Annons

Mera dieselfunderingar

1
:D Hej alla! Har en Santa Fé V6 2,7 aut 2007 idag som gått strax över 6 000 mil och funderar på att byta upp mig till en 2010-2011 pga det berömda kamrembytet som så småningom väntar. Det slipper man ju med 2010 o framåt då de motorerna har kamkedja... Den nuvarande bilens motor har verkligen en "sammetslen gång". Hur är det med dieselmotorn resp nya bensinmotorn? Hur är "gångkulturen" på de nya modellerna? Låter dieseln mycket? Kör inte mer än max 2 000 mil per år så jag undrar om det lönar sig med diesel ekonomiskt? Bilen blir ju dyrare, skatten blir dyrare men har däremot halva bränsleförbrukningen... kanske :D. Är det stor skillnad mellan bensinarna? Är den nya modellen bättre eller sämre än den gamla? Kan tänka mig att den nya växellådan är mycket bättre?
Är det någon som kan ge kloka råd vad man ska välja?
Bensin eller diesel?? Hur viktigt är det med Xenonljus? Är det värt att satsa på? Verkar ju vara endast halvljuset som har detta
/Tobbe
Santa Fé V6 2,7 aut 2007.
Annons

2
Mina åsikter:

Motorn på en 10:a och frammåt är en trevlig överaskning. Riktigt stark och har en mjukar gång med ett undantag. När det är kallt ute så kan den ruska om kupen ordentligt även om motorn är varm. Detta uppträder dock bara vid tomgång.

Borta är gummisnoddarna från förra lådan. Den nya bara en förbättring.

Vad gäller ljuset så rekomenderar jag extraljus eller xenon i helljusen. Projektorerna i helljuset är dock inte helt suveräna så även om du har xenon i helljusen så får du än bättre ljus med extraljus på fronten.
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey