Annons

Santa Fe V6 - Bästa metod för effektiv 4-hjulsdrift sökes

1
Vi har nyligen köpt en Hyundai Santa Fe V6 2003 som känns som en tanks (i positiv bemärkelse) i jämförelse med tidigare bilar vi haft.

Jag har läst en del recensioner men har ännu inte förstått hur man bäst hanterar bilen för att den ska ta sig fram i halt väglag, till exempel i djup snö. Om man fått stopp och ska starta i djup snö eller lera, finns det knep för att undvika framhjulsspinn, för att få driften 60/40 så snabbt som möjligt?

Av tidigare bilkörning (både fram och bakhjulsdrift) har jag lärt mig att aldrig gasa mycket för att komma iväg från stillastående men hur är det med denna bil?
Annons

2
Hej och välkommen!

Jag föreslår att du läser här noggrant så får du kläm på dina funderingar:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=429

Att undvika hjulspinn är givetvis ledordet; har du otur så är det olika friktion under framhjulen och då är risken att all kraft går ut på det framhjulet som har lägst friktion och så blir bilen helt plötsligt enhjulig!

Om båda framhjulen spinner någorlunda likvärdigt så går den viskokopplade centerdiffbromsen in och fördelar över viss kraft till bakaxeln. Hur mkt kraft det blir kan diskuteras, men ibland får du räkna med att det inte räcker till. Dessutom kanske du har hunnit gräva ner framhjulen ordentligt i snön/leran så är det kört iaf.

Försök köra så varsamt du kan vid start i djup snö. Spinner det loss så är det inget bra att gasa på ännu mer. Prova om möjligt att byta läge (=backa) och hitta nytt grepp och börja om! Du får testa dig fram så du blir kompis med bilen!

Det här resonemanget gäller för bensin-Santor. För CRDI VGT som har annat fyrhjulsdrivningssystem så är det lite andra förutsättningar som gäller.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej "MaxB"

Ut och köp det aktuella numret av TeknikensVärld!

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=601

Där står massor om 4-hjulsdrift rent generellt, och bilen man testar är en Santa Fe V6 Automat!

Det låter larvigt, men den gyllene regeln är att inte sätta sig fast!

Framdrivningssystemet med viskokoppling fungerar utmärkt - så länge bilen är i rörelse... :roll:

Sätter man sig fast däremot gäller det att hålla tungan rätt i mun!

Mitt tips - U.P.A! är att köra bilen "på attack" - en rejäl portion kraft in i drivlinan borgar för att systemet arbetar som det var tänkt!
Nackdelen är att avsaknaden av lågväxel gör att hastigheten blir obehagligt hög - det skumpar, bankar och slår där man helst skulle smyga fram. Tyvärr kan man sällan unna sig den lyxen - Santan är hyfsat slät under och tål en hel del däng underifrån - detta visade sig på terrängträffen hösten 2004...
Ballistikens lagar gäller här som överallt annars; Hög utgångshastighet ger liten avvikelse... :mrgreen:

Viskokopplingen är hyfsat "med" från början - mitt knep för att "förladda" viskokopplingen är att i låg hastighet på löst underlag blockera bakhjulen ett par gånger med handbromsen innan de verkliga svårigheterna börjar.
Jag vet ärligt talat inte fall detta stunt verkligen ger någon mätbar effekt, men det känns som de små hjullåsningarna är tillräckliga för att förbereda systemet på att föra över mer kraft bakåt i drivlinan.

Allt vad jag sagt hittils avser rullande bil!

Skulle man - gudförbjude - sätta sig fast ändå så är det försiktighet som gäller, precis som ClasseClas säger.
Risken är avsevärt större att man skapar problem med överföringen av kraft till bakaxeln genom att man överhettar viskokopplingen än att man initialt inte får ut någon kraft alls.

Försök behålla greppet, "gunga loss" bilen genom att växla mellan backväxel och drivläge - svårare på en automat än en manuell, men ändå...

Tveka inte att gå ur bilen för att överblicka situationen - hellre gräva loss bilen manuellt än att gräva ner den alldeles av sig själv!

Och - kom ihåg; bilens viktfördelning och kraftfördelning gör att de allra tuffaste backarna och hindren faktiskt tas backande!!!
Låter avigt, men så är det!

Passa på att lära känna din bil - och oss andra under sakkunnig ledning på Falköpingsträffen nu i vår!!!

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=562

Cooper som leder träffen är en trevlig kille, gudabenådad terrängbilschaufför och en bra förmedlare av kunskaper.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Tack för bra och snabba svar. Jag har nu läst hela tråden som ClasseClas tipsade om. Jag antog att den fanns en sån tråd men hade inte hittat den själv.

Testet att backa uppför i blött gräs testade jag idag men med den skillnaden att det var snö på gräset och några minusgrader. Bilen smög upp med ett litet gaspådrag utan att göra minsta antydan till att spinna loss.
Bild
Om det fungerar att "aktivera" eller väcka 60/40 med hjälp av handbromsen köper jag det. Tack för alla tips.

5
Swedefe skrev: ...
Viskokopplingen är hyfsat "med" från början - mitt knep för att "förladda" viskokopplingen är att i låg hastighet på löst underlag blockera bakhjulen ett par gånger med handbromsen innan de verkliga svårigheterna börjar.
Jag vet ärligt talat inte fall detta stunt verkligen ger någon mätbar effekt, men det känns som de små hjullåsningarna är tillräckliga för att förbereda systemet på att föra över mer kraft bakåt i drivlinan.
...
Swedefe
Jag tycker också att det är ett bra knep inför problematisk körning i snö tex. Genom att handbromsa i förväg så värms viskooljan upp i diffbromsen och stelnar till, vilket kan vara räddningen i ett taskigt läge. Hur länge uppvärmningen av viskooljan varar vet jag inte, men kan man planera sin körning lite grann så skadar det ju inte att pigga upp mittdiffbromsen! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision