Annons

31
Nu börjar det närma sig slutet. Rostskyddslagret har lagts på över det ljuddämpande lagret, alla hålrum har fått sin behandling, och torkning pågår. Tack vare att dagens medel är vattenbaserade påskyndas torkningen liksom att verkstaden inte behöver skyddsutrustning mot allehanda kolvätebaserade ångor. Miljövänligt, även mot människor, stavas det! Skillnaden i jämförelse med hur bilen såg ut före behandlingen mot nu är dramatisk. Nu kan man lugnt åka vidare i kommande snöslaskperioder i trygg förvissning om att undersidan är korrekt åtgärdad.

Om en timme skall alla plastdetaljer återmonteras, bilen tvättas av och den kommer att vara i bättre skick än när den var helt fabriksny.
Bild
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Annons

32
Urtjusigt SuperMek! Kanonfina bilder och bra förklarande text - kunde knappast gjorts bättre! Säkert till stor nytta och en tankeställare för andra nyblivna IX35-ägare.
Nu övertygad om att jag skall beställa en liknande behandling när jag får besked om att bilen är på gång! Kanske låter firman hämta den direkt från återförsäljaren - så den är färdig när jag hämtar den. Gjorde så vid en dietec-behandling en gång.
Har du något emot om jag tar ut bilderna och visar dem när jag beställer behandlingen??

:D
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

33
Tack Anders!
Jo, vill man hålla bilen hos sig i ett antal år är underredsbehandlingen ett måste. Tyvärr kanske man måste säga, för tillverkarna inser inte behovet här uppe i norr. Linköpingsgrabbarna berättade om en 600 000 kr Lexus de fick in för behandling nyligen. Den var 100% befriad från all form av rostskydd på undersidan! Så mycket pengar och inte en krona investerad i det som inte syns direkt? Skandal!

Ang bilderna så är det bara att högerklicka och markera "Spara som...", no worries.

Förresten, Linköpings-Claes med sin frus vita ix35:a kom förbi mig idag! Vi tog en ljugarrunda i husvagnen och löste världsproblemen. Mycket trevligt! Det var ju Claes som såg till att jag fick upp ögonen för Tectyl-Center i Linköping, ett gäng mycket trevliga personer i det familjeföretaget som tar sig tid till att visa och förklara och är hälsosamt befriade från stockholmssjukan, dvs att stressa runt och inte ha tid för kunder. Här var det tvärtom! Företaget rekommenderas! Funderar ni på underredsbehandling och inte finns för långt borta från Linköping så är det ett bra förslag att boka in sig hos dem.
mvh / Christian

34
Kul att ses Christian, trevligt att bara surra lite om IX 35:or och annat. Blev det något tystare med superdämpningen :D ? Jag är inte ett dugg bitter som Robert Gustavsson sa, bara för att jag inte beställde superdämpning :cry: Ett litet tillrättaläggande, min frus bil är ljus silver :wink: säg till henne att den är vit så får du en "propp" :wink:

Mvh
Claes

35
Vad har man gett sig in på???

Så ni menar att om man har köpt en ny (ix35) bil så rostar den upp på 3 år om man inte kostar på 8000 och behandlar den????

Jag har alltid kört en "svensk-tillverkad" bil och trotts att de varit 6 år när man bytt så har jag aldrig hört några klagomål ang rost...

Ni som har haft Hyundai ett tag,,,, är era bilar slut efter 3 år??? Vore trevligt att veta så att man kan avbeställa innan affären är klar...

37
Tjenare Claes! Jasså, den var silver? Jag hade ju den stora pannlampan i nyllet vilket störde uppenbarelsen :-) Jodå, ljuddämpningen gör sin effekt. Dock sa Tobbe att det blir bättre om några dagar då någon kemisk händelse utvecklas en tid som bättrar på effekten. Under hemresan på söndag skall det vara ett snäppe bättre ändå säger han. Jag återkommer i frågan.

Tech, jag vet inte var du har fått dina påståenden från, men ingen har framfört något liknande här. Underredsbehandlingen gör jag då jag skall ha bilen i minst en tio år eller så, och utan att behöva bekymra mig om rost som sätter sig på allehanda ställen. Notera det jag skrev, att min bil som bara är ett par månader gammal har begynnande rost! Obehandlat blir det inte kul med tiden, men att bilen skulle vara slut om tre år är att ta i för mycket.
mvh / Christian

38
SuperMek Neee missförstå mig rätt, frågan (efter som det är frågetecken efter) var mer av hypotetetisk karaktär. Jag kan skriva 6,7,8 år osv om det känns bättre.

Är det så att rostskyddet är så dåligt att man måste/bör rostskydda fordonet??? Känns som om man är tillbaka på 80-90 talet då man "oljade" underredet?[/i]

39
Tech skrev: Är det så att rostskyddet är så dåligt att man måste/bör rostskydda fordonet??? Känns som om man är tillbaka på 80-90 talet då man "oljade" underredet?
Svaret är ja! Se bilderna jag har bifogat. Rostskyddet är inte dåligt. Det är bitvis helt obefintligt! Man behöver inte större kunskaper i billära för att förstå vad obehandlade balkar i bilen innebär i vår miljö med saltade vägar. Det är inte en fråga om, utan en fråga om när rostangreppen är så påtagliga att det är mycket tråkiga och dyra reparationer som står framför en. Vi tvättar och vaxar karossen för att hålla den ren och fri från rost osv, men underredet som inte ens har ett lackskydd lämnar vi därhän? Tillbaka till 80-talet? Jo, det är nog så när fabrikanterna vill snåla.
mvh / Christian

40
Jodå både Lenn98 och Tech - det saknas behandling både här och där på de flesta bilar av idag! Tror att behandllingen av underredet var som bäst på 80- och 90- talen då man även upptäckte innerskärmarnas förträfflighet! Eftersom detta är en dyr och tidskrävande åtgärd har man försökt ta genvägar genom att sätta plastsköldar m.m. under bilarna. Det är nog bra mot direkt grussprut, men våra saltbemängda vägar här i norden gör att det rostar under i alla fall!
Även AUDI rostskyddade sina galvade karosser duktigt under den tiden! Sedan kom en period när man trodde att galvanisering löste alla problem. Otur att även "galvningen" av naturliga skäl eller av slitage försvann och att det bildades porer i zinket så att det ändå kunde börja rosta! Det är därför man övergått till att tillverka skärmar, fram- och bakluckor och tankar i plast eller aluminium!
Att vi inte ser det utanpå bilen eller vid en okulär "besiktning" under bilen när vi byter till vinterdäck eller kollar när vi är hos bilprovningen är en helt annan sak! Visst ser vi att det finns lite rost på någon bult och bärarmsinfästning, men det verkar bara var ytligt! Eftersom man inte går in med kamera i balkarna vet vi inte om det redan börjat gro där - oavsett vilken bil det gäller!
Glöm gamla "hederliga" Volvo 940 och titta mer på hur en Ford ser ut efter deras övertagande! Ingen rolig läsning. Följ gärna Vi Bilägares rosttest efter att deras bilar varit runt på "året-runt-test" - det är skrämmande!
Allt beror på hur länge du tror du skall behålla bilen, vilket alltid är svårt.
Jag har trott att jag hittat den "ultimata" bilen de tre gånger jag/vi köpt ny bil (har köpt begagnat tidigare). Har inte haft den mer än - 2år, 4år och senast 6 år. Aldrig sett någon rost utanpå - men vet inte hur det sett ut i balkar m.m.
Får du synliga rostangrepp på utsidan under den tiden så är det en riktigt dålig bil - eller så har man lurat dig och sålt en Opel från 60-talet!

Alltid en övervägning mellan att behålla en bil eller byta innan rosten bryter ut - tyvärr kommer den att bryta ut förr - eller senare med tanke på hur mycket salt man sprider ut idag -för säkerhetens skull - det var bättre förr när man lärde folk att tro att det skulle bli halt när det närmade sig "nollan" - och man skulle sänka farten då! Idag är det det ju väghållaren och inte föraren som gjort fel när man sladdar av i för hög hastighet!
Halkan krävde: X-antal liv står det i pressen - skitsnack - det har alltid funnits halka! Det är förarna som inte har lärt sig de tre grundläggande: Vägen - bilen - föraren! Simpelt as that!
Nu flummade @nders ut också - men kunde inte låta bli eftersom jag har retat mej på att man har "tagit bort" föraransvaret vid olyckor när pressen rapporterar.

:mrgreen:
Tror att jag sa ngt klokt någonstans i texten!
Kram
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

41
Så, en liten slutrapport efter helgens ca 100 mil med kopplad husvagn samt en extra tur utan termosen denna afton:

Ljuddämpningen fungerar! Upp till 30% ljuddämpning utlovas och min subjektiva bedömning är att detta kan stämma väl. Där andra tidigare har deklarerat dieselmotorns högre ljudnivå har jag höjt ögonbrynen i pur förvåning. Idag hör jag motorn, liksom avgasrörets brummande under mig. En ny erfarenhet. I landsvägsfart är dämpningen mer markant än vid motorvägsfarande, men det beror även på underlaget. Slät asfalt har fått bästa ljuddämpningen då grov/sliten asfalt troligen överför vägljuden som stomljud i karossen. Då ix35 ingalunda är en tyst bil från start är dessa upp till 30% minskat vägljud en investering i absolut rätt riktning anser jag. Men, 70% kvarstår, och de får man leva med. Skillnaden är dock mycket trevlig och aftonens motorvägsfarande är en fröjd där kombinationen dragvillig motor, mycket välbalanserade hjul och en tystare framfart alla bidrar till lite extra okynnesåkande.

En extra liten bonus från aftonens framfart i huvudsak på motorväg visar att bränsleförbrukningen sjunker! 0,56 l/mil i en blandad mix inklusive motorväg till 50% är trevligt, då jag tidigare hade en extra deciliter i förbrukning. En ca 500 mil har bilen gått inalles och kanske är det helgens stortur med husvagnen som bidrar till att motorn slits in på ett bra sätt. Husvagnsåkandet har visat sig förbruka totalt ca 0,99 l/mil vilket ju är enastående i jämförelse med gamla volvotraktorn som förbrukade 1,7 l/mil i samma situation.
mvh / Christian

42
Då har även jag underredsbehandlat bilen väl investerade pengar
ljudnivån blev märkbart bättre :D
ix35 CRDi-R M6 Sport 4WD Black Pearl -10
i30 Kombi -18

43
Hej,
Nu har jag fått gjort en Tectylbehandling med ljuddämpning på min bil, nu återstår att se om det hjälper på ljudnivån för då kan det vara värt pengarna för den är betydligt högre än jag var van vid i V70:an. Har inte kört så många mil än (ca 50) och inga efter behandlingen så jag får se hur den blir. Skulle för övrigt prova en Volvo XC60 idag och jämföra med men vädret ser inte bra ut så det får kanske vänta.
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red

44
Läste en artikel idag ang rostskyddsbehandling.

Är det ngn som har kollat upp om rostskyddsgarantin gäller om man har behandlad bilen???

Såg att det finns märken som anser att garantin inte gäller om man rostskyddar, och att om garantin gäller så har man svårare att visa att det är tillverkaren som har brustit och att det finns risk att de skyller på att det är firman som rostskyddsbehandlat fordonet som gjort fel.

Petroliumbaserad behandling verkar vara bandlyst mer eller mindre medans vaxbaserat var ngt bättre.

Samma bekymmer måste väl finnas med lackbehandling oxå??

45
Jag ställde just den frågan om garanti innan jag lät utföra underredssmörjning. Inga som helst problem enligt verkstaden i Linköping. :D

/Claes