Helt plötsligt så startar inte min (Bensin) Tucson-05. Motorn går runt men startar ej.
Prövat startgas direkt vid filtret samt försökt "nollställa" systemet genom att lyfta bort minuskabeln.
Bilen tänder inte ens.
Tyvärr kan jag ej hitta min reservnyckel så jag kan inte pröva om den fungerar.
Inga felkoder, vad jag kan se. (Alla kontroll lampor slocknar vid startförsök)
Från "felfri" till "?" över natten...
Närmsta verkstad över 5mil bort, så bra om någon kan komma med förslag på åtgärd!
//Tina
Annons
2
har du kollat säkringarna och du har även provat med fjärrkontrollen, låsa och låsa upp igen?
försök leta lite till annars efter reservnyckeln. rätt bra att ha om du skulle tappa din vanliga nyckel?
fel på vevaxelgivare kan göra så motorn inte startar. eller om det är nått fel immobilizer-systemet.
båda krävs att man läser av med dator för att se om där är fel.
behöver inte vara det men det är dom 2 mer invecklade sakerna som först dyker upp i skallen =)
försök leta lite till annars efter reservnyckeln. rätt bra att ha om du skulle tappa din vanliga nyckel?
fel på vevaxelgivare kan göra så motorn inte startar. eller om det är nått fel immobilizer-systemet.
båda krävs att man läser av med dator för att se om där är fel.
behöver inte vara det men det är dom 2 mer invecklade sakerna som först dyker upp i skallen =)
5
Hejåvälkommen Tina63!
Vet du vad verkstan gjorde för att få igång din bil? Nyfiken!
Ett knep som jag inte vet om det gör nytta på våra Hyundai-bensinare, men väl på andra bilar, är att starta en sur bil med plattan i botten alt. gasa i botten en gång och därefter starta bilen.
Nån som vet mer om detta knep?
Vet du vad verkstan gjorde för att få igång din bil? Nyfiken!
Ett knep som jag inte vet om det gör nytta på våra Hyundai-bensinare, men väl på andra bilar, är att starta en sur bil med plattan i botten alt. gasa i botten en gång och därefter starta bilen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
6
Hej och mycket välkommen till Forumet, Tina63!
Dig har jag missat också, ju...!?
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
God fortsättning på helgerna, du med!
Dig har jag missat också, ju...!?
Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
God fortsättning på helgerna, du med!
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
7
Några gånger har jag råkat ut för att motorn heldött efter att ha snurrat bara ett par varv efter start. Sen har den verkat helt omöjlig att starta, startmotorn snurrar men bensinmotorn är dödstyst. Detta har hänt både med min nuvarande CM och mina två tidigare SM (alla med V6:or).ClasseClas skrev: Ett knep som jag inte vet om det gör nytta på våra Hyundai-bensinare, men väl på andra bilar, är att starta en sur bil med plattan i botten alt. gasa i botten en gång och därefter starta bilen.
Mitt knep har då alltid varit att hålla gaspedalen i botten medan jag vrider om startnyckeln och låter startmotorn snurra. Efter viss tveksamhet brukar då V6:an börja tända på någon cylinder och slutligen på allihop.
Samma fenomen har jag förresten råkat ut för (och botat) på mina tidigare bensinbilar av andra märken.
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Avgasrör ?
8Hej
På tidigare Tucson var det platt avgasrör under
bakaxeln som det samlas kondensvatten i som
frös under natten och då starta de ej dan efter
4 timmar på verkastan kanske tina det upp då
Mvh Zukan 8)
frös under natten och då starta de ej dan efter
4 timmar på verkastan kanske tina det upp då
Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Re: Avgasrör ?
9Just det, vill minnas att jag läste för länge sen om en servicebulle (TSB) på www.hmaservice.com De byggde om Tuccarna i alla fall i USA.Santavalp skrev:Hej![]()
frös under natten och då starta de ej dan efter![]()
4 timmar på verkastan kanske tina det upp då![]()
Mvh Zukan 8)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
10
Hej igen!
Vet inte så mycket vad dom gjorde!
På kvittot står det " Rengjort stoft och avluftat motot" Stoft kanske skall vara stift...
Att den kom in i värmen gjorde nog sitt till också, men säker kan man inte vara!
Hursomhelst går den nu som en klocka och om en timme skall den in på olje och stiftbyte mm, så sen har förhoppningsvis bilen sett insidan på en verkstad, för sista gången närmaste året!
Gott Nytt År.
Vet inte så mycket vad dom gjorde!
På kvittot står det " Rengjort stoft och avluftat motot" Stoft kanske skall vara stift...
Att den kom in i värmen gjorde nog sitt till också, men säker kan man inte vara!
Hursomhelst går den nu som en klocka och om en timme skall den in på olje och stiftbyte mm, så sen har förhoppningsvis bilen sett insidan på en verkstad, för sista gången närmaste året!
Gott Nytt År.