Annons

Skeva bromsskivor efter 350 mil !

1
Hej.
Hämtade ut en ny i40 Business 6 mars 2013 och efter 1,5 månad och 350 mil så kändes vibrationer i ratten vid inbromsning. En tur till ÅF visade ju som misstänkt på skva bromsskivor fram ! Skivorna byttes på garanti och jag körde glatt vidare.... Tills förra veckan !
750 mil på mätaren och 3 månader gammal så vibrerar ratten åter vid inbromsning !!!
Ringde verkstan som började prata om byte av skivor eller svarvning av befintliga (?!?). Blev så paff så jag kunde inte ens förmå mig att kommentera.
Har en tid på verkstan på onsdag så får vi se vad de säger.
Men enligt mig så måste det ju vara något som är fel som gör att skivorna blir skeva var 350e mil !!
Någon annan som har hört eller varit med om liknande ?

Ska man verkligen acceptera en svarvning av andra paret bromsskivor på en 3 månader gammal bil ???

För övrigt mycket nöjd med denna underbara bil men börjar onekligen bli lite orolig för bromsbekymren...
Annons

Re: Skeva bromsskivor efter 350 mil !

5
Tjena alla, ny här.. =)

Min har precis passerat 700mil och jag tycker mig känna vibbrationer när jag bromsar.. Ska åka förbi på bilprovningen och ställa bilen i en bromsprovare och se om det är nått jag kan bekräfta..

Ni som fått detta åtgärdat på garanti, något strul från verkstaden?

6
Inget strul första gången vid 350 mil på mätaren då de bytte skivorna fram. Ska in imorgon med bilen och se vad de säger andra gången. Det måste ju helt klart vara något som gör skivorna skeva.
Jag tänker då defintivt bråka om de strular. Hoppas dock slippa med en 3 månader gammal bil...
Måtte de finna vad som gör skivorna skeva och åtgärda felet för jag har ingen lust och åka in på verkstan var 350e mil :(

8
Hämtade ut bilen igår eftermiddag.
Verkstaden hade denna gång svarvat skivorna.
Inga vibrationer just nu men min inställning är ju förstås inte OM utan NÄR det börjar vibrera i ratten igen...
Det kommer nog bli i runda slängar 300 mil på semestern så vi får se hur bromsarna känns i augusti....

10
Sitter och funderar på detta med bromsskivorna som blir skeva...ser på något ställe att det finns två olika storlekar på bromsskivor,beroende på fälgstorlek (triscan.dk). Eftersom jag bytt ut mina 16" fälgar mot 18" kanske det får bromsskivorna att bli skeva, hur detta nu skulle gå till? Om så är fallet, borde väl både Hyundai och butikerna som säljer fälgar upplysa om detta? Ni som har fått problem med bromsskivorna kanske också har bytt fälgstorlek? Hur som helst, i veckan får jag mina bromsar kollade i samband med första servicen. Återförsäljaren, som jag då och då återkopplar till med information om hur bilen fungerar, påstår att bromsskivorna inte ingår i garantin...men 775 mil? Får se om det blir strid eller om förnuftet får råda.

11
Ja nu har jag kört ca 450 mil på semester efter svarvningen av skivorna och det är dags att ringa ÅF igen för att boka tid :(
Det är inte alls lika mycket den här gången men alldeles tillräckligt.
Vad gäller storlek på bromsskivor så är det hör och häpna för att den automatväxlade i40n har större skivor (?!?)
Så nej du behöver inte större skivor med större fälgar.
Jag kör på 16"-fälgar.

Men vilken fantastisk bil att köra tung husvagn med !!! Underbar !!

12
Hej och hå...bilen servad och mycket riktigt...eller kanske ännu värre...SAMTLIGA bromsskivor runt om ovala enligt verkstan. Byte inbokat om en vecka...som tur är...allt går på garantin! Fortsätter det så här så kommer jag förmodligen ha en helt ny bil om 5 år...ska jag gissa på att backvarnarna är nästa grej att paja? Hade en gång en Toyota Corolla Verso som utan problem rullade sina första fem år...inte ett enda fel.

13
jomo1 skrev:Hej och hå...bilen servad och mycket riktigt...eller kanske ännu värre...SAMTLIGA bromsskivor runt om ovala enligt verkstan. Byte inbokat om en vecka...som tur är...allt går på garantin! Fortsätter det så här så kommer jag förmodligen ha en helt ny bil om 5 år...ska jag gissa på att backvarnarna är nästa grej att paja? Hade en gång en Toyota Corolla Verso som utan problem rullade sina första fem år...inte ett enda fel.
Var på min Hyundaiverkstad idag och bytte en av de främre parkeringsgivarna och frågade om de
haft några ovala skivor, svar nej.

14
Så i torsdags hämtade jag ut min 5 månader gamla i40 med 1560 mil på mätaren.
Tredje gången inne med skeva skivor fram. Gick väl ca 400 mil innan det började vibrera lite smått i ratten.... :(
Den här gången byttes skivor och belägg....
Vi får väl se om jag får ringa om 400 mil och boka nästa tid.....
Suck....

15
Men alltså efter så många bromsskivor, har inte verkstaden provat att byta bromsok eller nåt?? Försökt kolla efter nåt annat fel i bromssystemet?? Här i Sundsvall har vi flera i40s som rullar men bara 1 bil har varit inne för att det vibrerar när man bromsar.

Haft en i20 som bromsade av sig själv när man va ute och körde, inte så att verkstaden har tänkt nåt i den stilen?? På den va stången från bromsservo till huvudcylinder fel justerad.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11