Jag funderar på att köpa 265/70-16 till min santa fe från -02.
Några som har testat denna dimensionen och har koll om det går att klämma in däcket i skärmen utan att det tar i någon plats?
Att rullomkretsen blir större är jag medveten om lika så att bilen blir höge. Detta är dock något som jag inte lägger vikt på.
Annons
2
Hej , jag har 265/70/16 på min , det fungerar perfekt , men jag tror det är MAX vad man kan ha, för vid fullt hjulutslag är det nästan det tar i.
Det blir 4% större än orginaldimensionen , vilket bara är bra då hastighetsmätare stämmer någorlunda bättre, orginal så kör du i 60 när det står 70 på mätaren (enl GPS)
Det är dessutom godkänt av SBP

Det blir 4% större än orginaldimensionen , vilket bara är bra då hastighetsmätare stämmer någorlunda bättre, orginal så kör du i 60 när det står 70 på mätaren (enl GPS)

3
Har du orginal ET på de fälgarna? det spelar lite roll på ifall det tar i ocksåLövet skrev:Hej , jag har 265/70/16 på min , det fungerar perfekt , men jag tror det är MAX vad man kan ha, för vid fullt hjulutslag är det nästan det tar i.
6
Morn, jeg er Norsk og heter Bjørn, jeg har en 05 Santa diesel automat.
Er veldig godt fornøyd med bilen, komfortabel, stor, relativt snål etc.
Det eneste jeg kunne tenkt meg er større dekk.
Sitter standardimensjon 225/70 16 på bilen nå. Har et sett 235/70 16 med andre felger som ser mye bedre ut også. Felgene har ikke originalt innpress, men innpress på 38.
Så til spørsmålet, må jeg forholde meg til originalt ifelginnpress, eller kan jeg bruke en hvilken som helst felg som passer?
Hva med sporing hvis jeg for eksempel bruker et 265/65 16 dekk?
Med vennlig hilsen Bjørn
7
Er veldig godt fornøyd med bilen, komfortabel, stor, relativt snål etc.
Det eneste jeg kunne tenkt meg er større dekk.
Sitter standardimensjon 225/70 16 på bilen nå. Har et sett 235/70 16 med andre felger som ser mye bedre ut også. Felgene har ikke originalt innpress, men innpress på 38.
Så til spørsmålet, må jeg forholde meg til originalt ifelginnpress, eller kan jeg bruke en hvilken som helst felg som passer?
Hva med sporing hvis jeg for eksempel bruker et 265/65 16 dekk?
Med vennlig hilsen Bjørn
7
Mvh Norske Bjørn
05`Santa Fe crdi automat
05`Santa Fe crdi automat
7
Hej , ser att jag skrev fel.... mina däck är :
265/60/17
Om du har fälgarna redan Björn så ser jag ingen anledning att du inte kan testa om de passar?
Angående bredare däck typ 265 så ska ju fälgens bredd klara det , jag TROR mina är 7.5 tum jag kan kolla det.
Enda krav på laglighet i Sverige är att total rullomkrets inte avviker mer än 5% och att däcksidorna inte går utanför kanten på skärmen (vilket är gränsfall på min) dessutom får de inte ta i hjulhusen vid fullt rattutslag och det gör de inte på min bil , så de är lagllga tom.
265/60/17
Om du har fälgarna redan Björn så ser jag ingen anledning att du inte kan testa om de passar?
Angående bredare däck typ 265 så ska ju fälgens bredd klara det , jag TROR mina är 7.5 tum jag kan kolla det.
Enda krav på laglighet i Sverige är att total rullomkrets inte avviker mer än 5% och att däcksidorna inte går utanför kanten på skärmen (vilket är gränsfall på min) dessutom får de inte ta i hjulhusen vid fullt rattutslag och det gör de inte på min bil , så de är lagllga tom.