Annons

TUCSON 2.0 Bensin 4WD Lock problem

1
Hej!

Är ny här på forumet och har haft min Tucson sen december 2007. Köpte den sprillans ny med 9 års kvalitetsgaranti!!! Inte illa... nu till saken... hehehe

Körde ner till Mellbystrand förra veckan med frugan och körde ner till stranden med bilen i lös sand! Innan vi kom ner i sanden kopplade jag in 4WD locken på bilen... Den åkte genom lössanden utan några som helst problem... Körde i ettans växel sakta eftersom andra bilar och människor gick omkring.

Det var så kul att se Volvo V70 bilar och andra nyare bilar som bara grävde ner sig i sanden... hehehehe Hursomhelst!

När jag svängde ut från sanden efter ca 1 km körning åkte jag upp på en asfalterad väg och efter 100 m svängde jag till vänster för att parkera... Där kom skräcken!!!

Bilen ville inte svänga och det lät nåt konstigt från främre däcken... Jag kopplade ur 4WD locken och det lät som om kugghjul slog i varandra... Bilen vägra röra på sig.

Stängde av motorn och satte igång den igen utan 4WD lock och den startade och parkerade fint. Inga mer problem på vägen hem. Ringde Hyundai Assistance för att rådfråga de och de hänvisade till verkstan.

Lämnade in bilen på Carnes Bil i Borås som kunde titta på bilen och de hittade en felkod som gällde fyrhjulsdriften. De kunde på plats inte berätta vad som var fel utan att de skulle ringa Stockholmskontoret för att få en redogörelse på denna kod.

Dan efter (igår) ringde mekanikern mig och förklarade: MAn får under inga omständigheter koppla in 4WD locken när man kör på torr asfalt då risken för att skada länkarmar mm kunde skadas. 4WD locken skall bara användas innan man åker på dålig terräng och slås av innan man kommer ut på en bra väg... SHIT! Sa till honom att detta inte står i instruktionsboken... och att det måste vara en vanlig sak andra Tucsonägare gör... Vad jag vet så kopplas 4WD locken av automatiskt när man sen kör snabbare än 40km/h... Alltså Vet inte om mekanikern hade rätt eller inte... Men skulle vilja kolla med er andra för att se om ni råkat ut för nåt liknande...
Annons

2
Hej Darki och välkommen till forumet!

Det mesta du behöver veta om ITM-systemet och "4-wd lock" på din Tucson hittar du i denna tråden:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... light=lock


Jag har provat 4-hjulsdriften mer än de flesta, både till vardags och fest:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=815


och min rekomendation är faktiskt att låta knappen vara!

Systemet klarar alldeles utmärkt att reglera 4-hjulsdriften på egen hand, och det enda tillfället när jag anser att man har egentlig nytta av helt låst och 50-50 fördelad drivning är när man skall dra ett hästasläp uppför en blåisbacke med vatten strömmade ovanpå, eller dra upp andra bilar ur lervälling - alltså när man verkligen vill ha 4 likspinnade hjul. :mrgreen:

Jag vet att det låter knäppt, men har man larvat runt i skogen med olika typer av fordon så lär man sig uppskatta låst mittendifferential.

99 fall av 100 så klarar man sig lika bra med knappen i "auto-läge" - framförallt för att man slipper glömma den påslagen.

ITM-enheten låser nämligen verkligen ihop axlarna fullt ut - 100% helt bomfast spärrat.

Knappen för 4 wd lock är bra - under extrema förhållanden som bilen i övrigt inte är byggd för...

Missljudet du upplevde är med all säkerhet smällen som hörs när spänningen i drivlinan frigörs ioch med att lamellskivornas ingrepp släpper efter att den elekromagnetiska låsningen i ITM-enheten upphör.

Spänningen kommer från fram- och bakhjulens skillnad i tillryggalagd sträcka efter en kurva och kan helt enkelt inte kompenseras så länge knappen är intryckt med låst mellandifferential.
"låst mellandifferential" är inte ett tekniskt korrekt sätt att beskriva ITM-enhetens sätt att arbeta, men resultatet för föraren är det samma.

"Länkarmar" påverkas knappast i detta fallet, men däremot drivaxlar och knutkors/CV-joints.
Om man sätter sig på huk och betraktar drivaxlarna och samtidigt tänker tanken "polkagris" så har man närmat sig "teknisk förståelse" i just detta skeendet... :idea:


Rådet till er andra är att:

A Inte pilla på knappen!
Bilen är smartare än du - eftersom du riskerar att glömma den inkopplad.

B Om du ändå inte kan hålla dig - koppla bara in "4wd lock" på löst underlag eller is/snö. Med tillräckligt låg friktion klarar drivlinan av att jämna ut spänningar som uppstår genom att låta något hjul "spinna ut" spänningarna.

C Aldrig aldrig aldrig "4 wd lock" på asfalt eller betongunderlag!


Tipset till dig Darki är att det troligen inte är någon fara med din bil!
Om bilen driver och tar sig fram utan tydliga missljud så har det knappast hänt något - mekaniken tål mycket stryk innan något händer, och då är det så att säga "självindikerande" :roll:.
Knappast några dolda fel, alltså - driver det så funkar det, u see?

Pröva gärna 4-hjulsdriften nere på stranden igen - driver det som förut så lär du vara home free, men låt gärna verkstaden titta på bilen senare i höst för din egen sinnesfrid.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Darki! :D :D
Ja, här på forumet kan man få svar på de allra flesta frågeställningar! :D :D
Här finns massor av expertis! (Som här: Swedefe...! :D )
Och kul är det också; Kika under t ex "Funderingar och Svammel", och varför inte kolla in "Bilarkivet"...! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Skäreläjan skrev:Hej och mycket välkommen till Forumet, Darki! :D :D
Ja, här på forumet kan man få svar på de allra flesta frågeställningar! :D :D
Här finns massor av expertis! (Som här: Swedefe...! :D )
Och kul är det också; Kika under t ex "Funderingar och Svammel", och varför inte kolla in "Bilarkivet"...! :wink:
Tack!

JAg har redan märkt att det finns riktigt kunniga Hyundaiägare här och det kommer vara guld värt speciellt eftersom man är nybörjare med detta märke. =)

6
Swedefe skrev:
Systemet klarar alldeles utmärkt att reglera 4-hjulsdriften på egen hand, och det enda tillfället när jag anser att man har egentlig nytta av helt låst och 50-50 fördelad drivning är när man skall dra ett hästasläp uppför en blåisbacke med vatten strömmade ovanpå, eller dra upp andra bilar ur lervälling - alltså när man verkligen vill ha 4 likspinnade hjul.


Vet ej om jag håller med riktigt, Körning i hög fart på tex snö o modd är helt underbart med permanent 4wd o "ej vid behov" om man får utycka sig så. Vår Outlander kan man välja att köra som Tucson el med 4wd lock, men till skillnad från många andra bilar med denna typ av system går det att byta som man vill under färd och i vilken fart man vill.
Och vilken skillnad att köra med 4wd lock på halt underlag. Skall se om Tucson en fungerar lika bra.
Kör
Outlander -09
Tucson -05

7
Angående Tucsons 4wd-lock så har Swedefe helt rätt, rör inte knappen.
Bilen fixar 4wd bäst själv.
Jag har själv kört Tucson i fyra år och dragit både tunga släp och båtar och har kommit fram till att bilen fixar fästet bäst själv. Kör man med 4wd låst och har för bra fäste både smäller det i mellandiffen och luktar bränt.
Swedefe vet vad han talar om.


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600