Annons

Servicefrågor

1
Som ganska nybliven ägare av en Santa crdi -06 så har man ju några funderingar :-)

När jag köpte bilen så hade nyligen varit på 12K mila service med kamremsbyte osv. Nu är det dags för 13500 mila servicen och det vore intressant om någon vet om det är något speciellt som ska göras på den och ungefär vad den kostar?

Bör man använda orginalverkstad el har någon bra erfarenheter från t ex Autoexperten el Mekonomens verkstäder?
Annons

3
Hejåvälkommen piliz!! :D :D

13500-mila ska vara en "liten" service. Vad gäller verkstäder så är det nog viktigare vilka verkstäder det finns på orten och hur vassa de är. Jag har märkt att en del allverkstäder är ovana vid 4WD, och då faller de bort för mig av den anledningen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Hoppas på att det är en liten service såhär efter en dyr sommarsemester :-) Jag hörde nämligen något om att alla oljor skulle bytas på denna service. Ingen här som gjort den?

7
Fick tag i verkstaden nu och följande verkar ska bytas.

Olja + filter
olja bakaxel
olja diff
kupéfilter
luftfilter

Kalaset skulle gå lös på 5090:- :doubt:

8
Jaha, jag hade fel. Jag trodde att 3000, 6000, 9000 mil, osv, var de stora servicearna. Sorry. Det står väl i serviceboken vilken omfattning servicearna har?

Det är rätt många år sedan jag bad Hyundai Bilar AB att få ta del av serviceinnehållet vid varje servicetillfälle och lägga ut på nätet, men de ville behålla de som intern info, så jag fick inget.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
ClasseClas skrev:Jaha, jag hade fel. Jag trodde att 3000, 6000, 9000 mil, osv, var de stora servicearna. Sorry. Det står väl i serviceboken vilken omfattning servicearna har?

Det är rätt många år sedan jag bad Hyundai Bilar AB att få ta del av serviceinnehållet vid varje servicetillfälle och lägga ut på nätet, men de ville behålla de som intern info, så jag fick inget.
Her i Norge, får jeg ved hver service et skjema hvor de krysser av på hva de gjør. Alt som skal gjenomgåes står på dette skjemaet, enten med en - det betyr at de skal hoppe over dette punktet, eller en K, som betyr kontrollere, eller en S, som betyr skift.

På dette skjema er alle servicer fra 0 km til 200.000km oppført. derfor vet jeg ved å se på skjemaet fra en service, akkurat hva neste service skal inneholde. Skjemaet er merket med Hyundai-logo, og stemples og underskrives av vedkommende mekaniker som har utført servicen.

Det er egne skjema for alle modeller, altså skjemaet for jentungens Atos, er ikke det samme som på Santa-fe'n min.

10
Bilen nyservad och en del trevliga överraskningar i samband med det. Hade en del småsaker som jag inte räknat med att verkstaden skulle fixa, b la en trasig lampa, handbroms som behövde sträckas.

Allt detta åtgärdades plus att man monterade om en felmonterad bromsslang och till råga på allt så blev det 1000kr billigare än offererat pris.

Olja + filter
Olja bakaxel
Olja diff
Kupéfilter
Luftfilter
Bromsolja
Kylvätska
Byte parkeringsljuslampa
Justering handbroms
Om-montering av bromsslang
Påfyllning spolarvätska

Total summa: 4086:-