Annons

106
Känns lite som efter kriget, när man kunde göra pengar på ett kontrakt med kort leverans eller en nylevererad bil kund säljas vidare med förtjänst...:-/

bedrövligt för er iaf.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!
Annons

107
Jag måste säga att jag lider med er alla som får vänta, vänta, vänta....
Så här i efterhand känner jag mig lyckligt lottad som bara fick vänta en vecka på min nya bil, som sedan midsommar snart gått 800 mil.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

108
Något som jag har reagerat över är de handlarna som nu har annonserat på blocket och har diverse modeller av ix35:or. De lovar leverans i oktober eller november??? Är det bara en chansning eller kan de se när de får sina leveranser???? Ingen annan handlare verkar ju kunna svara på när leverans sker? :?:

rivit upp kontrakt

109
Postat: 2010-09-27, 20:10:27 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Något som jag har reagerat över är de handlarna som nu har annonserat på blocket och har diverse modeller av ix35:or. De lovar leverans i oktober eller november??? Är det bara en chansning eller kan de se när de får sina leveranser???? Ingen annan handlare verkar ju kunna svara på när leverans sker?
---------------------------------------
Troligtsvis är det väl bilar som varit beställda men där kunden rivit kontraktet.... har själv "tagit över" en sådan order, beställd i mars 09, och kommer enligt försäljaren levereras i mitten av oktober alltså en beställnings tid på ca 7,5 månader.....Helt sjukt..
ix35 2.0 CRDi-R Sport 4WD 184hk M6 Black pearl ( Levererad )

110
Ring och prata m försäljaren! Han kanske har någon bil, men inte just den du vill ha, eller bara bluffar han!
Det kanske dessutom är en DEMO-bil han vill "kränga", men under förutsättning att han får in någon ny av någon sort.
Hur hade ni det när ni valde bil?
För min del fanns det bara en sådan jag beställt i Svedala medan det endast fanns en bensin 4wd M6 Sport i Malmö.
Jag var och provkörde båda, men beställde sedan min diesel 184 A6 i Malmö.
Tur att det fanns "rätt bil" i närheten annars hade jag aldrig beställt någon!
Man kan ju inte köpa något man inte provkört! Det handlar dock om c:a 350 "papp" m vinterhjul, Webasto-värmare och annat man beställt till!
Fanns en annan version till i Svedala, men det vet jag inte vilken det var. Hade redan bestämt vilken jag skulle ha om den verkade uppfylla mina krav!
Jag tror att återförsäljarna verkligen håller i sina DEMO-bilar idag eftersom inte ens de får in några nya.
:(
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

111
jo det kan jag förstå att de är beställda rätt så tidigt men hur kan de veta att de får leverans i tex nov eller dec som det stod i 2 av annonserna?? När tillexempel Fenix (Tror jag att det var) hade beställt sin bil i april och de kan fortfarande inte lämna något leverans datum. Det skulle innebära att han får leverans tidigast i Januari.

Gå till pressen???

112
Till ClasseClas
Är det läge att härifrån ta kontakt med respektive motor-redaktion på lokaltidningarna (i mitt fall Sydsvenskan och Skånska Dagbladet) och ge dem en "hint" om hur det ser ut?
Kanske till och med ge dem adressen till vår hemsida, eller skulle det väcka så mycket ont blod att Hyundai skulle släcka ner sidan - eller är den helt fristående?
:?:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

113
Antar för egen del att det inte skulle ge så stort eko i pressen som man kunde förledas att tro... :roll:
Läste en artikel i GP (GöteborgsPosten) häromdagen, att Volvo har drygt ett halvårs leveranstid på flera av sina modeller,
och de var inte ensamma om detta - långtifrån!
Nedgången i världsekonomin lär ha gjort att många underleverantörer gjorde sig av med mängder av anställda,
och att de nu, när det "sätter fart" igen, inte får fram tillräckligt med fordonskomponenter...! :roll:

F ö är Club Hyundai SUV Sweden ett helt oberoende och fristående forum,
och kan (tack och lov) således inte "släckas ned" av några andra - inte ens av hela bilindustrin tillsammans...! :biggrin: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Gå till pressen???

114
andteg skrev:Till ClasseClas
Är det läge att härifrån ta kontakt med respektive motor-redaktion på lokaltidningarna (i mitt fall Sydsvenskan och Skånska Dagbladet) och ge dem en "hint" om hur det ser ut?
Kanske till och med ge dem adressen till vår hemsida, eller skulle det väcka så mycket ont blod att Hyundai skulle släcka ner sidan - eller är den helt fristående?
:?:
Vi har inga kopplingar till Hyundai Bilar AB, varken jobbmässigt, privat eller juridiskt, så vi kör på som vi vill. Det här är ett forum drivs ideellt på fritiden, så engagemanget och insatserna varierar över tiden. Forumet driftas av ABILENE som är vår sponsor, http://www.nunames.nu/cgi-bin/drill.cfm ... hyundai.nu

Vi har bra kontakt med några personer på Hyundai Bilar AB, och vad jag minns har jag lyft 2 specifika frågor under 5 års tid. I grund och botten får var och en driva sina case. Är det systematiska problem så tycker jag det är värt att dryfta dessa med Hyundai Bilar AB.

Vad gäller leveransläget på ix35 så är det ytterst störande med bristen på information. Min slutsats är att Hyundai inte har kontroll över sina inleveranser av bilkomponenter. Förmodligen är ett flertal underleverantörer strandsatta pga den brist på bl a elektronikkomponenter som råder på världsmarknaden. Själv jobbar jag dagligen med denna brist, fast i en helt annan bransch, i syfte att förbättra möjligheterna att producera och leverera produkter, så jag är väl färgad av situationen och rätt luttrad.

För egen del fick jag vänta 6 månader på min CM när jag beställde den. Det var helt OK för jag specialbeställde den och då var det aviserat från början 150 dagars levtid, så det var "okej" att vänta då. Jag hade inga andra förväntningar då.

Jag tycker var och en bör tjata på sin ÅF och kontakta gen.agenten om inte ÅF klarar av att hantera situationen. I slutändan handlar det om att vänta vänta vänta eller helt enkelt att bryta kontraktet. Juridiskt lär inte ÅF ha ngt att sätta emot när varan inte har levererats enligt kontraktet.

Med tanke på det prekära läget borde Hyundai hjälpa sina ÅF med någon typ av kommunikation kring leveransläget. Att tiga still ger inga goodwillpoäng i det här läget. Den bristande systematiken kan jag ta en diskussion med Hyundai om.

Jag är tveksam att dra detta till pressen. Jag tvivlar på att nyhetsvärdet är tillräckligt stort. Men det är vad jag tror.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

115
Det är nog rätt det som classeclas skriver tittar man tex på vw samt volvo mfl så uppgår lev tiden till 6 mån eller mer men där får kunden veta detta vid beställning. Kunden får även snabbt veta om det blir förändringar ang leveransen man behöver inte jaga infon själv det är där det brister på allvar för Hyundai. Det är inte meningen att kunderna själva skall leka detektiver och försöka lista ut när ens bil kommer. För så fungerar det idag tyvärr.
Så där behövs det en rejäl skärpning i informationsflödet till kund eller så vet de inte hur de ska göra och då borde ju någon på Hyundai sitta rejält löst till. Synd bara att det är kunden som blir drabbad men det verkar de helt ärligt skita i. Tystnaden ifrån Hyundai talar sitt tydliga språk att de inte klarar ut denna situation.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

116
Kan inte ni prova att avbeställa era bilar så kan vi se om jag får min levererad snabbare :P

Är det ngn här som har fått det berömda brevet från Hyundai ännu?? Är grymt nyfiken på att se vad de kan ha diktat ihop...

Det finns iaf en fördel med att de har svårt att få ut några ix35:or.... man kommer att vara ganska ensam om att ha en när/om man får en levererad 8)

117
Det är nu som man ska ha en IX35 och tillhöra den lilla exclusiva skaran som kan visa upp sin pärla.
När leveranserna ev.kommer igång kanske det blir ketchupeffekt och man ser IX35 i vart enda gathörn. :D

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

118
farsan var på väg o köpa en ix35, vilken jävla tur att han ej gjorde det, då hade han nog strypt hyundai i sverige, över leverans tiden.

tycker det är skandal att det ska ta sån lång tid. för o få en bil.

Kompisen beställde en ny subaru forester disel, den får dom i decenmber.

Det tycker jag är väldigt bra leverans tid.

Tycker som så, att tar dte för lång tid, då ska ni ha pengar emmelan eller goodwill ifrån företaget ni har köpt bilen så som gratis service eller så.

För då börjar åtf För då säger dom åt hyundai i sverige att så här kan vi inte hålla på.

Så länge ingen säger ifrån till ÅTF på skrapen så händer. Tro mig.

Där emot rör man i grytan då händer det saker.
kör volvo v70 n 2,4t

119
:( Undrar om det lönar sig att röra om i just denna gryta?
Europa-marknaden fick vänta i nästan två år på Santa Fe´n.
En gigantisk marknadskampanj via Eurosport, var i stort sett bortkastad:
Det var Santa Fe SM som klättrade på stenarna, men den gick inte att köpa för pengar. Andra marknader gick före.
Detta är inget märkesrelaterat problem.
Vill du ha snabb leverans? Köp det som finns i bilhallen.
"Välj vilken färg du vill, bara den är svart"!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

120
Får man inte den f'ärg man vill, ha så får dom lackera den i den färgen man vill ha haha blink.

ibland, så kan det behvöas att man rör om i grytan, annars sitter dom för skönt i stolarna, har rört om många grytor där folk har suttit för bra, efter åt, har dom suttit på en grill.

Folk brukar säga åt mig, man ska aldrig reta en oxe. för då blir man över trampad
petroff skrev::( Undrar om det lönar sig att röra om i just denna gryta?
Europa-marknaden fick vänta i nästan två år på Santa Fe´n.
En gigantisk marknadskampanj via Eurosport, var i stort sett bortkastad:
Det var Santa Fe SM som klättrade på stenarna, men den gick inte att köpa för pengar. Andra marknader gick före.
Detta är inget märkesrelaterat problem.
Vill du ha snabb leverans? Köp det som finns i bilhallen.
"Välj vilken färg du vill, bara den är svart"!

Petroff :wink:
kör volvo v70 n 2,4t