Hej,
har nyligen köpt en Santa -08. Igår morse började plötsligt hastighetsmätaren hoppa och studsa i 10 km/h. Hade bara 700meter kvar till jobbet så jag filmade hoppandet lite (gick från 10-200km/h)
När jag kör ut från parkeringen inser jag att den inte växlar upp från 1:an till 2:an och så vidare. Riktigt surt.
Så det blev bärgare och nu hyrbil =(
Någon som har en idé om vad som kan ha hänt? Bilen har gått 15000 mil och har gått relativt bra i övrigt.
När man lägger i D så lyser 1:an under, när man lägger över till manuell automat så slocknar inte D utan flimmrar lite.
Den har dragit enorma liter sedan jag köpte den... typ 1,7 liter per mil... så något står inte riktigt rätt till...
Må gott!
Annons
4
santafe_v6 skrev:Angående bensinförbrukningen så drar vår v6 automat lika mycket. Vi kör mest i stan. Tror inte det är något fel på vår bil utan den drar helt enkelt så mycket. Deklarerad förbrukning är på drygt 1.4 liter milen och sen får man ju lägga på ett par deciliter för att komma nära sanningen.
men jag kör blandat. Dessutom kört både lugnt och snabbt beroende på vilken tank jag kört på. Den drar 1,7 oavsett landsväg, essingeled eller kö.
Låter skumt med den förbrukningen...
Santa Fe V6
5
Min gamla SAAB hade ju laddspänning i färddatorn så det var nånting jag kollade emellanåt. Nu sen min generator dök så har jag köpt en snikmultimeter som jag kopplar in på cigg-uttaget och kollar då och då. 70 spänn och 10 minuters jobb för att få till men ovärderligt när man sitter och spekulerar bakom ratten.Tiffster skrev:jag skulle vilja tippa på problem med laddningen, kolla över batteriet så det är OK, räcker kanske med en uppladdning om det inte är kortis i någon av cellerna.
Sedan mäta hur mycket spänning generatorn producerar. Bör ligga runt 13-14V.
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå
6
Är det så att du får såg hög förbrukning bara för att den inte växlar upp utan ligger kvar på 2:an eller 3:an...?
Att den spärrar sådär kan vara medvetet...om bilen tycker att något är generalknas så ska man inte kunna förvärra det.
1,4 l/milen i nysnö och med dubb håller sig vår på.
För mig låter det som fukt i någon box alternativt jordfel.
Vet inte vad magnetventilerna i automatlådan ger för symptom när de ger upp, om det nu skulle vara ngt sådant. Hoppas slippa uppleva det.
Kollat oljenivån i aut-lådan?
Några spännande felkoder som du fått ta del av?
Att den spärrar sådär kan vara medvetet...om bilen tycker att något är generalknas så ska man inte kunna förvärra det.
1,4 l/milen i nysnö och med dubb håller sig vår på.
För mig låter det som fukt i någon box alternativt jordfel.
Vet inte vad magnetventilerna i automatlådan ger för symptom när de ger upp, om det nu skulle vara ngt sådant. Hoppas slippa uppleva det.
Kollat oljenivån i aut-lådan?
Några spännande felkoder som du fått ta del av?
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)