Navstar skrev:Är det nån mening med att lägga en slant på en behandling på en 3 år gammal bil ? Nån som har en färsk prisuppgift på vad det kostar
nimbusen har täckt "allt" i sitt svar, så det är inte mkt att tillägga.
Kul att vi har en bilvårdsexpert i gänget! Jag går tyvärr på den mesta reklamen kring bilvårdsprodukter, men nu vet jag att jag kan fråga nimbusen om råd.
För egen del är jag såld på Ditec. Jag har under åren behandlat 3 bilar, min Santa 2.4 och tidigare 2 tjänstebilar, varav den ena med svart lack. Även den svarta bilen var helfräsch efter 3 år, trots att jag maskintvättade den bilen alltsomoftast.
Jag har lyckats ordna en lokal deal hos ett Ditec-center i 08-norrort med mkt förmånligt pris på förstagångsbehandlingen.
Navstar, vad du kan fundera på är lite grann hur mkt du är beredd att lägga på lackskyddet. Första behandlingen är dyr, sedan ska du återbehandla bilen var 18:e månad för lackskyddsgarantins skull. Vad har för andrahnadsvärde på din bil? Hur mkt får du punga ut för alla behandlingar? Om det blir väl skevt så kan du fundera på att istället "handjaga" bilen, dvs vaxa bilen själv.
Rusta har en vettig maskin för oss amatörer. Visserligen är det vanlig Rustakvalitet på den pjäsen, men den lär hålla ett tag om du bara använder den säg 2 ggr per år. 399 spänn.
http://www.rusta.se/product.asp?p=31951025
Vilket vax du bör använda med maskinen har jag ingen susning om. Andra kan säkert tipsa om det.
För min Ditec-behandlade Santa så handtvättar jag den med Turtle Supertvätt (blå flaska), den funkar bäst för mig. Jag har testat en massa olika sorters biltvättmedel, men faller alltid tillbaka till Supertvätt.
Sedan kan jag avslöja att jag gick på ngn reklam om "Waxfantastic" som säljs på Shell. Det är en microfiberduk indränkt i ngn typ av vaxlösning. Den är riktig bra om du vill "överglansa" upp bilen vid tillfälle. Används på nytvättad torr bil. Den är även perfekt att använda på en nytvättad bil som har solkats lite av regn eller lite torrdamm. OBS, vägdamm från grusvägar repar för mkt och kan inte torkas av med den här trasan.