Annons

Bilservice, ett sätt att pungslå bilägaren och dra valser?

1
Min ix35:a levererades med sprucket glas i bakre bromsljuset under spoilern. "Bara att boka in sig på service" sa säljaren. Jag har väntat på detta bakljus som är "restnoterat" sedan augusti. Utlovade servicetider har man skjutit på pga av utebliven leverans.

Idag var bilen inlämnad hos Bilia i Haga Norra (Stockholm) för att byta stötdämpare bak samt omprogrammering av datorenhet, bägge en fabriksåtgärd påkallat av Hyundai. Jag beställde även lagning av stenskott vilken inkluderas med självriskeliminering vid samtidig beställning av service. Bakre bromljusglaset (plast) saknades fortfarande efter tre månader.

Vid inlämningen fick jag veta att ovanstående åtgärder kommer att debiteras mig med drygt 6 000 kr. "Varför?" frågade jag. "Ja, glaset är ju yttre åverkan och debiteras". "Hur vet du det?" frågade jag. "Det står ju i serviceunderlaget att det var trasigt sedan leveransen i er leveranshall 30 meter åt det hållet" framförde jag och pekade bortåt. "Och omprogrammering samt byte stötdämpare är åtgärder påkallade av Hyundai och inte mig, som åtgärder för fel i leveransen, varför får jag betala för det?" frågade jag. Kostnaderna ströks helt...

När jag på eftermiddagen hämtar bilen får jag veta att bromsglaset saknas, ingen leverans. Vilken överraskning. "Jo, och stötdämparna har inte bytts då Hyundai har levererat stötdämpare med fel artikelnummer". "Det kunde man inte kontrollera innan min bil lämnades hela dagen hos er?" var min fråga? "Det är inte vårt fel" sa bilgubben. Jaja... "Vad har ni åtgärdat?" undrade jag. "Jo, stenskottet är fixat och omprogrammeringen är gjord. Vi ringer Hyundai och ber dem skicka rätt stötdämpare omgående". "Och bromsglas?" undrade jag...

När jag fick nycklarna och åker iväg med bilen ser jag att stenskottet inte är åtgärdat alls. Min fråga nu är vad sannolikheten är att dataprogramuppdateringen är utförd eller ej? Av någon outgrundlig anledning får jag för mig att den inte är gjord. Någon som vågar sätta emot?

Suck!

Bilia ville sälja på mig ett serviceprogram för tre år. 300 kr/månad i 36 månader och du betalar inget för löpande service. Du har då minst 10% rabatt på servicepriset jämfört med löpande debitering och inga kostnadsökningar. Jojo. Löpande service sker 1 gång/år och kostar ca 3 000 kr. Dvs billigare än serviceavtalet. Sååå fiiiiint Bilia, så duktigt. Vill ni ha en kaka?
Senast redigerad av SuperMek den 12 nov 2010, 20:57, redigerad totalt 2 gånger.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Annons

2
Jag vet precis hur du känner dig har som sagt varit utsatt själv, tom innan jag fick bilen, men stå på dig för rätt ska va rätt men det är inte kul när de försöker idiot förklara en :|
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

3
jag brukar vara kvar och se när servicen görs, bokar alltid så att bilen får en mekaniker när jag kör ini hallen, t<r lite tid men och andra sidan vet jag vad de gör och hur. sen spelar man alltid lite dum och då fyller de på spolarvätska osv dvs lite mer värde.

4
Tycker det där låter som ett bilia alternativt stockholmssyndrome.

Alla verkstäder jag varit på har skött sig bra, hyundai är dessutom inte knusliga ad det gäller garanti.

Börjar de snåla och trams med det så är det liksom ingen vitts att köpa Huyndai.

Det enda som har irriterat mig är att den verstaden jag använt de senaste åren envisades med att blaja om ett pris trotts att det var nybilsgaranti. Så fort jag nämnde det så sade bara "ja då kostar det inget alls". Tycker man borde kolla innan om en bil har garanti eller ej.

Sista stället jag var på (de bytte Verkstad där jag bor) var helknasiga.

Det fick bli en Sorento 08 i stället................

Att säga till någon som köpt en ny bil att det kostar 6000 är totalt gallet.

Jag tycker du skall prova att åka någon annan stans.

5
Tjena Christian, vadan omproggramering av datorenheten? Jag fick ju stötdämparna bytta för att det lät om dom. Ska alla IX-35 programeras om tror du? Visst är det bra med en riktig underredssmörjning :badgrin:

Mvh
Claes

6
Tjenare Claes!
Omprogrammeringen fann Lasse på Bilbyter i deras bildator, att både omprogrammeringen och stötdämparbyte är påkallat av Hyundai. I Bilias papper anges omprogrammeringen hjälpa upp "slö motor". Mer än så vet jag inte, dvs om det avser alla ix35 oavsett modell/motor/leveranstid eller inte. Hör med Lasse så kan han säkert kolla upp din bil.

Underredssmäcket sitter bra och jag är mycket nöjd med att ha det utfört.
Senast redigerad av SuperMek den 13 nov 2010, 17:38, redigerad totalt 1 gång.
mvh / Christian

7
Verkar visst som att jag ej är ensam om detta oerhört knäppa syndrom.

Hum undrar om man skulle öppna firma själv, o driva det.

o den service tekniker elelr service man som inte var trevlig, den hade fått skura toalletrna.

Ska man ha ett service yrke SKA man jämnt vara trevligt JÄMT
har ett sånt yrke själv.

Lider så jävla styggt me er alltså.

hade jag ahft egen bilfirma ahde jag fan skämmnts om jag läst detta.
kör volvo v70 n 2,4t

8
I måndags mejlade jag Bilia för att berätta att de missade stenskottslagningen. Också. Inget svar.

I onsdags ringde jag Bilia och hamnade efter diverse köande och dialog med växeltelefonister hos någon form av central verkstadstjänst som inte kunna finna någon info om min bil, men lovade att Bilia Haga Norra skulle ringa upp mig strax. Ingen har ringt.

Idag åkte jag förbi Haga Norra och satte mig i stolen hos kundmottagaren jag talade med för en vecka sedan. Han mindes ingenting om att snabbservice utlovades och att de skulle ha extra fokus på denna bil osv osv. Men NU minsann skulle de ha extra fokus på att få hem rätt delar och ringa mig snarast.

Någon som vill slå vad om att inget kommer att hända under kommande vecka?

Bah!
mvh / Christian

9
Jag har också varit med om idiotdiskussioner där det varit uppenbart att det är frågan om garantier.

Vad gäller Bilia så är det en sorglig historia. Det var inte så längesedan de sparkade en servicetekniker när DN fann ut att de hade debiterat för åtgärder som inte var utförda. Jag tror inte att de i sig har löst ngnting. Det är sjukt i kulturen på Bilia som är grundfelet. Bilia borde kunna vara supervassa och verkligen utnyttja sina skalfördelar som stort företag, men istället har de noll koll. Ett undantag bland stora bilföretag är Upplands Motor, där de verkligen har förändrat sitt serviceerbjudande. Bl a så är serviceteknikern kundmottagare också, och då blir det väldigt få missförstånd på vägen.

Något att tänka på:

1) Man måste inte serva sin bil där man köpte den. Jag köpte min CM i Karlstad men har servat den i Sollentuna och i Sandviken.

2) Man kan "claima" garantiärenden hos vilken auktoriserad Hyundaiverkstad som helst. Det är generalagenten som ersätter verkstäderna för garantiärenden. Undantag: Garantiärenden på extrautrustning som handlaren monterade, tex extraljus, motorvärmare etc.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Jag tar med glädje och byter serviceleverantör, bara det finns någon att finna i rimlig närhet. Södertälje är Ford-entusiast. Några finns en bra bit norr om stan. Bromma Bil & Motor är den enda i rimlig närhet. Någon som känner till det företaget och om de levererar kvalitet?
mvh / Christian

11
Mer i stil med ovanstående:
Jag var ett par dagar i Linköping och besökte företaget Bilbyter för att beställa svarta sidolister som annonseras i senaste Hyundai-tidningen. Dessa skulle anlända runt lunch dagen efter beställning men gjorde inte så varvid jag frågade om de kunde skickas till mig. Inget har skett på några veckor varvid jag idag mejlade nedanstående:

Hej!
Jag var förbi er för några veckor sedan och beställde svarta sidolister från NDF till min Hyundai ix35 KXM564. Dessa skulle skickas till mig per post men jag saknar försändelsen. Kan ni kontrollera om listerna har gått iväg eller om de kanske finns kvar hos er?

Svaret som anlände ser ut så här:

Dessa skulle inte alls skickas till dig per post utan det var ett förslag
ifrån dig "ni kan väll skicka dom". Dom är nu monterade på en av våra
demobilar istället. Hör av dig till en lokal återförsäljare. /Lasse

Men så rart! Varför skicka till kund det kund har beställt? Det är väl onödigt?

Jisses. Service, det finns inte längre. Låt-gå-mentalitet och "jag skiter i dig som kund" är däremot mer utbrett. Kul. Riktigt kul...
mvh / Christian

12
Din stockholmsverkstad har ju tyvärr varit på tapeten tidigare i inta alltför smickrande ordalag :roll:
Fick dessutom bottenbetyg när Vi Bilägare gjorde en verkstadstest, då man kryssat för saker som åtgärdade fast det inta var utfört. I en uppföljning så talades det om att mekanikern skulle få sparken för att ha lurat kund.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

13
Dessa skulle inte alls skickas till dig per post utan det var ett förslag
ifrån dig "ni kan väll skicka dom". Dom är nu monterade på en av våra
demobilar istället. Hör av dig till en lokal återförsäljare. /Lasse

Hoppas folk ser eller hör om detta och håller sig långt ifrån den firman, så där behandlar man inte kunder.

Har du vägarna upp mot sandvikenhållet någon gång så gör ett besök på Hyundai där om du har något ärende, super trevlig och proffsig personal, bilbyter i Linköping har ett och annat att lära där.

Listerna du tänkte på är det de som sitter på sidorna på dörrarna?
Kolla här isåfall snyggare dessutom.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/10-11-Hy ... ccessories
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Ett varv till - och det är inte slut för det...

14
Idag var min ix35 hela dagen hos Bilia. Igen! De fyra posterna stötdämpare, bromljus"glas", datorprogrammering och stenskottslagning skulle nu fixas. "Allt är hemma" deklarerade verkstadens representant i luren för mig för en vecka sedan. "Även rätt stötdämpare denna gång?" frågade jag. Jajamensan, nu är det rätt.

Dagen gick och jag fick ett samtal om sena eftermiddagen. "Nja serru, det verkar som att vi har fått fel stötdämpare, vi kan inte byta dem". Men så förvånad jag blir! Byta stötdämpare och se till att få rätt modell i förväg, det är ju gränsandes till raketforskarvetenskap så självfallet kan man inte begära av Bilia i Haga Norra att klara av det arbetet. Självklart inte...

"Övriga grejer är åtgärdade" säger han. Ska vi slå vad? Det första jag ser när jag hämtar bilen är de bägge stenskotten. Det är inte åtgärdat. Jag far in i verkstaden igen, nu sur som f*n, och jagar reda på "kundservicetjänstemannen". Vi kollar underlagen och visst har meken tydligt angett allt som åtgärdat i underlagen. "Bedrägeri stavas det om jag gör så på mitt jobb" deklarerar jag. Jag kan ge mig tusan att Bilia lämnar underlagen till försäkringsbolaget och kvitterar ut arbetssumman. Både denna och föregående gång, dvs då de varken nu eller tidigare har gjort jobbet. Alls! Bedrägeri stavas det.

"Vi kollar omgående upp dina stötdämpare" säger kundmottagningsgubben. "Visst, så sa ni förra gången för fyra veckor sedan också..." kontrade jag.

Vilket gangsterföretag Bilia är!
mvh / Christian

Re: Ett varv till - och det är inte slut för det...

15
Ta kontakt me försäkringsbolaget så får dom garanterat på moppo där me, .

I mitt fall me dahlbloms så blev det ett jävla liv i luckan, dock så gick den snubben i slut ändan bakom ryggen på oss ialla fall.

jag tycker som så byt firma låter som det är det ästa, om u f-bolaet gdkänner det.
SuperMek skrev:Idag var min ix35 hela dagen hos Bilia. Igen! De fyra posterna stötdämpare, bromljus"glas", datorprogrammering och stenskottslagning skulle nu fixas. "Allt är hemma" deklarerade verkstadens representant i luren för mig för en vecka sedan. "Även rätt stötdämpare denna gång?" frågade jag. Jajamensan, nu är det rätt.

Dagen gick och jag fick ett samtal om sena eftermiddagen. "Nja serru, det verkar som att vi har fått fel stötdämpare, vi kan inte byta dem". Men så förvånad jag blir! Byta stötdämpare och se till att få rätt modell i förväg, det är ju gränsandes till raketforskarvetenskap så självfallet kan man inte begära av Bilia i Haga Norra att klara av det arbetet. Självklart inte...

"Övriga grejer är åtgärdade" säger han. Ska vi slå vad? Det första jag ser när jag hämtar bilen är de bägge stenskotten. Det är inte åtgärdat. Jag far in i verkstaden igen, nu sur som f*n, och jagar reda på "kundservicetjänstemannen". Vi kollar underlagen och visst har meken tydligt angett allt som åtgärdat i underlagen. "Bedrägeri stavas det om jag gör så på mitt jobb" deklarerar jag. Jag kan ge mig tusan att Bilia lämnar underlagen till försäkringsbolaget och kvitterar ut arbetssumman. Både denna och föregående gång, dvs då de varken nu eller tidigare har gjort jobbet. Alls! Bedrägeri stavas det.

"Vi kollar omgående upp dina stötdämpare" säger kundmottagningsgubben. "Visst, så sa ni förra gången för fyra veckor sedan också..." kontrade jag.

Vilket gangsterföretag Bilia är!
kör volvo v70 n 2,4t