Hejsan.
Har en Santa Fe från 06 som gått ca 12,300 mil, och det börjar snart bli dax för service misstänker jag eftersom den gjordes när jag köpte bilen och det var för ca 1000 mil sedan. Vad är det för service och vad ingår i den?
Annons
5
Enligt killen jag pratade med så var servicen vid 12600 olja+filter, luftfilter, kupéfilter samt tändstift. Och han ville ha 5700 för den.
Mina intervaller har blivit lite konstiga eftersom vi köpte bilen när den gått 11100, och då krävde jag att alla oljor och filter skulle bytas. Och även allt annat som "behövs bytas enligt service".
Och där stor iaf inget om byte av kamrem, så den har dom inte bytt på den genomgången jag krävde när jag köpte bilen...
Mina intervaller har blivit lite konstiga eftersom vi köpte bilen när den gått 11100, och då krävde jag att alla oljor och filter skulle bytas. Och även allt annat som "behövs bytas enligt service".
Och där stor iaf inget om byte av kamrem, så den har dom inte bytt på den genomgången jag krävde när jag köpte bilen...
7
Skal finne service-skjemaet i min santa bare den kommer hjem, og det gjør den i natt... Jentungen og kjæresten har lånt den en liten tur til Paris, men kommer inn med ferga her nå ved midnatt...Hassenisse skrev:Enligt killen jag pratade med så var servicen vid 12600 olja+filter, luftfilter, kupéfilter samt tändstift. Och han ville ha 5700 för den.
Fikk en tlf fra de da de var på oppover i Tyskland nå før i dag, og de syntes Santa'n var en alle tiders bil å kjøre langt i, og stortrivdes i bilen
8
Kollade i min servicebok nu när jag kom ihåg det när bilen var hemma. Och det står i den att kamremmen är bytt vid 90464 km. Så jag slipper den kostnaden.
Var inne och dubbelkollade det på Bendt bil i Halmstad, som är den auktionerade servicefirman här, och dom skulle ha 14700 för ett kamrems-byte.... Faan bygg bilar med kedja istället!
9
Håller med, fast Hyundai har släppt kamremmar helt och kör med kamkedja numera. Tex Santa Fe CM från -10 (facelift med ny drivlina) har kamkedja. Fast det hjälper ju inte oss som sitter med kamrem...Hassenisse skrev:Kollade i min servicebok nu när jag kom ihåg det när bilen var hemma. Och det står i den att kamremmen är bytt vid 90464 km. Så jag slipper den kostnaden.Var inne och dubbelkollade det på Bendt bil i Halmstad, som är den auktionerade servicefirman här, och dom skulle ha 14700 för ett kamrems-byte.... Faan bygg bilar med kedja istället!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision