Annons

Re: Montera extraljus själv?

16
jomo1 skrev:Går det att trycka fast flatstiftkontakterna från reläet i kontakten på helljuset eller ska man använda en sådan där "fuskkontakt" där man trycker igenom originalkabeln? Du vet nog vad jag menar? Annan kontakt från reläet som passar i helljusets kontakter?
Solly, no comprende. Om du menar en klämkontakt som man klämmer genom kabeln har de en viss tendens till att så småningom bli glapp eller korrodera. Jag föredrar " riktig kontakt".
Det beror alldeles på vad för krav man har.
Annons

17
Så här ser ju kontakten till helljuset ut. (se pilarna på bilden) ...Sedan är ju reläets kontakt ett flat stift bara (som en paddel). Hur får jag dessa två att "para sig"? Går det att dra ut kablarna från heljjusets sockel?
lyse.JPG lyse.JPG Visad 4772 gånger 102.45 KiB

18
jomo1 skrev:Så här ser ju kontakten till helljuset ut. (se pilarna på bilden) ...Sedan är ju reläets kontakt ett flat stift bara (som en paddel). Hur får jag dessa två att "para sig"? Går det att dra ut kablarna från heljjusets sockel?
lyse.JPG
Delen du håller i är bara en förlängning för att göra det lättare att få ut lampan. Lyft på plastflärpen mellan dina pilar så kommer förlängningen ut. Titta på mina bilder i xenon-tråden så ser du hur jag gjorde.

19
Okej..jag tittar på dina bilder i Xenon-tråden men blir inte klok...är väl för att man är en f.d byrådirektör på Domänverket kan jag tänka :roll: Hur som helst, fick bort flärpen...men sen då? Antar att jag nu måste få fast reläets flatstift på helljusets kontakter (vid gula pilarna)...men hur fulingen då? Det verkar ju så lätt och självklart för dig som kan :ugeek:
ljus2.JPG ljus2.JPG Visad 4769 gånger 112.22 KiB

20
jomo1 skrev:Okej..jag tittar på dina bilder i Xenon-tråden men blir inte klok...är väl för att man är en f.d byrådirektör på Domänverket kan jag tänka :roll: Hur som helst, fick bort flärpen...men sen då? Antar att jag nu måste få fast reläets flatstift på helljusets kontakter (vid gula pilarna)...men hur fulingen då? Det verkar ju så lätt och självklart för dig som kan :ugeek:
ljus2.JPG
Domänverket, det förklarar en del annat jag tänkt fråga. ;-)

En sådan borde funka, Clas Ohlsson 15-334-10 Kabelskor, eller?

21
lyse.JPG lyse.JPG Visad 4760 gånger 104.45 KiB
Hade tänkt något liknande...det är alltså bara att slita ut originalstiftet med en tång och sedan koppla hej vilt :) . En annan idé kanske är att kapa sladdarna till originalhelljuset och sätta en grenkontakt utanför flärpen. Vad tror du om det (vid pilarna på bilden). Från sladdstumpen som från kontakten sätter man förgreningen (15-333-10), sedan från reläet (15-331-10) på toppen av förgreningen och sedan sladden (15-330-10) som går till originalkontakten från lamphuset (förstår du hur jag menar?).

22
jomo1 skrev:
lyse.JPG
Hade tänkt något liknande...det är alltså bara att slita ut originalstiftet med en tång och sedan koppla hej vilt :) . En annan idé kanske är att kapa sladdarna till originalhelljuset och sätta en grenkontakt utanför flärpen. Vad tror du om det (vid pilarna på bilden). Från sladdstumpen som från kontakten sätter man förgreningen (15-333-10), sedan från reläet (15-331-10) på toppen av förgreningen och sedan sladden (15-330-10) som går till originalkontakten från lamphuset (förstår du hur jag menar?).
För komplicerat, använd 15-337-10, kapa sladdarna och se glad ut. Tänk dock på + och -. :-)