Jag förstår att det inte gåt att generalisera denna fråga, men om ni orkar läsa så har jag ganska specifika förutsättningar. Jag har siktat in mig på en Santa Fe -07 eller -08, diesel. När detta kom upp under påskmiddagen så sades det bl.a. att ”med mycket stadskörning kommer spridarna att sättas igen och du får högre servicekostnader”. En annan kommentar var att ”du måste köra 5000 mil för att det ska löna sig med diesel”.
Enligt mina beräkningar borde det räcka med runt 3000 mil om man tar hänsyn till den högre skatten. Igensatta spridare har jag inte sett så mycket om. Frågan är alltså, vad ger bästa totalekonomi med följande förutsättningar, diesel eller 2,7 bensin? Jag kör ca 2500 +/-500 mil om året varav 50 % stadskörning/korta sträckor och 50 % långresor med hela familjen eller halva fotbollslaget. Drar en del lättare släpkärror men endast en mycket liten del av körsträckan. Ingen husvagn eller annat tungt att släpa på. Motorvärmare ska jag ha i båda fallen. Vad tror ni? Vad har jag missat? Annat att ta hänsyn till?
Återgå till "Santa Fe (CM), 2007-2012"
- HyundaiForum.se
- - Information, regler, villkor, integritetspolicy och cookies
- - Allmänt/Forumet
- Allmänna Hyundaifrågor
- - Allmänna frågor om Hyundais modellsortiment
- SUV:ar & dylikt
- - Santa Fe MX5 2024-upp
- - Santa Fe (TM) 2019-2023
- - Santa Fe (DM), 2013-2018
- - Santa Fe (CM), 2007-2012
- - Santa Fe (SM), 2001-2006
- - Tucson (NX4) 2022-upp
- - Tucson (TL), 2016-2021
- - ix35/Tucson (LM), 2010-2015
- - Tucson (JM), 2005-2009
- - KONA
- - Nexo
- - Terracan (HP)
- - Övriga modeller såsom skåpbilar, USA-modeller osv.
- Småbilar, Kombi & dylikt
- - i10
- - i20 & ix20
- - i30
- - i40
- - IONIQ
- - Getz
- - Veloster
- - Övriga modeller såsom Coupé, Sonata, USA-modeller osv.
- - Bayon
- Köp & Sälj
- - Köp- & Säljmarknad
- DiY, Gör-det-själv
- - DiY - Gör-det-själv-handbok!
- Övrigt
- - Register över bilhandlare, verkstäder och butiker
- - Välkomna, nya och gamla medlemmar!
- - Projekt- och bilarkivet
- - Erbjudanden
- - Månadsomröstningar
- - Träffar