Låt någon köra bilen, fäll ner sätet och lägg dig där bak och försök
åtminstonde att hitta källan till skramlet - du gör det bättre själv än någon annan mek!
Kolla först i domkraftsfacket så allt ligger säkrat där!
I annat fall kan det handla om att bakluckan inte lägger sig riktigt rätt - tittar du längs luckans kanter så ser du svarta gummiklossar som svarar för korrekt passning mellan lucka och kaross.
Dessa kan du skruva på med handkraft, utan verktyg för att uppnå korrekt passning!
Lycka till!
Åsså en gratisankedot
Svärfar åker Ford - för mer än 20 år sedan krånglade hans Granada Combi; näst sista årsmodellen.
Redan som ny var det ett kvittrande missljud i bakdelen av bilen, grymt enerverande! Bilen åkte in och ut på verkstad, man bytte luckan till reservhjulet, justerade bakluckan 15 gånger, varefter man bytte hela bakluckan, öste in ett par burkar pu-skum i diverse hålrum och rev ner och återmonterade dragkroken - allt på garantin och allt lika resulatlöst...
Svärfar kompenserades med kompletta uppsättningar dubbdäck till bägge bilarna, takräck, extraljus och gud vet vad, samt lovades ett särdeles bra inbytespris direkt när den nya Scorpion skulle komma, bara han stod ut med den inspärrade kanariefågeln.
Nå, en som inte stod ut var jag - det som skulle bli min fru och jag skulle köra till fjällen, och redan efter 3 kilometer låg nerverna på utsidan!
Elisabeth fick köra, och jag klättrade bak bland bagar och skidor.
Felet var ap-enkelt, och lokaliserades på mindre än en minut;
två plåtar uppe i C-stolpen strax under takinfästningen var uppenbarligen inte riktigt sammanfogade - så fort karossen flexade så gneds dem mot varandra med ett helvittes gnissel.
In på en mack, låna hammare och dorn, två snabba slag senare var bitarna hopnitade och knäpptysta.
Min lusfräcke svärfar nämnde inget om hur enkelt det hade löst sig, och verkstaden ville väl knappast gräva i det heller...
Försäljaren hade absolut inte nåtts av nyheten att bilen blivit tyst, och när Scorpio presenterades så cashade svärfar in erbjudandet om ett bra mellanpris, men sade, "Den gamla bilen blir väl inte enkel för er att sälja vidare - ger du mig ett bra pris så kanske jag behåller den och har den som slängbil istället för Fiestan"
Det hela slutar med att han lämnar en hyfsat fin, men flera år gammal Fiesta rakt av mot att han behåller den knappt två år gamla Granada Combin!!! Gissa vem som fick ta över den några år senare..?
Swedefe