Annons

Skrammel från bakluckan??

1
Tycker inte att en -02'a ska skrammla :cry:
Trots det så hörs det ett eller flera irriterande skrammelljud från bakre delen av Santan.

Nej, det är inget löst krafs i bakluckan...
Jag är en sån sjuk en som till och med har lindat in varningstriangeln i en frottehanduk... :shock:

Ska in på 4500 mila service på torsdag så lite tips innan det vore fint :lol:

Kanske det är bakluckelåset som kan "spännas" jag vet inte men irriterande är det!!

Hjälp en riktig surmetare är ni hygglig...

//Surmetarn
Annons

2
Hei

jeg hadde noen sånne skranglelyder i min, som jeg sleit med å finne ut av, dette viste seg og være skiltet som skramlet imot skiltramma. etter at jeg fikk gjort noe med dette, ble det tyst!

Vegard

3
vegard skrev:Hei

jeg hadde noen sånne skranglelyder i min, som jeg sleit med å finne ut av, dette viste seg og være skiltet som skramlet imot skiltramma. etter at jeg fikk gjort noe med dette, ble det tyst!

Vegard
skiltet som skramlet imot skiltramma???

Dålig på Norska... :oops:

4
Låt någon köra bilen, fäll ner sätet och lägg dig där bak och försök
åtminstonde att hitta källan till skramlet - du gör det bättre själv än någon annan mek!

Kolla först i domkraftsfacket så allt ligger säkrat där!
I annat fall kan det handla om att bakluckan inte lägger sig riktigt rätt - tittar du längs luckans kanter så ser du svarta gummiklossar som svarar för korrekt passning mellan lucka och kaross.
Dessa kan du skruva på med handkraft, utan verktyg för att uppnå korrekt passning!
Lycka till!

Åsså en gratisankedot :roll:

Svärfar åker Ford - för mer än 20 år sedan krånglade hans Granada Combi; näst sista årsmodellen.
Redan som ny var det ett kvittrande missljud i bakdelen av bilen, grymt enerverande! Bilen åkte in och ut på verkstad, man bytte luckan till reservhjulet, justerade bakluckan 15 gånger, varefter man bytte hela bakluckan, öste in ett par burkar pu-skum i diverse hålrum och rev ner och återmonterade dragkroken - allt på garantin och allt lika resulatlöst...

Svärfar kompenserades med kompletta uppsättningar dubbdäck till bägge bilarna, takräck, extraljus och gud vet vad, samt lovades ett särdeles bra inbytespris direkt när den nya Scorpion skulle komma, bara han stod ut med den inspärrade kanariefågeln.

Nå, en som inte stod ut var jag - det som skulle bli min fru och jag skulle köra till fjällen, och redan efter 3 kilometer låg nerverna på utsidan!
Elisabeth fick köra, och jag klättrade bak bland bagar och skidor.

Felet var ap-enkelt, och lokaliserades på mindre än en minut;
två plåtar uppe i C-stolpen strax under takinfästningen var uppenbarligen inte riktigt sammanfogade - så fort karossen flexade så gneds dem mot varandra med ett helvittes gnissel.

In på en mack, låna hammare och dorn, två snabba slag senare var bitarna hopnitade och knäpptysta.

Min lusfräcke svärfar nämnde inget om hur enkelt det hade löst sig, och verkstaden ville väl knappast gräva i det heller... :roll:
Försäljaren hade absolut inte nåtts av nyheten att bilen blivit tyst, och när Scorpio presenterades så cashade svärfar in erbjudandet om ett bra mellanpris, men sade, "Den gamla bilen blir väl inte enkel för er att sälja vidare - ger du mig ett bra pris så kanske jag behåller den och har den som slängbil istället för Fiestan"

Det hela slutar med att han lämnar en hyfsat fin, men flera år gammal Fiesta rakt av mot att han behåller den knappt två år gamla Granada Combin!!! Gissa vem som fick ta över den några år senare..?

Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 14 feb 2006, 22:59, redigerad totalt 1 gång.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
surmetarn skrev: skiltet som skramlet imot skiltramma???

Dålig på Norska... :oops:

Skojar du?
Piece o' cake!
Skylten skramlade i skyltinfästningen!
Häng med en vecka till Bergen så skall du få höra på f-n!

Norrfe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
På min första Santa Fé hörde jag ett skrammel nånstans bakifrån dom första veckorna. Det slutade när jag upptäckte och tog bort en liten sten som lagt sig på reservhjulshållarens plåt. :D
/BengtB

7
Swedefe skrev:Låt någon köra bilen, fäll ner sätet och lägg dig där bak och försök
åtminstonde att hitta källan till skramlet - du gör det bättre själv än någon annan mek!

Kolla först i domkraftsfacket så allt ligger säkrat där!
Swedefe
Så det finns en domkraft,, jag har fortfarande inte hittat den,,,
var ska den ligga på en V6 -02 ??
Enligt handboken så ska den ligga bakom nånting..
"Joppe"

8
Man tackar för svaren... härlig forrd-historia förresten :D

Undrar om Vegard menar nummerskylten??????

Jag får väl "krypa in därbak" och låta någon köra en sväng då kanske :evil: :evil:

Återkommer med resultatet.

//Surmetarn

9
Domkraften ligger i bagagerummet omedelbart bakom baksätets ryggstöd.
Vik upp främre delen av bagagerumsmattan, fäll upp luckan därunder, och du hittar domkraften.

/BengB

11
Har nu testat att skruva på gummiklossarna i bakluckan, skruvade ut dom för att få ett bättre "spänn" på luckan och då gnekade det utav bara f..n!

Fortsätter att skruva ikväll...

Spänningen är oliiiidlig :P

//Surmetarn

12
Nå, hur gick nu med skramlet ??

Har nu haft bilen inne på 4500 mila servicen då jag även hade påpekat "skramlet" och tror ni inte på fasiken att meken fick till det riktigt bra :D

Han skruvade ut dom justeringsbara gummiknopparna
Smorde upp gångjärnen, låset samt att han fettade in dom två gummistyrningarna som sitter på sidan av bakluckan (refflade) det var där jag fick gneket när jag skruvade ut dom...

En klar förbättring, nästan helt tyst nu :lol:

Dessutom fick jag ut en NY skylthållare som jag ska montera på sikt när jag har möjlighet att ta in bilen i värmen några timmar.
Den måste nämligen fästas med "superdubbelhäftande tejp" som jag fick med för övrigt.
Nuvarande skylthållare är sprucken så där har jag nog också lite skrammel precis som Vegard skrev.

Kul med en trevlig verkstad (Sahléns Bil i Sollefteå) tycker jag!!

//Surmetarn

13
Hei

Joda, jeg mente de Nummerplatene, eller hva du kaller de på svensk....

Alts den på-skrudde plata der dere i sverige har tre bokstaver og tre tall, med et klistremerke i mellom. her i norge har vi to bokstaver og fem tall, med merke i mellom ,og de kan være her, enten hvite eller grønne.

den plata kaller vi skiltet, og under den er det som oftest ei plast-ramme, gjerne sort, den kaller vi skilt-ramme!

dette skranglet imot døra ved kjøring på ujevnt underlag.

Vegard :D