Annons

Fläkten har låst sej i nästan max-läge

1
Någon som vet vad felet är ? Går ej att minska hastigheten på fläkten. Hyundai Santa Fe. Har provat att lossna batteripolen. Verkstaden jag ringde till sa att dom måste "koppla in sej " och det tar några timmar, för att konstatera felet och sedan åtgärda det. Borde gå att fixa själv med hjälp av någon här.
Annons

Var och vad ?

3
Framgår inte vad felet är och var ev. motståndet sitter. Motstånd är ju billiga på Elfa tex. Någon som vet vad för motstånd ?
Såg i forumet också att det kunde vara en transistor som gått sönder.
Bör ju vara samma fel när fläkten stannar på max varvtal.

Re: Var och vad ?

4
Toli5 skrev:Framgår inte vad felet är och var ev. motståndet sitter. Motstånd är ju billiga på Elfa tex. Någon som vet vad för motstånd ?
Såg i forumet också att det kunde vara en transistor som gått sönder.
Bör ju vara samma fel när fläkten stannar på max varvtal.
sako skrev:Som rubriken säger,Fläkten går bara på högsta fart
mvh Sako

Santavalp skrev:Hej :)

motståndet sitter på fläkttrumman
bakom handsfacket om du tar bort det :wink:

Mvh Zukan 8)
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

Re: Effektmotstånd kontra effekttransistor

9
kawakarre skrev:Vad jag förstått så styrs fläkten av effektmotstånd om det är en manuell AC och av en effekttransistor när det gäller aut AC.
Har en pdf som visar placeringen av komponenterna men vet inte hur och om det går att bifoga den här.
Hejåvälkommen! :D :D

Det stämmer att det är olika lösningar på AC resp. ACC. I Sverige har vi bara AC på GL-modellerna, som kännetecknas utseendemässigt av svarta dörrhandtag (ej lackade i bilens färg alltså), avsaknad av dimljus och avsaknad av rails. Lejonparten av Santa Fe SM är GLS och GLS Exclusive som är utrustade med ACC.

Vad gäller uppladdning av bilder brukar vi rekommendera Imageshack. PDF:er går däremot inte att ladda upp där. Kanske ngn annan har ett bra tips?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Effektmotstånd kontra effekttransistor

10
ClasseClas skrev:
kawakarre skrev:
Vad gäller uppladdning av bilder brukar vi rekommendera Imageshack. PDF:er går däremot inte att ladda upp där. Kanske ngn annan har ett bra tips?
I dag använder man program som 'dropbox' som synkar över nätet
Programmet är gratis och du får 2 GB data. installera på hemdatorn , jobbdatorn och mobilen. När du droppar en bild eller dokument i Dropbox mappen syns den i alla datorer, den synkar automatiskt.

vill du dela den på nätet lägg den i 'public' mappen, därefter högerklicka och du kan se 'public link'. du splipper en massa krimskrams reklam, bildredigerinsgverktyg och annat jox.

Vill man ha mer utrymme kan man köpa till

www.dropbox.com

11
Kawakarre - välkommen som skribent på Forumet! :D :D

Lövet: Jag använder mig av ImageShack - det verkar vara obegränsat utrymme; Har mer än 400 bilder där, och har aldrig betalat något...? :? :D
Säkert att dropbox är bra det med, det finns ju en uppsjö av dylika sidor som erbjuder sådana tjänster - det viktigaste är ju att slippa belasta den "egna" servern... :wink: :wink:

(Nu var jag "off-topic" igen... Ursäkta - tillbaks till fläktarna...! :oops: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Skäreläjan skrev:Kawakarre - välkommen som skribent på Forumet! :D :D

Lövet: Jag använder mig av ImageShack - det verkar vara obegränsat utrymme; Har mer än 400 bilder där, och har aldrig betalat något...? :? :D
Säkert att dropbox är bra det med, det finns ju en uppsjö av dylika sidor som erbjuder sådana tjänster - det viktigaste är ju att slippa belasta den "egna" servern... :wink: :wink:

(Nu var jag "off-topic" igen... Ursäkta - tillbaks till fläktarna...! :oops: )
I detta fall var det ju så att imageshack inte lagrar PDF´er och dessutom efterfrågades alternativ! Viktigast för mig är att det skall gå att få automatisk synk mellan olika datorer samt nätet utan att jag måste logga in, ladda upp etc manuellt. Jag har tillgång till mina aktuella bilder och dokument både hemma på jobbet och i min telefon, ändrar jag något i ett dokument finns det inom ett par minuter synkat överallt.

Jag vill kunna ex ta en bild med telefonen och länka ut den på nätet direkt ...

:wink:

13
Lövet skrev: I detta fall var det ju så att imageshack inte lagrar PDF´er och dessutom efterfrågades alternativ! Viktigast för mig är att det skall gå att få automatisk synk mellan olika datorer samt nätet utan att jag måste logga in, ladda upp etc manuellt. Jag har tillgång till mina aktuella bilder och dokument både hemma på jobbet och i min telefon, ändrar jag något i ett dokument finns det inom ett par minuter synkat överallt.

Jag vill kunna ex ta en bild med telefonen och länka ut den på nätet direkt ...

:wink:
Ahaa...! Då fattar jag - ja det är ju kanon förstås! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"