nybliven ägare till en -03 santa fe 2,4 exclusive
nu till mitt problem skulle köra upp för en gräsbelagd backe när jag blev väldigt förvånad då jag knappt tog mig framåt för den stod bara och spann på vänster framhjul nån som vet vad problemet kan vara
skall även påpekas att min förra bil som va en audi quattro hade inga problem alls i samma backe vore tacksam för alla tips man kan få för jag är väldigt nöjd med bilen i övrigt men är den inte fyrhjulsdriven så måste jag byta bort den mot nåt annat
Annons
4
Då kan risken finnas att kanske din visko koppling är trasig.
men jag tror andra kan detta bättre än mig.
O välkommen hitt till detta forum me.
här kommer en länk där det står om hur 4x4 funkar på dessa bilar
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=429
men jag tror andra kan detta bättre än mig.
O välkommen hitt till detta forum me.
här kommer en länk där det står om hur 4x4 funkar på dessa bilar
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=429
kör volvo v70 n 2,4t
5
Hej, läs noga tråden som svintoleffe länkade till! Där står "allt"!
Santa Fe SM är permanent fyrhjulsdriven men saknar diffspärrar. Istället finns en viskobroms till mittdiffen och en lamellbroms (LSD) för bakdiffen. Framdiffen är helt öppen. Som bäst driver bilen på 4 hjul och som sämst på 1 hjul, ngt av framhjulen.
Kolla här:
Om ngt framhjul släpper så är det bara att börja om o ta nytt spår. Ett knep är att värma upp viskobromsen (då tjocknar viskooljan och mittdiffen svarar bättre) genom att dra några gånger i handbromsen under färd.
Santa Fe SM är permanent fyrhjulsdriven men saknar diffspärrar. Istället finns en viskobroms till mittdiffen och en lamellbroms (LSD) för bakdiffen. Framdiffen är helt öppen. Som bäst driver bilen på 4 hjul och som sämst på 1 hjul, ngt av framhjulen.
Kolla här:
Om ngt framhjul släpper så är det bara att börja om o ta nytt spår. Ett knep är att värma upp viskobromsen (då tjocknar viskooljan och mittdiffen svarar bättre) genom att dra några gånger i handbromsen under färd.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
6
nu får ni ursäkta mig men det känns som att det är en riktigt skitkonstruktion om man måste hålla på att dra i handbromsen för att ¨värma¨oljan i viskokopplingen för att fyrhjulsdriften ska funka.
känns ju osäkert när man står där med ett fullastat skotersläp i fjällen och inte tar sig framåt
känns ju osäkert när man står där med ett fullastat skotersläp i fjällen och inte tar sig framåt
7
Kan ikke si jeg hadde den opplevelsen da jeg hadde bil med denne konstruksjonen.... var kun når Jeg var totalt innesnødd her, og trengte full effekt straks fra alle fire hjul at jeg brukte brekket, og det var jo bare en halv omdreining eller noe som skulle til før den strammet seg til... bakhjulene ligger jo alltid litt inne med den viscosekoblingen... vinterstid opp bakker etc, var jo ikke noe problem, den strammet seg jo etter behov, nærmest ubemerket.ketchup skrev:nu får ni ursäkta mig men det känns som att det är en riktigt skitkonstruktion om man måste hålla på att dra i handbromsen för att ¨värma¨oljan i viskokopplingen för att fyrhjulsdriften ska funka.
8
Vad är det man säger: "Det man inte vet, det mår man inte dåligt av". Vad jag tipsade om är ett knep som man kan använda i trixiga situationer.ketchup skrev:nu får ni ursäkta mig men det känns som att det är en riktigt skitkonstruktion om man måste hålla på att dra i handbromsen för att ¨värma¨oljan i viskokopplingen för att fyrhjulsdriften ska funka.
Vetskapen om 4-hjulsdriften fungerar gör att det är lättare att agera och att ha marginalerna på sin sida. En del av oss har kört riktig offroad med våra Santa Fe SM och lyckats fantastiskt bra med det. Samtidigt kan originalsommardäcken Hankook RA07 som är klassade som "lätt lastbil"-däck stöka till det i vissa situationer. De är ypperligt hållbara men ack så tråkiga i vått underlag. Nästan frostkalla stenhårda däck och blött gräs är ingen bra kombo.
Jag kan berätta att jag har fastnat med min Santa Fe CM (nya modellen, ej SM) på ett enkelt ställe och den bilen ger som sämst 2-hjulsdrift dvs 1 hjul fram och 1 hjul bak på diagonalen, och det är den vanliga setupen för icke rambyggda bilar med "digital" 4WD. Allt hänger på föraren och hur han hanterar situationen.
Har du verkligen orkat med att läsa igenom 4wd-tråden som länkades till och fått en nyanserad bild över situationen? http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=429
Grejen är att om 1 hjul spinner loss så blir bilen stående och då kommer man ingen vart. Det duger inte att gasa på som en tok för det förvärrar bara situationen. Det gäller att smyga smyga med koppling och gas. Samma gäller även de som driver åtminstone med 2 hjul på diagonalen. Spinner man loss är det samma skit där också.
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
9
Här är lite kul bilder när vi träffades på Sandlycke vid Strängnäs och körde i regnvåt lera. Det gick ju riktigt bra!
http://www.hyundai.nu/html/traffar2.htm
Ägaren till en XC90 som körde helgen före kom inte hem för han rev av bränsleledningen.
http://www.hyundai.nu/html/traffar2.htm
Ägaren till en XC90 som körde helgen före kom inte hem för han rev av bränsleledningen.
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
10
Fyrhjulsdriften behöver ingen viskokoppling för att gå igång, det är permanent fyrhjulsdrift på SM. Däremot finns det en diffbroms för mittdiffen i form av en viskokoppling/viskobroms.ketchup skrev:nu får ni ursäkta mig men det känns som att det är en riktigt skitkonstruktion om man måste hålla på att dra i handbromsen för att ¨värma¨oljan i viskokopplingen för att fyrhjulsdriften ska funka.
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
11
Jag har kört o dragit både kontainrar o grävmaskiner o just nu så åker jag dagligen runt me en stor satans gräsklippare efter bilen. utan problem 4x4 funkar extremt bra.
Jaga hr även varit ute o pulsat i djup snö tilräckligt mycket snö för att jag inte kom ut ur förar dörren utan problem.
Jaga hr även varit ute o pulsat i djup snö tilräckligt mycket snö för att jag inte kom ut ur förar dörren utan problem.
ketchup skrev:nu får ni ursäkta mig men det känns som att det är en riktigt skitkonstruktion om man måste hålla på att dra i handbromsen för att ¨värma¨oljan i viskokopplingen för att fyrhjulsdriften ska funka.
kör volvo v70 n 2,4t
12
Hei
jeg har jo hatt SM med både viscose og TOD, og min erfaring er at det er fordeler og ulemper med begge systemer. Jeg sto aldri fast med viscose koblingen heller, og jeg kjørte da i så mye snø, at den dyttet denne opp på panseret, men fordi jeg måte ta igang fra stillestående, brukte jeg brekket til å stramme opp koblingen.
Bilen tok seg igjenom snøfonna, på en suveren måte, men her gjelder det jo da og ikke gi seg, men stå på, sikte og kjøre.
jeg har jo hatt SM med både viscose og TOD, og min erfaring er at det er fordeler og ulemper med begge systemer. Jeg sto aldri fast med viscose koblingen heller, og jeg kjørte da i så mye snø, at den dyttet denne opp på panseret, men fordi jeg måte ta igang fra stillestående, brukte jeg brekket til å stramme opp koblingen.
Bilen tok seg igjenom snøfonna, på en suveren måte, men her gjelder det jo da og ikke gi seg, men stå på, sikte og kjøre.
14
Ja, gi fullt rattutslag på en plass, og kjør i ring, men husker ikke hvilken vei om det var til venstre eller høyre, og du vil etter 3/4 runde kjenne firetrrekken strammer seg til ved at det triller tregere og bryter litt i bilen.ketchup skrev:tacksam för alla svar men kan man på nåt vis kolla om fördelningslådan är trasig ?
Lurer på om det er til høyre man skal ta svingen, men husker ikke dette... Det var merkeverkstedet som fortalte meg dette, og jeg husker jeg gjorde dette...
Kansje andre her vet, men jeg mener høyre var den veien man lettest merket dette.