Hej på er,
Jag upplever att bilen går trögt på sistone, den kräver mer gas för att komma upp i hastigheter. Jag har automatlåda och bilen växlar upp till högre växel mkt senare än förr känns det som.
Vidare har jag märkt att bränsleförbrukningen numera ligger kring 8.8-8.9 istället för tidigare 8.1-8.2.
Jag tyckte att detta inträffade efter jag monterat xenonkonverteringssats för någon vecka sedan. När jag kopplade in xenon-ballasterna så kopplade jag bort batteriet, så bilen "nollställdes" trodde jag (jag var tvingad att slå i pin-kod i stereon etc.). Jag trodde att iom denna nollställning så kom inte bilen ihåg mitt körsätt men skulle lära sig det igen efter några mils körning. Dock är problemet med trögheten kvar. Det känns nästan som om jag kör med släpvagn skulle man kunna säga.
Någon som upplevt liknande tröghet i sin bil?
Annons
Re: Bilen går "trögt"
2Jag bytte batteri i min bil för ca 2 månader sen och då "tappade" bilen minnet för min körstil.familjen_santafe skrev: När jag kopplade in xenon-ballasterna så kopplade jag bort batteriet, så bilen "nollställdes" trodde jag (jag var tvingad att slå i pin-kod i stereon etc.). Jag trodde att iom denna nollställning så kom inte bilen ihåg mitt körsätt men skulle lära sig det igen efter några mils körning. Dock är problemet med trögheten kvar. Det känns nästan som om jag kör med släpvagn skulle man kunna säga.
Men bilen hittade tillbaka till mitt körsätt efter en dag eller två.
Jag har även xenonkonverterat mina lampor och har inte märkt nått efter det...
Santa Fe Crdi C7 A5 -06
Re: Bilen går "trögt"
3Hej Persa,Persa skrev: Jag bytte batteri i min bil för ca 2 månader sen och då "tappade" bilen minnet för min körstil.
Men bilen hittade tillbaka till mitt körsätt efter en dag eller två.
Jag har även xenonkonverterat mina lampor och har inte märkt nått efter det...
Detta var ca. 2 veckor sedan, och med de mil jag kört borde bilen hittat tillbaka till mitt körsätt igen. Jag misstänker att det är något annat som är fel tyvärr
Ibland är fälgarna varma också, så jag undrar om det inte är så att bromsen kan ligga på under färd. Eller kanske något hjullager som börjar ge upp.
Santa Fe CRDi automat, -07
6
Jag upplever också att min bil rullar tungt, i väldigt branta nedförsbackar så ökar bilen inget i hastighet utan behåller samma fart, när jag släppt gaspedalen. Jag tror att det är för att det är 4x4 som det rullar så tungt? Min gamla bil med automatlåda ökade utav bara h*lvete i samma nedförsbacke.
Jag har också xenonkonvertering på både hel och halvljus och KCR-box.
Har precis hämtat ut bilen från service på hyundai 7900:- kostade den, och då fick dem pilla av stötfångaren och sätta dit en backsensor som var lös. Dj*vla svinpris.
I alla fall, jag ska åka i samma backe snart igen, då skall jag notera hur bilen uppför sig. Om den ökar eller behåller samma fart som tidigare, nu har den ju ny olja i både diff, bakaxel och växellåda. Och vad jag vill dra mig till minnes så har jag för mig att lådan laddar ner det adaptiva minnet till ECU'n eller var det nu blir var, varje gång man st'änger av bilen. Alltså tankar den ned programmet från minnet igen vid start, alltså spelar det ingen roll om man bryter spänningen/byter batteri. Men det är bara vad jag har för mig..
Jag har inte känt om mina bromsar blir varma, men jag ska åka UPP för backen någon dag och INTE trampa på bromsen, sedan hoppa ur och känna på skivorna, för instinktivt känns det inte som om den SKA rulla så segt. Min bil lägger inte i femman förrän jag har passerat 70km/h, kan inte lägga i den "manuellt" heller om den inte över den hastigheten, det ä'r ju lite dumt att åka på fyran om man inte behöver..
Jag har också xenonkonvertering på både hel och halvljus och KCR-box.
Har precis hämtat ut bilen från service på hyundai 7900:- kostade den, och då fick dem pilla av stötfångaren och sätta dit en backsensor som var lös. Dj*vla svinpris.
I alla fall, jag ska åka i samma backe snart igen, då skall jag notera hur bilen uppför sig. Om den ökar eller behåller samma fart som tidigare, nu har den ju ny olja i både diff, bakaxel och växellåda. Och vad jag vill dra mig till minnes så har jag för mig att lådan laddar ner det adaptiva minnet till ECU'n eller var det nu blir var, varje gång man st'änger av bilen. Alltså tankar den ned programmet från minnet igen vid start, alltså spelar det ingen roll om man bryter spänningen/byter batteri. Men det är bara vad jag har för mig..
Jag har inte känt om mina bromsar blir varma, men jag ska åka UPP för backen någon dag och INTE trampa på bromsen, sedan hoppa ur och känna på skivorna, för instinktivt känns det inte som om den SKA rulla så segt. Min bil lägger inte i femman förrän jag har passerat 70km/h, kan inte lägga i den "manuellt" heller om den inte över den hastigheten, det ä'r ju lite dumt att åka på fyran om man inte behöver..
Santa Fe 2.2 CRDI Comfort 7 Sailing Edition -07
8
Som jag förstått det av både instruktionsboken och av att kolla runt på forumet så lär sig växellådan riktigt fort att anpassa sig till din körstil.Mr2T skrev: Och vad jag vill dra mig till minnes så har jag för mig att lådan laddar ner det adaptiva minnet till ECU'n eller var det nu blir var, varje gång man st'änger av bilen. Alltså tankar den ned programmet från minnet igen vid start, alltså spelar det ingen roll om man bryter spänningen/byter batteri. Men det är bara vad jag har för mig..
När jag bytte batteri så tyckte jag att växlingarna var lite annorlunda jämfört med innan. men det kan ju ha varit jag som körde annorlunda eftersom jag hade läst om den adaptiva lådan här på forumet
Santa Fe Crdi C7 A5 -06
9
Jag kör mest stadstrafik och har en KCR-box monterad, som mest troligt ger lite missvisande förbrukning. Men hem från ullared med fyra personer i bilen i 120km/h och fullt lass i bagaget låg jag på 0.7-nånting i förbrukning. Just nu på 0.88 enligt färddatorn. Men det ser ut som om det landar runt 0.9-1L om man räknar ut kvarvarande körsträcka+körda mil, innan tanken är tom. Har inte ägt bilen så länge så jag kan inte dra några slutsatser än om just MIN bil. 
Santa Fe 2.2 CRDI Comfort 7 Sailing Edition -07
10
Hur har det gått med felsökningen?
Borde inte ha ngt med elen att göra, undantaget den sk självlärande växellådan.
Ingen annan åtgärd nyligen eller närkontakt med ngn trottoarkant?
Hjulvinkel, däcktryck och handbroms brukar vara bra att kolla en extra gång.
(Om katalysatorn går sönder på en bensinare brukar det bli svårt att varva, medan bottendraget är kvar...
Hur det funkar på dieslar har jag ingen aning om.)
Borde inte ha ngt med elen att göra, undantaget den sk självlärande växellådan.
Ingen annan åtgärd nyligen eller närkontakt med ngn trottoarkant?
Hjulvinkel, däcktryck och handbroms brukar vara bra att kolla en extra gång.
(Om katalysatorn går sönder på en bensinare brukar det bli svårt att varva, medan bottendraget är kvar...
Hur det funkar på dieslar har jag ingen aning om.)
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
11
I helgen gjorde jag en insats, tog loss alla hjul och hittade orsaken. Det var ett bromsbelägg på vänster bak som var helt slut. Dock svårt att se utan att ta loss hjulen då det var det inre belägget som var dåligt. Nu är det bytt, och bilen känns normal igen.
HÄRLIGT ATT KÖRA SANTA IGEN!
HÄRLIGT ATT KÖRA SANTA IGEN!
Santa Fe CRDi automat, -07