tyckte jag och HSB. Så jag tror inte det spelar så stor roll vilken spis som sitter i kärran om det nu var vägljud som vi tyckte att det var.

Min nuvarande suv upplever jag bra mycket tystare fast det är en 2004 vilket jag tycker är lite sådär halvtråkigt. Jag tror att det går att få ner vägljudet lite genom att satsa på "tysta däck".

Detta är personlig upplevelse och jag är absolut ingen expert som ska tas på största allvar. :wink:
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

8
Kul att en motormurvel äntligen begriper Hyundai,s förträfflighet :P
Men, kära vänner. Den dagen som Robert Colin i aftonbladet skriver något positvt om Hyundai då måste han ha fått totalt fnatt :twisted: Den mäniskan letar alltid fel på Hyundai som är mer än löjliga. Därför köper jag inte bilbilagan till aftonbladet numera 8)

//Claes

9
Tesla skrev:Kul att en motormurvel äntligen begriper Hyundai,s förträfflighet :P
Men, kära vänner. Den dagen som Robert Colin i aftonbladet skriver något positvt om Hyundai då måste han ha fått totalt fnatt :twisted: Den mäniskan letar alltid fel på Hyundai som är mer än löjliga. Därför köper jag inte bilbilagan till aftonbladet numera 8)

//Claes
Robert Colin är heller inte en av mina favoriter, han känns inte seriös på något sätt, gnäll & tjafs och ganska töntig. :roll:
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

10
Lenn98 skrev:Skall man ha den som tjänstebil skall man tveklöst ha en diesel.
Ja, bensinversionen är tyvärr för skitig. Vi har en fordonspolicy som, upptäcker jag nu, omöjliggör inköp av en bensindriven ix35.

Min säljare har blivit informerad, inväntar svar rörande leveranstid och paketpris.

11
Ett intressant alternativ om man inte behöver 4wd är den nya IX35 med 1,7L diesel på 115 hk

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

12
jag kör som sagt 2 liters bensinare med allt i eller på bilen.
drar kanske lite mer än jag har väntat ca 0,96 blandat. bilen skulle låtit mer iom de stora hjulen, kompisen har med mindre hjul och jag märker inte skillnad.

är supernöjd med bilen!
ända som är lite dåligt är att plasten är lite ömtålig dvs det blir rätt repor. så är ni aktiva så tänk på at vara försiktiga med i och urlastningen.

kör du mer än 2500 så skall du satsa på en traktor motor. :) som spikar...

13
Klart man skall åka spikande traktor :wink: . Hustrun tycker den låter som en buss.
Traktorn har 200nm mera kraft än bensinaren redan vid 2000rpm. Plattan i mattan med automatlåda hänger inte ens en V70T med. 0-100 under 9 sek ättan vad kul det är :D :D

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

14
Lenn98 skrev:Klart man skall åka spikande traktor :wink: . Hustrun tycker den låter som en buss.
Traktorn har 200nm mera kraft än bensinaren redan vid 2000rpm. Plattan i mattan med automatlåda hänger inte ens en V70T med. 0-100 under 9 sek ättan vad kul det är :D :D

// Lennart
ha ha.. det är alltid kul att prata bensin kontra traktor. (skall inte mörka men jag har kört några traktorer med. :) )
men att plocka fram sportiga egenskaper.. nja.. vist är det bra när man har ballast i bilen eller vagn efter.. ja ja det är ju helt olika karaktärer..
jag tycker inte det finns ekonomi i de för min del eftersom jag kör för lite.

15
Visst kan man väl plocka fram sportiga egenskaper. ix-dieseln slår ju sin bensinbroder med råge på alla punkter, med lägre bränsleförbrukning.
Sant är att man måste åka länge per år för att tjäna in både högre inköpspris och skatt.
Har haft bensinare i över 30 år både 4-cyl,V6 och V8, men inget slår dagens starka dieselmotorer. Mycket nm och automatlåda är super

// Lennart
VW Amarok -12
Yamaha 1600