Annons

46
Jag var smått sarkastisk när jag sa att jag "hatar" stoppskyltar, skrev det också när jag hade bråttom men...

...vissa stopp-skyltar är väldigt lustigt placerade. Här i kommunen har vi en triangel-korsning där sikten är skymd åt båda hållen och de flesta gör en vänstersväng in på 70-vägen. Med jämna mellanrum ligger det alltid glassplitter på vägen...

En bit bort är det stopp-skylt in på en annan 70-väg. Man ser åtminstone 400 meter på den fina vägen långt innan stopplinjen. Ska jag nu, kl 03 en natt, stanna, vänta och sedan köra ut åt höger?

Anledningen till att jag sällan stannar vid stopp-skyltar är för att jag är mycket säkerhets- och miljömedveten.

I närheten har dom stoppskyltat eftersom det är en snäv kurva på huvudleden. För mig är det förenat med livsfara att stanna och sedan åka - det spelar väl ingen roll om jag står stilla och tittar eller rullar lite, det går inte att se om det kommer bilar oavsett. Därför vill jag ha lite rull så att jag snabbt kan köra in och få upp farten - då minskar jag risken för att krocka med bilister som flyger ut från kurvan.

Säg vad ni vill om mig, men jag är ärlig och försöker redogöra för hur jag tänker och varför jag gör som jag gör.

Vad gäller intervallerna vid trafikljus förstod jag inte det roliga...? Om du menade att det borde vara grönt längre så förefaller det logiskt att den som har rött också får det längre? Eller menar du intervallet från att det blir grönt efter att korsande trafik fått det rött?

...om du menar vid exempelvis övergångsställen så håller jag med dig. Kommunens vackraste köer bildas vid rusningstrafik eftersom bilisterna har tio sekunder på sig innan det åter blir rött. Där förstår jag verkligen ingenting - fotgängarna (oftast fotgängarEN) har det grönt tre gånger längre tid än bilisten, trots att det finns en gångtunnel 30 meter bort...

Det är alltid någon enstaka fotgängare som måste trycka på knappen när den ska över, trots att det är en 30-sträcka, trots att det finns en stor platform mellan filerna där dom kan stanna, trots att man kan gå över ändå...

Vid rusningstrafik blir ungefär 10 bilar åt vardera hållen stående för att någon ska över. Sedan slår det om och 4 bilar hinner över, då har någon fotgängare tryckt igen och det slår genast om för bilisterna...helt absurt

Nu har jag skenat iväg lite och jag gör nog bäst att sluta diskutera fotgängare och cyklister innan jag vräker ut mig något som inte hör hemma på familjeforum...

Kan avslutningsvis säga att jag alltid ställde mig en bit bort från obevakade övergångsställen när jag skulle över och väntade på att alla bilar kört förbi innan jag går över. Ställer man sig för nära finns risken att snälla bilister stannar, och jag får alltid dålig samvete över att låta massa bilar stå stilla för att lilla jag ska över. En fotgängare kan vänta fem sekunder och sedan gå över, för bilisterna blir det ju en betydligt längre process än så...

:evil: :evil:
Annons

47
Okey Goran, visst har du rätt att tycka och tänka vad du vill, precis som alla oss andra - MEN nu finns de regler i trafiken liksom i så många andra sammanhang. Lek bara med tanken att de finns 22 spelare på fotbollsplanen där alla har skilda åsikter om allt. :roll: du vet ju själv att en sådan match är omöjlig att genomföra.

Vad gäller intervallerna vid trafikljus förstod jag inte det roliga...? Om du menade att det borde vara grönt längre så förefaller det logiskt att den som har rött också får det längre? Eller menar du intervallet från att det blir grönt efter att korsande trafik fått det rött?
- Beträffande intervallen för Grön / Rött ljus vid ljusreglerad korsning. Vore väl bra om det ex.vis var Grönt i 3 min Rött 3 min etc. etc. Kom nu inte och påstå att du inte har tid att vänta i 3 min! På dessa minuter lär det då kunna passera ett stort antal bilar.

Det är alltid någon enstaka fotgängare som måste trycka på knappen när den ska över, trots att det är en 30-sträcka, trots att det finns en stor platform mellan filerna där dom kan stanna, trots att man kan gå över ändå...
- Vad är det som får dig att tro att du har förkörsrätt att ha mer bråttom än vad fotgängaren har? Vill bara påminna om att trafikanter är ALLA som uppehålla sig på eller vid vägen och för att det skall fungera finns regler/lagar annars hade de aldrig funkat.

Avslutningsvis - Om du nu har synpunkter på felaktigt placerad trafikskylt eller något annat som kan vara helt befogat så undrar jag: Har du gjort något försök att få ändring på detta? Att strunta i skyltsättningen och köra som man vill är ju inte speciellt konstruktivt.
Testa istället att framföra dina synpunkter/åsikter till ansvariga i kommunen/Länsstyrelsen. :wink:
Senast redigerad av nimbusen den 20 feb 2006, 00:01, redigerad totalt 1 gång.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

49
nimbusen skrev:- Beträffande intervallen för Grön / Rött ljus vid ljusreglerad korsning. Vore väl bra om det ex.vis var Grönt i 3 min Rött 3 min etc. etc. Kom nu inte och påstå att du inte har tid att vänta i 3 min! På dessa minuter lär det då kunna passera ett stort antal bilar.
Hmm...har aldrig tänkt på det så förut, men på tre minuter i rusningstrafik hinner det nog samlas ihop såpass många bilar att de säkert skulle blockera korsningar bakom osv. Risken med detta är väl att folk oftare skulle köra mot rött...
- Vad är det som får dig att tro att du har förkörsrätt att ha bråttom än vad fotgängaren har? Vill bara påminna om att trafikanter är ALLA som uppehålla sig på eller vid vägen och för att det skall fungera finns regler/lagar annars hade de aldrig funkat.
Det handlar inte om att ha bråttom, men EN fotgängare vill över och trycker då på knappen. Bilar måste bromsa, bilar måste stå och puttra på tomgång, bilar måste stanna, ännu fler bilar måste stanna...fotgängaren har gått över, det är fortfarande rött. Bilister väntar. Det slår om till grönt, men samtidigt trycker en ny fotgängare på knappen. Det slår om till rött för bilisterna igen - ännu fler bilar samlas. Det blir grönt, alla bilister ska starta och åka iväg. Någon i kön sover och bidrar ytterligare till köbildning.

ALLT detta, för att två fotgängare inte kunde väntat 5-10 sekunder tills bilarna KÖRT FÖRBI och är fria att göra vad de vill, innan de gick över. Innan jag hade körkortet tryckte jag aldrig för att få grönt, jag väntade tills bilarna åkt förbi och sprang över. Helt bizarrt att man ska stanna hela trafiken för att skutta över vägen när det går lika bra annars också.

Jag tycker inte att jag som bilist har mer rätt till vägen än nån annan...eller vänta, jo, det gör jag ju. Det är en bilväg och då ska bilar ha företräde, i annat fall kan dom väl betala en del av vägskatten som kostar en hel del...men det är en annan diskussion

Nej, det handlar egentligen om att det blir massa köer och strunt, vilket gör politikerna upprörda. Dom kommer fram till att det finns för många bilar. Man höjer skatterna och inför "trängsel- och miljöskatter". Men folk åker ändå bil och det är en hemsk upplevelse för alla fotgängare, så man väljer att höja bensinskatten också och subventionera kollektivtrafik med den - vi betalar för dom för att spara på oljan, den kanske kommer ta slut i april 2076 istället för februari 2076 om vi gör livet riktigt surt för alla Sveriges bilister. Istället låter vi amerikanarna köra slut på oljan - strunt samma att vi har det dyrare, huvudsaken är att vi kan stoltsera över att vara "miljövänliga".

Nu efter att man förstört åtskilliga människors liv och plånböcker i samband med trängselskatteförsöket yrar man glatt om hur köerna minsann minskat med 20%. Köerna skulle kunna minskas ytterligare om

1. Folk inte krypkörde och bidlade köer
2. Folk var rappare vid trafikljusen
3. Om enstaka trafikrytmsförstörare började flyta med i trafiken istället för att hålla 70 på Essingeleden och bidra till varje dags köer
4. Om någon införde en regel som gjorde gällande att det inte är en mänsklig rättighet att cykla mitt på bilvägen i de allra centralaste delarna av storstäder. Varför måste en vinglig högskolestudent på cykel stanna hela trafiken?
5. Upplös zebralagen - fler olyckor har ändå inträffat sen dess införande. Som sagt så är det absurt att enstaka fotgängare ska stanna hela trafiken för att dom inte kunde väntat fem sekunder. I slutändan blir bilisterna straffade eftersom det på något sätt är deras fel.
6. Förpassa marathonlopp och dylikt till skogsområden utanför stan. Hur kan politikerna gnälla på köer när man spärrar av en halv stad för att några löpare känner sig nödsakade att springa på bilvägar mitt i stan? Budbäraren som gav upphov till idén om marathonlopp sprang väl inte på Manhattan själv utan i skogen - springer man inte till minne av detta?
7. Byt ut dessa onödiga stoppskyltar mot trianglar. Det går såå långsamt om alla verkligen ska stanna, stopp, och sedan börja rulla 0.3 sekunder senare...och sen ska alla i kön göra likadant

KURIOSA
En väns chef hade en polisbil bakom sig och kom fram till världens onödigaste stoppskyltade korsning. Han stannade naturligtvis helt, varpå polisbilen drog på blåljusen och skällde ut honom för att han stannade helt i onödan och kunde gjort så att bakomvarande åkt in honom.

Sanningshalten kan ju diskuteras, men det var så jag fick det berättat för mig...

50
Ansluter mig härmed till Bengtb's inlägg ovan.
Testa istället att framföra dina synpunkter/åsikter till ansvariga i kommunen/Länsstyrelsen.
Kan bara bekräfta att det funkar.

Felaktig skyltning förblir felaktig, om ingen uppmärksammar väghållaren om det felaktiga förhållandet.

Hade en jätteutläggning om väg A väg B och korsning C, men raderade det eftersom jag insåg att ni aldrig hade begripit vad jag menar.

Kontentan av resonemanget är: En felaktigt placerad "huvudled upphör" flyttades, OCH vi fick väjningsplikt, istället för en helt livsfarlig "höger-regel, vid utfart från vårt bostadsområde.

(Innan dess hade jag i flera år försökt få ny vänstersida på dåvarande pendlarbilen :twisted: , med enda resultat att en hel bygd hatade mig, eftersom de fick tvärnita i panik varje gång jag körde rakt ut på den större vägen, enligt gällande trafikregler.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

51
nimbusen skrev:Tro´t eller ej men jag har faktiskt själv varit med om en förare som inte visste hur han skulle lägga in backen på egna bilen(-)Kollade med bilreg. och då visade det sig att han ägt just den bilen i 1½år.
... men, man måste ge killen en eloge för att uppenbarligen kunde "planera sin körning"... :mrgreen:

Har faktiskt åkt bil med "Gorans" okända släkting:

Var ner i Tyskland för att titta på hingstar och hälsade på hos en 80+årig landgreve; en "von und zu", ni vet.

Han var skröplig och skumögd - han hade sin sonson med sig ut i hagarna för att kunna peka på rätt hingst; han hade härstäming i minst 6 led klar för sig, tävlingsmeriter och premieringspoäng likaså - i massa led, för varje individ - men kunde inte peka ut rätt hingst om de var 10 meter bort...

När vi skulle vidare för att se på fler hingstar på nästa anläggning så äntrade gubben förarplatsen på sin ur-G wagen och sonsonen satte sig lika självklart i baksätet.
Jag sökte hans blick men han var fullt upptagen med att gräva fram det bakre bältet... :shock:

När vi passerade en ljuskorsning med god fart och illandes rött trafikljus så är det i vart fall en korsande bil som tvingas tvärbromsa.
Det syns på föraren att han märkte att något hände, men generationer av nedärvd aristokrati gör det enkelt att låtsas som ingenting.

Svärsonen lutar sig fram och säger de bevingade orden - tydligen ett familjärt skämt om grevens körstil;

"Verkehr muss rollen, Opa"?

Den gamle mannen ler lite snett och svarar:

"Genau! Verkehr muss rollen!"

Det här skedde för snart 15 år sedan, och om greven fortfarande är i livet så lär han fortfarande susa runt i "sitt" grevskap...
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

52
Goran, jag ska inte ta upp alla dina synpunkter på hur du vill att alla vi andra i trafiken ska sköta oss så att du kommer fram till ditt mål ett par minuter tidigare. :roll:

Ett par saker dock:

Stopplikten - Om du struntar i att stanna vid stoppmärket när du tycker det är onödigt kommer du att utvidga din definition av onödigt tills du över huvud taget inte stannar vid några stoppskyltar. När medtrafikantern räknar med att du ska stanna men ändå far ut för att du tycker du hinner så blir risken stor för panikbroms och olyckor. Fast du klarar dig förstås.
Som ett parallellfall kan jag nämna att jag kör mycket turbo (= snabba omkörningar). Vid många tillfällen vet jag att jag mycket väl hinner köra om men avstår för att inte mötande trafik ska bli skrämd till felmanövrer.

Gamlingar i trafiken - Var går pensionärsgränsen? Det är väl så att vi är individer allesamman och att sätta något åldersstreck för när man blir olämplig förare går bara inte. Det handlar om så mycket annat. Vid vissa sjukdomar och andra funktionsnedsättningar så är det läkarens plikt att anmäla detta för prövning om körkortet får behållas. När man blir "lite" äldre än vad du tycks vara Goran så får man andra perspektiv på saker och ting. (Vi äldre minns faktiskt hur det var att vara ung - men ni unga har ingen aning om hur det är att vara gammal! :lol: ) Med 44-årigt körkort och ca 5000 mil om året har jag lärt mig att se vad det är för gynnare jag har runt om mig på vägarna. Och en sak är jag helt säker på; klantskallarna finns i alla åldrar! :twisted:

Avslutningvis, Goran, hoppas jag att du utvecklar ditt sätt att umgås med andra i trafiken så att du får en chans att bli gammal nog att "förstå hur det fungerar". Och du, ta inte illa upp - inget personligt. En gammal farbror som jag träffar ofta på dett ungdomsfenomen, även inom andra områden i samhället. Men det är alltid lika roligt att få gnabbas. 8) Har ju varit politiker! :lol:
Aldrig för gammal för 4x4.

53
Ännu en fullpoängare! Denna gång från BlackSanta till Goran.
Jag instämmer alltså i varje bokstav i BlackSantas senaste inlägg rörande uppträdandet i trafiken.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

54
Fundilerar lite - undrar om denne Goran möjligtvis samme Goran som påstod sig blivit lite taskigt behandlad från en viss H&H i Sthlm?

- OM så är fallet och att han vid det tillfället körde samma snack med verkstan som han tydligen framför sin bil ute i trafiken, enligt egen uppgift, jaaa då hmm... :roll:

55
Gläntar lite på överrocken så moderatorsbadgen syns, och påpekar lite försynt att man oftast tjänar på att diskutera själva ämnet - hur befängt det än synes vara, istället för att skjuta in sig på omgivande skeenden, okay?

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

56
Helt rätt :oops: halkade tyvärr låååångt ifrån ursprungsämnet i mitt senaste inlägg ovan. Tyvärr missade jag att vi låg ute i "sändning" - :oops: :oops: :oops:

Åter till trafikbeteende man retar sig på.
De här beteendet är ju aktuellt denna snövinter. Tycker de inte bara är superslött och direkt livsfarligt för oss andra, utan det är dessutom straffbart! Retar mig så in i :evil: när jag möter/ser någon bilist som kör omkring i sin motoriserade igloo. En sopborste + isskrapa i bilen är tydligen något helt okänt för vissa förare. Att skapa ett litet futtigt titthål på framrutan, förmodligen då med en isskrapa typ kreditkort, på sin i övrigt snödrivsliknande bil och sen bara glad i hågen köra iväg, troligtvis i hopp om att alla andra skall väja är mig fullständigt obegripligt. :evil: :evil:

57
Så som jag framför min bil...? Jag framför den som alla andra...men det kan uppstå problem när enstaka bilister inte framför sin bil som alla andra

Satt alldeles nyss i en kolonn då någon tyckte att det kunde vara en god idé att köra 60 på 70-väg i flera kilometer på världens vackraste, rakaste och bredaste sträcka - vägen gapade tom framför men vi trängdes och mådde bra där bak...

Att finna detta vara till nackdel för trafikrytmen är tydligen omoget och tyder på det ena och det andra hos en - så jag kan väl låtsas tycka att vi borde sänka alla 70-sträckor till 60 för att anpassa oss till de som tycker nuvarande begränsningar är dramatiska.

58
Nimbusen skrev:Åter till trafikbeteende man retar sig på.
De här beteendet är ju aktuellt denna snövinter. Tycker de inte bara är superslött och direkt livsfarligt för oss andra, utan det är dessutom straffbart! Retar mig så in i när jag möter/ser någon bilist som kör omkring i sin motoriserade igloo. En sopborste + isskrapa i bilen är tydligen något helt okänt för vissa förare. (-)
Goran skrev:Så som jag framför min bil...? Jag framför den som alla andra...men det kan uppstå problem när enstaka bilister inte framför sin bil som alla andra

Hey ho!
Det var attan vad man behöver agera här då!?

"Om det ser ut som en provokation, luktar som en provokation och låter som en provokation - så är det inte alls säkert att det är en provokation"!

Nimusen postar en ursäkt - jag bestämmer här och nu att den är klockren - då lönar det sig föga att försöka tolka in annat och leta syftningsfel. Forgive and forget!

Tips! Vi låter tråden sjunka undan lite; åtminstonde vad gäller hastighetsdebatten - vi kommer inte längre just nu:
Goran har argumenterat för sin sak, och fått konkreta tips - att faktiskt adressera rätt instans angående skyltning är en bra idé och avgjort mer meningsfull sysselsättning än att låta sin ånga bara pysa ut när man talar med andra på jobbet - som ändå bara håller med... :roll:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot

59
Jag lyfter tråden då, och återgår till ursprungsfrågan. :)

* Tankeläsning i trafiken fungerar inte. Blir skitirriterad på folk som inte blinkar.

* Bilister som inte håller avstånd, varken "framåt" eller bakåt. Jag menar alltså de som ligger i baken på en (hallååå? Jag har värdefull last!) eller slänger sig in precis framför fronten på min bil för att de "ska hinna" till högerfilen innan de får slut på väg. Om de från början ligger i vänsterfilen, jag i mitten och de ska till höger... planering kanske vore en god idé

* Folk som överhuvudtaget inte planerar sin körning och inte är uppmärksamma. Tittar bara åt ett håll innan de svänger ut i en korsning, respekterar inte stopplikten, prejar andra bilar vid "omkörning"/byte av fil eftersom de inte är uppmärksamma

* Bilister som ljustutar för att jag håller 90 på 90-väg. Scusi, men har du inte blåljus på bilen så flyttar jag inte på mig och är det tvåfiligt, kör om då för i .... Slappna aaaaav! :)

* Bilister som tror det är fri fart mellan fartkamerorna. Finns ett ypperligt exempel på det på Grisslingerakan... Jisses!

* Arroganta bilister som ökar farten och på så vis blockerar filen jag ska in i när jag kommer på Essingeleden och ska ner i Södra Länken. :evil: Inte schysst!

Kommer säkert komma på mer, jag brukar svära så det osar i bilen. Mest för att -

Det är helt okej om andra bilister vill riskera SINA liv, men ge f-n i att riskera mitt och andras!

Pluspoäng och kramar
till alla lastbilschaffisar som håller avstånd, alla som blinkar åt rätt håll när de ska svänga i korsningar och rondeller, alla snälla bilister som tackar för att man släppt in/förbi de på t ex Essingeleden. :D

60
Sista meningen i Willys inlägg (välkommen, förresten!) innehåller ett intressant upplägg till debatt:
"Pluspoäng och kramar till . . . alla som blinkar åt rätt håll när de ska svänga i korsningar och rondeller. . .". 8)

Frågan är vad som är rätt håll i en rondell. :roll: :?:

Vem kastar första stenen?:D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.