Annons

Radioinställning

1
Hej allihopa. Har nu åkt ca 300 mil med IX35:an. Bensin Exclusive A6. Nästan helt nöjd. Åkte förut Tucson i 5 år, helnöjd. Ix35:an skramlar i bakvagnen, verkstaden ska titta på det. Någon som har förslag? Nu kommer stollefrågan :? Jag kan inte få ner volymen på radion när det sänds nyheter eller trafikinformatio. Volymen ökar så det nästan blir kemtvätt...., jag har justerat ner TA-volymen i radion men det hjälper inte. Vet någon hur jag ska göra :D Ps det var ett rent elände att få loss bilen från återförsäljaren, men det kan jag berätta om vid ett senare tillfälle. Ds
Annons

Re: Radioinställning

2
Tesla skrev:Hej allihopa. Har nu åkt ca 300 mil med IX35:an. Bensin Exclusive A6. Nästan helt nöjd. Åkte förut Tucson i 5 år, helnöjd. Ix35:an skramlar i bakvagnen, verkstaden ska titta på det. Någon som har förslag? Nu kommer stollefrågan :? Jag kan inte få ner volymen på radion när det sänds nyheter eller trafikinformatio. Volymen ökar så det nästan blir kemtvätt...., jag har justerat ner TA-volymen i radion men det hjälper inte. Vet någon hur jag ska göra :D Ps det var ett rent elände att få loss bilen från återförsäljaren, men det kan jag berätta om vid ett senare tillfälle. Ds
Hejåvälkommen Tesla! :D :D
Eftersom jag själv inte har en ix35 så gissar jag lite på dina problem.
Har du krok på bilen? På tidigare Hyundai-modeller har det ibland varit problem med skrammel från ljuddämpare ihop med dragkroksinstallation.
Vad gäller radion så kan det vara så att du måste sänka volymen på radion under tiden när ett TA pågår. Då sänker du TA-volymen. Har varit med om det på andra radioapparater, vilket är pyssligt att få till bra.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Tackar för snabb respons. Nej, ingen krok. Din idé om hur få ner volymen kan säkert stämma. Men hur tänker dom som gör radion då? Om programmeraren som ställer in volymen har dålig hörsel så kan det gå åt.. Skämt åtsido, hur gör man då? Kan man aktivera trafikinformationen eller blir det till att lurpassa tror du? :wink:

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Tesla! :D :D
Jo, jag tror att Classe har rätt; Både på vår Santa (Clarion) och KIA:n (original) funkar det att sänka volymen då TA pågår!
Så det blir till att "lurpassa" (du märker ju när det startar...? :lol: ) 8)
Skramlet undrar jag förstås över - troligen något som inte är ordentligt fast bara? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Hej

Justering av volymen för TA finns beskrivet i instruktionsboken på sidan 4-115, fungerar utmärkt (jag har provat)

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

6
Lennart, bra info. Tyvär är det det så att jag har justerat ner TA-volymen enligt instruktion. Det verkar som det enbart påverkar trafikmeddelanden. Det är fortfarande väldigt hög volym när nyheterna sätter igång. Ska pröva att hänga på och dra ner vid rätt tillfälle. Åtrkommer.


//Claes

7
Nu är jag säker på hur inställningen av TA-nivån går till. TA-nivån är ett förhållande till den ljudvolym som man lyssnar till. Exempel, om man har ställt in TA-nivå 2, så kommer volymen att öka med 2 oavsett vilken volym man lyssnar på. Alltså lyssnar man på nivå 4 höjs den till 6 vid nyheter och trafikmeddelande. Volym 2 ger 4 osv. Det lite konstiga är att TA-inställningen går att göra med ett minus före, vilket gör att volymen sänks när det kommer meddelanden. Kan kanke användas när man lyssnar på musik vid hög volym. Hos mig funkar det med att ha TA-nivå på 2 :)

Re: Radioinställning

8
Har märkt att det finns en "News" inställning att göra i "Setup" menyn. Om man aktiverar den (det kommer att stå "News" i översta raden i radion, brevid TA osv...) så verkar det som att nyheterna får högre volym. Provade med att sätta den till omväxlande on/off och det påverkade nyhetsvolymen ungefär som TA inställningen.

//Mike
IX35 2.0 CRDi-R M6 Sport -12
Yamaha Stratoliner XV1900