Annons

Backkamera från Jula på Santa Fe 2007

1
Jag har läst några blandade inlägg om backkameror och tänkte därför dela med mig av mina erfarenheter. Jag köpte min kamera från Jula (art 441-069). Den har en färgkamera monterad på en liten plåt och har trådlös överföring av bild. Skärmen som medföljer kan tyckas liten, men den går å andra sidan att montera på ganska många ställen utan att störa. Jag tycker att bilden är helt ok, både i dagsljus och mörker. Först kopplade jag den så att jag var tvungen att starta skärmen manuellt, men det tyckte jag var lite b-aktigt så nu har jag istället fixat så den går igång automatiskt vid backning.

Montering kamera
På min bil är skylthållaren skruvad i bakluckan. Jag tog bort skylten och fäste kameran på baksidan av skylthållaren centrerat i förhållande till bilen. Jag tog bort bakluckans insida och monterade sedan av nummerplåtsbelysningen. Borrade ett hål längst ner i plasten på nummerplåtsbelysningen för att kunna dra in kablaget in i bakluckan. Väl inne var det enkelt att ansluta elen till backljuset. Jag kopplade in mig på det högra.

Bild

Montering el för automatisk start
Jag plockade ner övre delen av konsollen mellan framstolarna. Detta var det svåraste momentet eftersom att jag var osäker på metod. Hittade dock ritningar på www.hmaservice.com som gav lite hjälp. Bilen är automatväxlad. Tyvärr lyckades jag inte reda ut hur jag skulle ansluta till befintligt elsystem för att kunna starta skärmen automatiskt. I stället monterade jag en liten mikrobrytare på en plåt som styrs av ett stag på växelföraren. Ström tog jag bakifrån en av cig/el- uttagen som sitter i konsollen. Nu matas ström automatiskt till skärmen då backen läggs i.

Bild

Bild

Bild

Montering av skärm
Jag provade lite olika ställen. Det bästa jag hittade var mellan ratten och radion. Skärmen sitter då lite dold för utomstående samtidigt som det är ganska naturligt att kunna fälla ner blicken från backspegeln. Den skymmer dock delvis ventilationen, men det kan jag leva med. Monteringen sker med speciella clips avsedda just för montering på ventilgaller. Skärmen sitter fri från alla övriga reglage och knappar.

Bild

Hoppas jag kan hjälpa någon med det här. [/img]
Anders
Annons

3
Hej och mycket välkommen till Forumet, Seg39! :D :D
Toppenbeskrivning av montaget! :biggrin: :biggrin:
Det är sådana här "DIY-manualer" som förgyller tillvaron...! :D Tack och gärna mer sådant! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hejåvälkommen seg39!! :D :D
Vilket superinlägg! Bra jobbat med backkameran med mikrobrytaremontering.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Snyggt o innovativt!

Hur lång räckvidd är det från kamera till mottagare i praktiken?
Skulle det funka på exv en husvagn tror du?

(Jag har trådbunden backkamera, så därför tas styrströmmen till skärmen också ifrån backljuset)

Såg på eBay att det nu finns kameror som är kombinerade nummerskyltsbelysning/kamera.

Man byter tydligen ut ena skyltlampan mot en ny enhet med båda funktionerna i. Antar att det är liknande det som är original nu?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Räckvidd

6
Jag testade inte räckvidden, men medföljande dokumentation anger en räckvidd på 9 meter. Det beror säkert ganska mycket på hur mycket material som befinner sig mellan mottagare och sändare. Om kameran går att montera på ett sätt som ger en fri siktlinje mellan antenn och mottagare borde det hjälpa till. Antennen som sitter på kameran är cirka 25 cm lång. Mottagaren har ingen synlig antenn utan den sitter innuti.

I övrigt så tack för trevlig feed- back.
Anders