Annons

Vibrationer kring 100 km/h (2 600 varv) i SantaFe 03 (V6aut)

1
Hello

Nybliven ägare av Santa Fe. Som rubrik lyder så börjar den vibrera en hel del (skakningar i ratten etc) vid 100 km/h. Går över (men inte helt) om man ökar till 120.

Kör på allround-däck å funderar på om det är relaterat till det eller något annat.

Tips på vad det kan vara eller tips på beteende på hur jag kan "lista ut" vad det kan vara? Eller är det helt enkelt "normalt" (skakar inte så jag dör men ändå rätt mycket vibration tycker jag)

(03a med V6 aut).

/J
Annons

2
lösa hjulbultar?
tappad balanseringsvikt?
de e vad jag kommer på just nu

har du kör efter dåliga vägar? typ mycket gropar m.m
inget konstigt ljud när de vibbrerar?
kör svart SANTA FE 2.4l 02a
och silver COUPE 2.7 02a

3
NoC skrev:lösa hjulbultar?
tappad balanseringsvikt?
de e vad jag kommer på just nu

har du kör efter dåliga vägar? typ mycket gropar m.m
inget konstigt ljud när de vibbrerar?
Hello

Inga konstiga djud när det vibrerar (mer än lite högre "vägljud".

Kör den som bil i terräng en hel del ja (fiske osv) så visst har jag kört ner i gropar etc.

Balanseringsvikt, var sitter de å hur kollar jag? (Bultar ska jag kolla direkt ikväll å dra åt om det går).

Tacksam för hjälp!

4
balanseringsvikterna sitter fast på fälgarna

hadde en jäkla vibb ett tag, men de va pga ett stag som gått sönder
kör svart SANTA FE 2.4l 02a
och silver COUPE 2.7 02a

5
låter som obalans i framhjulen. normalt märks det runt 100km/h och kan försvinna lite vid högre hastighet

även om alla vikter sitter kvar sen förra balanseringen så kan det bli obalans. däcken slits och ibland kör man över mindre trottoarkanter som påverkar.

mitt råd är att: kör in med den till en bilverkstad eller däckfirma och få alla 4 hjulen balanserade.

hur är slitaget på däcken? kanske dags för byta när du ändå håller på? =)

6
Tiffster skrev:låter som obalans i framhjulen. normalt märks det runt 100km/h och kan försvinna lite vid högre hastighet

även om alla vikter sitter kvar sen förra balanseringen så kan det bli obalans. däcken slits och ibland kör man över mindre trottoarkanter som påverkar.

mitt råd är att: kör in med den till en bilverkstad eller däckfirma och få alla 4 hjulen balanserade.

Lite nån sån lösning jag funderat på, dags för service snart ändå så tänkte ta det då. Faktum är att däcken ser "hyfsat" jämnslitna ut å finns rätt mycket sula kvar på dem...men kör som sagt på "allround" å det ger ju en lite skakigare gång på sommarväglag...

Tackar för tips.

7
donking121 skrev:
Tiffster skrev:låter som obalans i framhjulen. normalt märks det runt 100km/h och kan försvinna lite vid högre hastighet

Lite nån sån lösning jag funderat på, dags för service snart ändå så tänkte ta det då. Faktum är att däcken ser "hyfsat" jämnslitna ut å finns rätt mycket sula kvar på dem...men kör som sagt på "allround" å det ger ju en lite skakigare gång på sommarväglag...

Tackar för tips.
Hade jag vart dig så skulle jag tagit bilen till en mekaniker lyft upp den och kollat länkarmar samt allt annat som har med hjulen och göra. Du förklara inte om det bara skakar i ratten eller hela bilen skakar.
Hade som sagt gjort balanseringen efter du kollat bilen, om de behöver byta något så måste du ju balansera efteråt iaf så why do it twice?
Hyundai Santa Fe 2.0 136Hk
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

http://www.garaget.org/Rofty