Annons

16
nimbusen skrev: Därför tycker jag att obligatorisk läkarintyg, körgårdtest/stadkörning med lite teori under övervakning av bilinspektör, ex.vis var 5:e år kanske inte vore så dumt?
Javisst! Jag håller med om det också. Men ett teoriprov bör också ingå. Antalet bilinspektörer räcker väl inte till, men varför inte pröva med billskollärare - förutsatt att det skapas (om det inte redan finns) nån form av behörighetsbevis/kontroll för deras del.

/BengtB
Annons

17
Människan är ju inte anpassad att fara fram i 110, inte ens i 50.
Ändå gör vi det och då behöver vi nog all hjälp vi kan få för att klara av detta.Dels passiv säkerhet men även aktiv, trots att det innebär "tråkigare" körning.Så långt möjligt bör nog allt som kan störa
bilföraren undvikas.I trafikflygplan finns flera aktiva säkerhetssystem
igång men ändå sker olyckor som kan knytas till den mänskliga faktorn.För några år sedan gick en TV-serie som hette "Why do planes crach".Ett avsnitt behandlade "cockpit error" som olycksorsak.Ett minnesvärt inslag var hur två pers(styrman/pilot) helt glömde bort att flyga planet vilket resulterade i att man slog i backen.Och detta p.g.a en ynklig obetydlig lampa i panelen som inte lös.Bägge var helt uppslukade i sina försök att få den att tändas.
Att föraren inte skall distraheras eller koncentrera sig på fel saker hade man koll på redan på 60-talet.Carl-Gustav Lindstedt framförde då en monolog som hette "bilskolelärarn": "abbans fru Svensson,inte titta i skyltfönstren" - "kör ner från trotoaren!.Kör ner från trotoaren säger jag!"

Petroff

Ojoj detta var hett..

18
Ja ja erkänner ja skickar sms, mms, tar bilder under körning, passar gärna på att prata i telefon (föredrar headset dock) under själva bilkörningen.

Verkar vara vissa som störs sig otroligt på förare som pratat i telefon under körning, hmm tror nog inte det har med telefonen att göra, finns ju hur många trötta bilförare som hellst därute som sitter å sover bakom ratten utan att prata i telefonen. Har laggt av med att störa mig på hur folk kör, det är verkligen slöseri med energi och ger endast upphov till att man blir arg å gör en onödig omkörning eller något, man ska vara ödmjuk i trafiken, alla kan göra misstag, köra lite fel m.m finns ingen som är perfekt, (förutom ja då ;-) ...

Och jag tror att simultankapasitet och sunt förnuft är en egenskap man måsta ha om man ska pyssla med lite mer än bara bilkörning, he he jag é fan bäst på att köra tjohooo, fast man kanske segar till sig när man sakta men säkert närmar sig 40...
// Chrille

Re: Ojoj detta var hett..

19
CrazyChriz skrev: tar bilder under körning,
Hörru CrazyChriz, varför har vi inte sett några bilder under tråden "gamla vägen - vägar vi minns (något sånt), nu ser jag fram mot att få se spännande bilder från din vardagskörning!!

....segar till sig när man närmar sig 40, skulle inte tro det :D :D

Må gott
:wink:
Stahl

20
CrazyChriz > Störs å störs, nog mera så att det är DE som för de mesta stör rytmen i trafiken.

Anser inte att jag, eller de som samtycker med mig, har konstiga "gubbe-i keps" åsikter bara för att man inte lust att bli påkörd av någon "jag kör bäst-förare". D.v.s. de som sitter å läser tidningen, skitsnackar i mobilen eller skickar SMS, kollar film på DvD´n etc. under tiden vederbörande kör bil i trafiken.

De behövs inte mycket till ouppmärksamhet förrän en olycka är ett faktum, vilket tyvärr också många "de-händer-aldrig-mig" förare fått erfara.

Handen på hjärtat - de tar väl inte många sek/min att köra åt sidan och göra alla dessa "viktiga" saker, vilket samtidigt visar på respekt mot alla andra trafikanter?

Jag är ingen besserwisser som säger hur andra skall köra, utan det är min åsikt att allt annat som inte hör bilkörning till, bör ske med stillastående fordon.

Tror det är högst individuellt om man sega till sig "efter 40", fast de beror ju på vad du menar....hehe
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

21
Livet blev helt plötsligt enklare med den här prylen:
Bild
Hama Bluetooth Virtual Keyboard (klickbar länk)
Det är ju bara att projicera upp tangentbordet på insidan av vindrutan så kan man kladda fram SMS med en jäkla fart. Och resande säljare kan knacka in ordrar on the fly eller förhoppningsvis on the move. Typ... :roll: :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

22
Har lite snabbt ögnat igenom inläggen, och kommit fram till att de flesta bilförare här på forumet är ansvarsmedvetna, som väl är.
Under trettiofem år som yrkesförare har jag alltid ansett att då man kör är man fullt upptagen med att koncentrera sig på körningen, och skall inte syssla med någontig annat!
För att citera en äldre, mycket erfaren polis: -"Att klara sig från olyckor i dagens trafik är inte bara skicklighet, det krävs också en jä-a TUR!"
Ganska klokt sagt, tycker jag.
Har man därtill vett att låta bli telefon och sånt, är det naturligtvis bara plus! :)
Hälsningar
Skäreläjan
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

23
De handlar ju faktiskt om att KÖRA BIL - inte KONSTEN ATT GÖRA "1000" SAKER SAMTIDIGT!!! :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red