Annons

Byta till 18" fälgar?

1
Har en I-40 Business med originalmonterade Hankook Kinergy 205/60 R16 och med tanke på hur urusla dessa däck är, funderar jag på att byta dem mot bättre däck. Har dock bara kört 300 mil med bilen, men störs av den dåliga kritik som däcken får/har fått. Min fråga är nu om det bara är att "hotta" upp bilen med ett par 18" fälgar och däck 225/45 R18 och köra på som vanligt. Behövs det ändras något annat t.ex styvare stötdämparna eller hjulinställningen eller vad nu som kan behövas? Enklast är kanske att bara byta själva däcken t.ex. till något Goodyear, Continental, Pirelli eller Dunlop-däck i storleken 205/60 R16. Synd att bilen inte har 205/55 R16 som standard för dessa däck verkar vara betydligt billigare än 205/60 R16.
Annons

Re: Byta till 18" fälgar?

3
Broder Klemman, ha överseende med en f.d byrådirektör som knappt kan byta tändstift i en bil. :oops: Jag försöker dock lära mig ;) Vad jag förstår kan det bli trubbel med försäkringen och/eller besiktningen om man kör på andra däck än vad som står i registreringshandlingarna. Sedan har jag även förstått att bredare däck ger bättre stabilitet och säkrare framfart, därav mina tankar att gå upp till 18" eller helt enkelt byta ut Hankook-däcken.

4
Hahaha :D Gick själv ner på vinterdäcken till 205/55 R16 och det blev mycket bättre priser och större utbud att välja på !Du får lov att ändra rullomkretsen om det ligger inom 5% + eller- så det kan dom inte gnälla över !
Men har 18" själv till sommardäcken och bilen styrning känns helt ok ! inte så svampig som med 16" så det är en bra uppgradering både känsla och snyggt blir det :D

5
Tack för det...provar nog denna säsong med att köra på Hankook-däcken och "hottar" sedan förmodligen upp bilen med ett par 18" till nästa år. Hade en gång en Volvo 740 med lågprofildäck (skrattade hejdlöst när jag köpte den via en jobbarkompis till farsan som hade en tonåring till son som skulle sälja sin Volvo) och gissa om gubben var "het" med såna däck...nåja, det jag minns av dessa däck var att man nästan kunde ta rondeller i 100-knyck :lol:. Dock hade grabben som jag köpte bilen av sänkt den och satt in styvare dämpare...har du gjort någon liknande förändring? Det vore ju inte helt fel om man bara kastade på 18" och sedan körde på som vanligt! Vad har du satt på för hjul och däck?

6
Har inte gjort något med fjädringen, men en sänkning hade gjort sitt då jag är lite allergisk mot luft i hjulhusen ! det ska man man ju ha i däcken ingen annanstans :D Har en golf cabbe som är sänkt 9cm måste nästan ha njurbälte när man kör den :lol: Så det är jäkligt skönt att ha en i40 att glida runt i ! Jag beställde i från England http://www.wheelbasealloys.com" onclick="window.open(this.href);return false; grymt utbud och bra priser o snabb leverans !

7
Har haft en diskussion med arbetskamrat och Audi ägare, som själv kör runt på 17" fälgar med 225 breda däck, och han avvisar å det starkaste att jag ska sätta på 18" fälgar. Bilen blir mer spårkänslig, obekväm och stötig, förmodligen sämre ABS-egenskaper osv. Nä, behåll du dina 16" och sätt på finaste dyraste däcken 205/60 R16 typ Dunlop Sport Bluresponse eller Continental..då får du ut det bästa och mesta av din Hyundai...vad säger ni Hyundai-ägare som har 18" på? Har han rätt?

8
Kanske avundsjuk :D Spårkänslig blir det med bredare däck men det är inte mycket att gnälla om tycker jag tycker jag ! Och obekväm och stötig blir det absolut inte då den är rätt mjuk i fjädringen så det fixar den bra.Och vad ABS-egenskaperna skulle påverkas negativt kan jag inte förstå ? Bredare däck = mer gummi i asfalten vid inbromsning kan bara vara bättre ! om det nu inte är några LingLong däck ;) Så breda däck på sommaren och smala på vintern som skär igenom snön.

9
Sätt på 18" det är snyggare :)
Ni som har 18 på era bilar har ni 8 " breda fälgar? vad har ni för et?
Funderar på 20" som är 8 tum breda med et 38, el 20" 8,5" breda med et 45.....
Jag har ju eget däckföretag :) http://www.falgman.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Santa Fe -05 Faceliftad.....
Med stora bågen grövsta sidorören, 20" fälgar;)
Tiburo 2002 Helstylad.....Enda i sverige
Getz -05 1,5
SPONSOR
www.bestparts.se
www.swemabil.se

10
Lite panik just nu! Har beställt GH Xenit black-fälgar 18" med ET48 och navhål 74,1 från gummihuset med Nokian Black-däck! Ser nu att t.ex. en hemsida som heter statusfälgar anger att min Hyundai bara kan ha max. ET46. Kollar jag med bythjul.com så levererar dom en fälg som heter OVM/Carbo med ET40 och navhål 73,1. Ska jag genast avbeställa gumihusets fälgar och däck???? Kan dom verkligen leverera fel grejor? Så inkompetenta kan det väl inte vara?

12
Inga problem ! :D Du kommer få med distansringar till navet med så att det blir rätt ! och et behöver du inte oroa dig om tror nog man kan röra sig lätt mellan 40 -50 utan problem med en 8" bred fälg.Men dom har så klart koll på det.Dom ser fina ut ! kommer sitta som en fläskläpp :D