Annons

Färddator

1
Hej

Jag har bytt upp mig till en 2005 V6 och denna har färddator m.m. som den tidigare modellen inte hade. Min fråga är om det är någon som har denna nya modell med färdator som kan ge lite reflektioner hur eran fungerar. Stämmer de värden som färddatorn ger?
Annons

3
Hej Fredde!
Jo, jag har märkt att färddatorn inte fungerar som den skall. Ett av värdena visas överhuvudtaget inte. "Riktigt glad" blev jag när jag tankade senast och den visade att jag kan köra 99,9 mil innan det är dags att tanka, men nu verkar den ha kommit ikapp verkligheten. Helt klart att detta skall lämnas in för åtgärd.

Må gott! :wink:
Stahl

4
Fredde! Hur gick det med din färddator? Jag fick en "kallelse" till verkstaden för de skall byta ut den, ingick i någon kampanjgaranti. (Hade ju inget värde på en av menyerna).

Må gott :wink:
Stahl

6
Nollat totalmätarställningen??? :shock:

Så... smidigt..?
Kan vara bra att tänka på för de som funderar på en begagnad SF -05 och framåt...

Nog sjutton är den normala gången att man tankar över de gamla värdena när man mixtrar med instrumentet?

Swedefe

7
Jag har också varit med om det fast på en annan bil. Då gjordes en notering i serviceboken o sedan var det ett helsicke att hålla ordning på det verkliga miltalet inför servicear.

Det kan nog vara så att man inte ställer in mätarna nuförtiden. För om man kan göra det, så finns det genast femtielva icke-auktoriserade "fixare" som har lärt sig att snabbt och enkelt att skruva upp andrahandsvärdet på nolltid! :evil:

8
Hej,

Är ny här, Nämligen engelsman, men gör mitt bästa på ditt språk!!

Köpt en 2006 santa "Nordic" för nån vecka sen, men det finns ingen färddator i den, fast försäljare hade sagt att Nordic bilen var "fullutrustad". Jag frågade värför det fanns ingen färddator, och fick svar, dom har plockat bort denna i 2006 modellen... stämmer detta verkligen... har dom gett upp hopp av att få färddatorn att fungerar...??

Tacksamt för svar..

Conkers.

9
Jag trodde att alla -05 var utrustade med färddator, möjligtvis med undantag för GL-modellen.

Jag undrar om du har köpt en Santa som är tillverkad under -04? :roll: :roll: Vad har du för grill? Är det en -05-grill med mittdelare?
Bild
Kolla registreringsbeviset så framgår det när din bil är tillverkad.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
För att gå tillbaka till vägmätar-diskussionen ovan. Vad jag erfarit så är det straffbart att mixtra med mätarställningen på befintlig mätare. MEN om enheten däremot byts ut helt komplett så finns inga krav på att den "riktiga" vägmätareställningen skall matas. Åter en av dessa underbara Svenska bestämmelser. :wink:

Har ju ingen 6-uell betydelse men jag undrar:
Santa Fe Nordic -06 ??? Fick min nya Santa (ingen Nordic) levererad nu i oktober -05 och man anger bara NY BIL d.v.s. ingen årsmodell. Den är tillv. i nov. 2004. Min är utrustad med färddator och grill med mittdelare.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

14
Vissa handlare är hemskt förtjusta i att hålla kvar i det gamla årsmodellsystemet - speciellt när man inte har något annat nytt att komma med...

Produktionsdatum och datum för första registrering är väl egentligen de enda datumen om har någon validitet nuförtiden, samt att det blir viktigare att hålla reda på vad det är för en bil man egentligen åker omkring i;
uppdateringarna sker inte alls bara vid "modellskifte" längre.

Låter märkligt om man prutat bort den lilla tripcomputern, den är rätt skojsig faktiskt!

Swedefe

15
På tal om färddatorn och genomsnittsförbrukningen - Är de någon som fått den att funka? Visar iaf. bara ------ hela tiden på min 05:a.

Spelar nu inte så stor roll då jag lade upp en egen manuell körjournal redan vid leveransen, så jag vet efter 875 mil att den drar i snitt 1.08L/mil. (blandad körning)

Men va fanken finns de nu en funktion för detta, så skall den iaf. visa något även om det inte stämmer :lol:
Gött nu har jag iaf. EN (1) grej att klaga på. Har letat å letat men inte hittat några andra fel på min Santa.

Orsaken till mitt "letande" beror troligen på något enstaka kvarvarande fragment av mångårig "volvo-noja". För på mina tidigare Volvo´s behövde man inte söka efter fel - de dök snällt upp ändå - i parti o minut.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red