Hej,
Har en 2005 Santa Fe var "Check Engine" lampan är tänd.
Bakgrund:
I hostas (sept.) lämnade jag bilen för kamrem byte och 12000 km service. I våras (april) vill inte bilen starta och Check Engine lampa tändas. Bilen vill inte starta, men efter flera försök startar den. Jag läste på Internet och många sa att det inte var något allvarligt och att det var bara att ta bort batteri för att nollställa bilens dator och släcka lampan. Problemet däremot blev värre, när man körde kunde motorn helt plötsligt dör och sen kom igång igen. Det längre tid jag körde desto oftare kunde motorn dör.
Till slut kunde en verkstad konstatera att vevaxelgivare var felande. När de skulle byta vevaxelgivare såg de att remmen till balanshjulet var skadat och att remhjulen som sträckare läckte olja. Så tillbaka till den verkstad som byt kamremmen och dom felande delar byts ut.
Bilen går bra ungefär 2-3 veckor men då tänder "Check Engine" lampan igen. Den här gången tog jag bilen till Hyundai för att läsa av vad det var för felkod. Hyundai berättade att Lamdasond var slut. Hyundai byter Lamdasond och gjorde en okulär besiktning av katalysator genom hålet för Lamdasonden. De trodde att katalysator hade klarat sig. 3 dagar senare lyser lampan igen och tillbaka till Hyundai. Nu var det en jordpunkt som spökade.
Idag var jag tillbaka till Hyundai en gång till eftersom lampan lyste igen. Hyundai läser felkod, "Katalysator fungera ej", för mycket syre. Hyundai fråga huvudkontor om problemet och få till svar att katalysator kunde vara slut eller att grenröret är sprucken någonstans.
På vägen hem då hoppar 5:an växel ur och vi få köra hem i 4:an.
Hjälp!!!
Man börja blir lite mer än less. Under om inte alla problem är länkade med varandra på något sätt.
Återgå till "Santa Fe (SM), 2001-2006"
- HyundaiForum.se
- - Information, regler, villkor, integritetspolicy och cookies
- - Allmänt/Forumet
- Allmänna Hyundaifrågor
- - Allmänna frågor om Hyundais modellsortiment
- SUV:ar & dylikt
- - Santa Fe MX5 2024-upp
- - Santa Fe (TM) 2019-2023
- - Santa Fe (DM), 2013-2018
- - Santa Fe (CM), 2007-2012
- - Santa Fe (SM), 2001-2006
- - Tucson (NX4) 2022-upp
- - Tucson (TL), 2016-2021
- - ix35/Tucson (LM), 2010-2015
- - Tucson (JM), 2005-2009
- - KONA
- - Nexo
- - Terracan (HP)
- - Övriga modeller såsom skåpbilar, USA-modeller osv.
- Småbilar, Kombi & dylikt
- - i10
- - i20 & ix20
- - i30
- - i40
- - IONIQ
- - Getz
- - Veloster
- - Övriga modeller såsom Coupé, Sonata, USA-modeller osv.
- - Bayon
- Köp & Sälj
- - Köp- & Säljmarknad
- DiY, Gör-det-själv
- - DiY - Gör-det-själv-handbok!
- Övrigt
- - Register över bilhandlare, verkstäder och butiker
- - Välkomna, nya och gamla medlemmar!
- - Projekt- och bilarkivet
- - Erbjudanden
- - Månadsomröstningar
- - Träffar