Hur ärliga eller möjligt dumma vi bilägare är egentligen:
Följande gäller - du har blivit varse ett fel på din bil som kan komma att kosta stora pengar att reparera.
Felet kanske är av den art att det "kommer och går" eller är svårt att upptäcka: kräver både fantasi och möjligen specialutrustning för att märkas.
Kommentera gärna om du vill, men den som bara röstar gör det hyfsat anonymt.
Swedefe
Annons
2
Enkäten är (åtminstone för mig) svår att svara entydigt på - så brukar det vara när det bara finns färdigformulerade svar att välja bland.
1. Jag har ingen handlare jag kan kalla "min". Av alla dom bilaffärer jag gjort under årens lopp har jag bara gjort ett par med samma handlare som förra gången. Varje affär är resultatet av förhandlingar med ett antal handlare där oftast bästa pris vinner.
2. Hittills har jag inte ställts inför problemet "berätta eller inte berätta", så svaret måste bli en gissning.
3. Föreställer mig att jag i normalfallet skulle berätta för handlaren om felet, men kan nog också tänka mig situationer där jag skulle anse det vara upp till honom att upptäcka felet, t ex om det rimligen borde kunna upptäckas vid den "test" som många handlare gör av inbytesobjekt.
4. Vid en privat försäljning skulle jag absolut berätta om felet (men jag har aldrig sålt privat, så vem vet...).
Sammanfattningsvis kan jag tänka mig att sätta en markering vid samtliga alternativ utom det sista (om privatförsäljning).
Men jag valde bara ett.
/BengtB
1. Jag har ingen handlare jag kan kalla "min". Av alla dom bilaffärer jag gjort under årens lopp har jag bara gjort ett par med samma handlare som förra gången. Varje affär är resultatet av förhandlingar med ett antal handlare där oftast bästa pris vinner.
2. Hittills har jag inte ställts inför problemet "berätta eller inte berätta", så svaret måste bli en gissning.
3. Föreställer mig att jag i normalfallet skulle berätta för handlaren om felet, men kan nog också tänka mig situationer där jag skulle anse det vara upp till honom att upptäcka felet, t ex om det rimligen borde kunna upptäckas vid den "test" som många handlare gör av inbytesobjekt.
4. Vid en privat försäljning skulle jag absolut berätta om felet (men jag har aldrig sålt privat, så vem vet...).
Sammanfattningsvis kan jag tänka mig att sätta en markering vid samtliga alternativ utom det sista (om privatförsäljning).
Men jag valde bara ett.
/BengtB
4
Japp!BengtB skrev:Enkäten är (åtminstone för mig) svår att svara entydigt på - så brukar det vara när det bara finns färdigformulerade svar att välja bland.
Detta är ett utmärkt sätt att pressa in individualisterna i en pepparkaksform dom känner sig obekväma i!
Nä, ärligt - det är kanon att du utvecklar resonomanget som du gör - det var det jag hoppades på när jag lade upp omröstningen.
Själva idén med just denna omröstningen är att få oss att börja tänka lite granna - hur gör vi våra bilaffärer egentligen?
Vi som arbetar med hästar - uppfödning av hästar i liten skala och lite konsulting/"talangjakt" har "vårt" sätt att se på det här med "riskövergång";
För att ett försäkringsbolag skall åta sig att försäkra allt annat än ett nyfött föl så krävs en veterinärbesiktning!
Hästen skall besiktigas och befinnas fri från fel - eventuella anmärkningar i besiktningsprotokollet ger minst upphov till diskussion med försäkringsbolaget som skall försäkra hästen - oftast leder en enklare anmärkning till "reservation" från försäkringsbolagets sida - något som gör att den nya ägaren till hästen står utan försäkringskydd om någon framtida skada kan härledas till den kroppsdel/system som omfattas av bolagets reservation.
I praktiken innebär detta att de allra flesta hästaffärer där veterinärbesiktningen inte leder till rent protokoll helt enkelt inte blir av!
Hästresonomanget - och framför allt det som kallas "dolda fel" kan utecklas i det oändliga - men det är inte därför vi är här...
Däremot förbryllar det mig lite hur lättvindigt bilfirmor byter in bilar; är beredd att lämna hyfsat hållbara priser på bilar genom att känna till årsmodell, mil och kanske färg! Själva bilen behöver inte ens vara med!
Skulle man ha bilen med sig så kan det hända att handlaren nöjer sig med att gå ett varv runt bilen och "kolla"...
Vad kollar man?
Att bilen inte har en bogseringslina i nosen som tyder på att den inte tagit sig dit för egen maskin...?
Att bilfirmor byter in bilar lättvindigt betyder ju i förlängningen att en större del av risken bollas över till den framtida köparen av bilen!
Okay okay - konsumentköplagar och begagnatgarantier bla bla bla - men det minsta den nya ägaren av bilen råkar ut för är trots allt tjafs, bråk och problem!
Omröstningen är alltså grodden till ett "rundtänk"; den skiten vi släpper ifrån oss är samma skit vi råkar (eller råkat...) ut för!
Självklart tror jag inte på en mänsklighet som gör allting rätt mot sin nästa - men nog sjutton borde man vara lite mer kritisk när man köper begagnat?
Jojomän!Stahl skrev: Vad roligt att dessa omröstningar kommit tillbaka, funderade att efterlysa dessa....var det inte en gång i måndaden i förra forumet....
Alla forum riskerar att spammas ner av omröstningar tills det står en upp i halsen - i det gamla forumet lade vi upp det som "månadens omröstning" för att ha lite styr på det hela - och ha omröstningarna samlade för att man skulle kunna följa frågorna och resultaten över tiden.
Tyvärr haltade det lite granna - svarsfrekvensen var lite vissen; kanske för att frågeställningarna var lite - Äsch, jag vet inte!
Kanske dags att dra igång en omröstning i frågan?
Swedefe
Swedefe