Annons

V6 kontra Diesel

1
Funderar på att under året byta bil, har idag V6:a och gillar gången. Har fått tanken att ev byta till Diesel, har ni någon jämförelse mellan dessa motorer, finns Dieseln med automat eller bara som handvevare ??

Jag tycker att biltypen är gjord för automat (lilla handikappet säger så också)... men har fått info om att endast v6:an har det.
"Joppe"
Annons

2
Bränsleförbrukning
2.0 CRDi Manuell Automat
Blandad körning 7,6 9,1
Landsvägskörning 6,3 7,5
Stadskörning 9,8 11,9
CO2-utsläpp g/km 199 240
Miljöklass 2000 2000

Vägskatt ** Manuell Automat
2.4 & 2,7 V6 2 367 kr 2 367 kr
2,0 CRDi 7 510 kr 8 090 kr

2.0 CRDi: 5-växlad manuell växellåda alt. 4-stegs
automatväxellåda
med möjlighet till manuell, sekventiell
växling. Elektroniskt styrd fyrhjulsdrift, inkopplas
automatiskt vid behov, t ex hjulspinn, acceleration
och kurvtagning. Manuellt låsbar 50:50-fyrhjulsdrift
för hastighet under 30 km/h.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Tack Nimbusen för snabbt svar !!
Som jag förstår det så skiljer sig 4WD något från V6:an, finns det någon info om hur körbarheten skiljer sig osv...tex nån som haft båda varianterna ?

Eftersom det tydligen fanns automat till denna installation så ser jag det som intressant.
"Joppe"

4
Nimbusen

du forteller nok her om 2,0 CRDI VGT 125 hk. den har det 4x4 systemet du sier, men 2,0 CRDI med 112 HK har viscosekoblingen som det er i bensinbilene.

Jeg har selv en 2,0 CRDI 112 hk, med 5 trinns manuell gir.

forskjellen på disse bilene er at turboen, og 4x4 system.

frem til 04 kan CRDI trekke 2000 kg, mens fra 04 kan denne trekke 1870 kg.

CRDI VGT kan trekke 2000 kg

Vegard

5
Jag har sett att även lastvikten varierar på olika bilar som ser helt lika ut. Även fordonsskatten skiljer i vissa fall. För att få kalla fakta på tilltänkta objekt rekommenderas:

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

Där får Du direkt koll på lastvikt motoreffekt, skatt osv.

Om det finns någon moderator som orkar rota i gamla forumet, så har jag bestämt för mig att diesel/bensinfrågan var uppe redan där, med en del läsvärda poster.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Santaclaus skrev: Om det finns någon moderator som orkar rota i gamla forumet, så har jag bestämt för mig att diesel/bensinfrågan var uppe redan där, med en del läsvärda poster.
Hej, jag kollade runt lite i gamla forumet, men hittade inget rakt av. Märk väl, vi är faktiskt inne på 3:e forumet numera! 3:e gången gillt, sen får det räcka...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
vegard >
Uppgifterna tagna från produktblad Santa Fe. Om de säljs en 112 hkr diesel, så finns de uppgifterna iaf. inte med på produktblad från 2006

Bromsat släp Manuell Automat
2,4 1 650 -
2,7 V6 2 300 -
2,0 CRDi 2 000 2 000

...........................................................................

2.0 liters CRDi VGT dieselmotor
Direktinsprutad, rak 4-cylindrig common rail turbodiesel med laddluftkylare (intercooler). 16 ventiler. Turbo med variabel turbingeometri. Effekt: 92 kW / 125 hk vid 4000 varv/min
Vridmoment: 285 Nm vid 2000 varv/min
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Santaclaus skrev:Om det finns någon moderator som orkar rota i gamla forumet, så har jag bestämt för mig att diesel/bensinfrågan var uppe redan där, med en del läsvärda poster.
Moderator? Sånt har vi "Forumarkivarien" till!
Med hugg och slag tvingar vi ner den stackars ex folkskoläraren att hämta poster åt oss, så enkelt är det.

Du Santaclaus är härmed inbjuden till en 3-dagars "Känn ditt forum-kurs" - tråden du far efter ligger i detta forumet - "latest edition":
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=94
Nimbusen skrev: vegard >
Uppgifterna tagna från produktblad Santa Fe. Om de säljs en 112 hkr diesel, så finns de uppgifterna iaf. inte med på produktblad från 2006
Norge, tillsammans med några andra marknader har sålt CRDI och VGT CRDI parallellt med varandra,

I Sverige har dock CRDI aldrig fått någon inskränkning av dragvikten - ligger stadigt på 2,000 kg oavsett modell.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Vilken härlig faktabank att ösa info från vi har här på Forumet !!
Blir mer o mer sugen på en diesel med auto, men tvekar lite eftersom jag är så "förälskad" i gången och kraften från en V6:a. dags att provköra snarast och jämföra.

>Nimbusen, när jag pm:ar dig så krånglar det när jag trycker på "skicka", det är därför du fått tre pm med samma innehåll, således inte för att jag är tjatig !!

För övrigt så är det Fredag och i allafall jag känner att det ska bli skönt att få ta det lite lugnt över helgen, kanske slinker det ner en pilsner....

Vad gör ni andra i helgen, några planer ??
"Joppe"

10
Swedfe

kan det at sverige har 2000 kg i hengervekt, skyldes at CRDI og CRDI VGT ikke kjøres paralellt hos dere?? det var nemlig når CRDI VGT kom, at CRDI fikk mindre hengervekt.

Har en mistanke om at dette kun ble gjort fra fabrikken sin side, for å gjøre plass til VGT, og at en skulle ha noen fordeler på VGT framfor en rein CRDI. det finnes nemlig iflg. forhandleren ikke noen forskjell på en CRDI før og etter VGT kom, som skulle tilsi denne endringen.

Kjenner en som har prøvd å få sin CRDI 04 mod hevet til 2000 kg, men importøren som har typegodkjenningen, spurde fabrikken om dette, og de sa nei. 2000 kg er VGT etter at denne kom, var svaret.

Vegard

11
EDIT: Jag hade missat en grej i grundavgiften för nya dieselbeskattningen, så kalkylen är uppdaterad.

Jag har tagit fram en brytpunktskalkylator där man kan labba runt med en del parametrar för att se vid vilket miltal brytpunkten inträffar mellan diesel och bensinare.

Kalkylen tar hänsyn till skillnaden i fordonskatt enligt nya propositionen, skillnaden i inköpspris som ju måste skrivas av samt skillnaden i bränslekostnad per körd mil. Jag har inte lagt in någon bedömning av olika servicepriser.

Brytpunkten mellan en CRDi man och en 2.7 V6 är bara 847 mil!
  • Brytpunkt mil CRDi man vs 2.4, 2855
    Brytpunkt mil CRDi man vs 2.7, 847
    Brytpunkt mil CRDi aut vs. 2.4, 10179
    Brytpunkt mil CRDi aut vs. 2.7, 2738
Här är "källkoden" så att du själv kan labba runt med siffrorna:
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... sin1.0.xls

Hittar du något skumt eller har synpunkter, så hojta till! :D
Senast redigerad av ClasseClas den 15 mar 2006, 12:51, redigerad totalt 2 gånger.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

12
ClasseClas skrev:Jag har tagit fram en brytpunktskalkylator där man kan labba runt med en del parametrar för att se vid vilket miltal brytpunkten inträffar mellan diesel och bensinare.

Kalkylen tar hänsyn till skillnaden i fordonskatt enligt nya propositionen, skillnaden i inköpspris som ju måste skrivas av samt skillnaden i bränslekostnad per körd ...
Just det, vi pratar om årsbasis här, 12-månadersperioder.
Senast redigerad av ClasseClas den 14 mar 2006, 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

13
Du Santaclaus är härmed inbjuden till en 3-dagars "Känn ditt forum-kurs" - tråden du far efter ligger i detta forumet - "latest edition":
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Nåja, jag hade åtminstone på känn att frågan varit uppe tidigare

Jag är djupt imponerad över forumarkivariens insats :D

654 mil, , , nu måste jag börja bearbeta HSB på allvar.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

14
Se upp! Jag hade klantat mig lite så siffrorna är uppdaterade i ovan post. Sorry!

Kalkylen är uppdaterad också:

Sammanfattning Classic Santa Fe:
För nya Santa Fe finns det tillräcklig info för att göra en liknande kalkyl:

Sammanfattning Nya Santa Fe:
  • Brytpunkt mil CRDi man vs V6 man, 1382
    Brytpunkt mil CRDi man vs V6 aut, 918
    Brytpunkt mil CRDi aut vs. V6 man, 2763
    Brytpunkt mil CRDi aut vs. V6 aut, 2088
Här har jag inte räknat med partikelfilterrabatten på 6000 kronor. Anledningen är det inte står ngt i Hyundais produktbroschyr om detta. Kanske blir det som med Tucson att det införs "senare". Vi får se hur den biten utvecklar sig.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

15
ClasseClas skrev:Se upp! Jag hade klantat mig lite så siffrorna är uppdaterade i ovan post. Sorry!

Kalkylen är uppdaterad också:

Sammanfattning Classic Santa Fe:
För nya Santa Fe finns det tillräcklig info för att göra en liknande kalkyl:

Sammanfattning Nya Santa Fe:
  • Brytpunkt mil CRDi man vs V6 man, 1382
    Brytpunkt mil CRDi man vs V6 aut, 918
    Brytpunkt mil CRDi aut vs. V6 man, 2763
    Brytpunkt mil CRDi aut vs. V6 aut, 2088
Här har jag inte räknat med partikelfilterrabatten på 6000 kronor. Anledningen är det inte står ngt i Hyundais produktbroschyr om detta. Kanske blir det som med Tucson att det införs "senare". Vi får se hur den biten utvecklar sig.
Tycker du har gjort en lite skum kalkyl.

Vaddå skivas av på 8,5 år?

Menar du att bilen har ett värde av 0 kr när det har gått 8,5 år sorry helt fel tänkt.

Vad som är relevant är hur mycket lägre andrahandsvärdet blir när man byter in.
Detta vet man tyvärr inte ett skit om då det styrs mycket av vad politikerna hittar på.
Om allt ser ut som i dag vad det gäller proportioner på skatt och prisskillnad mellan diesel så kan man göra en uppskattning. Problemet är att vi vet inte om dessa villkor gäller framöver, särskilt inte om MP får klamra sig kvar som stödparti.

Låt mig ge ett exempel hur man kan räkna trotts osäkerhet.

Vid en förbrukning på 1,05 respektive 0,8 (95 okt 12,39 och diesel 11,74) och en körsträcka på 3500 mil så blir det ett årligt TB efter skatt (Tuscon 2.0L mot dieseln) på 8600 sek. Jag byter bil efter 3 år, då har jag ackumulerat drygt 25000 i TB för att täcka extra värdeminskning. Rent teoretiskt skall man räkna med en alternativkostnad för extra kapital också på prisskillnaden ( dyrare pris – 6000 i ”partikelrabatt”). Så dra av ytterligare ca en tusenlapp per år. Mao 22 000 kvar. Det skiljer 24 000 i pris så värdeminskningen lär inte vara särskilt mycket mer om inte diesel åter har börjat straffbeskattas.

:wink: :wink: :wink: :wink: