Annons

Koppling eller vad?

1
Hej!

Jag har en Santa Fe 2,4 GLS -01 som börjat bete sig märkligt. Dels känns det som att den går ojämnt när den går på tomgång. Sen när jag kör är det som att den hamnar i dragläget ibland när jag ger gaspådrag. Varvräknaren rusar iväg , men den ger ingen kraft till däcken utan det tar en liten stund, sen får den kraften och ökar farten. Känns nästan som att köra automat....
Misstänker att det kan vara kopplingen eller urtrampningslagret... Kopplingen tar väldigt högt upp numera..
Kan det vara något annat eller är det som jag tycärr misstänker, att det är kopplingen som sjunger på sista versen?? :cry:
Annons

4
skulle nog tyvärr tippa på lite mer
om det är så att du planerar att ha bilen några år till rekommenderar att du byter till massivt svänghjul (om du har dubbelmassesvänghjul)
då blir ju kostnaden antagligen runt 10-15000kr

svag/känslig koppling med dubbelmassesvänghjul är känt fel på santa fe 2.4

Re: kopplingen

5
Gammelvarg skrev:Mm.. misstänkte att det var så. Suck.. Nån aning om vad det kostar att byta kopplingen? 6-7000:-?
orginaldelarna kostar 6500-7000 inkl nytt svänghjul och moms, sen är det en hel dags jobb, billigaste jag kunde hitta som var vettigt (med garanti på jobbet) blev 11.000 totalt. Dyrast var 18.000 på aukt Hyundai.

Det är inte JÄTTEsvårt att byta för den händige , men en himla massa skruvande och lite klurigt 1:a gången.

oj

6
Ojsan, det var inte billigt. :shock: Det är frågan vad jag ska satsa på... Bilen har gått 23 T mil och jag planerar på att byta upp mig till den nya modellen av Santa fe snart... Men det är ju en superbra bil i övrigt..så det är egentligen värt att lägga lite pengar på. Hmm.. tål att tänkas på det här... :?

Skruvande har jag inget emot, men det jag saknar är plats, tid och en del verktyg... så det får bli verkstad.

Tack för alla svar!

7
Det enda som egentligen kan strula till det är att drivaxlarna har rostat fast i medbringarna (då får man pressa av dom på plats) samt axeln mellan f-lådan och vxllådan har rostat fast

Re: offert

10
Anders Andersson skrev:Hej

fick ett pris från Solna Bilteknik på 8995 kr komplett med byte ..

detta gällde dock en diesel ... bara som en referens ...

MVH Anders.
Låter alldeles för lågt om svänghjulet ska ingå , bara det kostar 3000 från Hyundai