Kamrater. Denna helg har jag packat in familjen i bilen för en stugweekend på annan ort. Gissa om jag blev förvånad, och rejält förfärad, då det rykte och luktade apa från motorutrymmet när vi parkerade vid slutdestinationen.
Lite extra mörkerkänsla när sådant händer på främmande mark, och långt hemifrån. Vi är fortfarande i landet, men i alla fall.
Jag har undersökt så gott jag kunnat i mörkret. (Tack Robin för att du är klok nog att alltid ha em fungerande ficklampa i handsfacket.) Och jag har hittat fläckar vid mynningen av röret som oljestickan sitter i, och även någon enstaka fläck och prick på godset runtomkring samt rakt under. Nästan direkt under denna mynning löper såklart diverse remmar.
Jag drar slutsatsen att det handlar om olja, som har kommit ut fel väg, av någon anledning. Denna olja har antagligen smörjt remmen under, vilket orsakat det gnisslande ljudet som har hörts. Observera att jag inte VET att det är på detta viset, jag spekulerar.
Om det nu är så att oljan tagit sig ut denna väg, vad beror det på? Vad kan/bör jag göra för att förhindra att det händer igen? Jag noterade även att oljenivån är ett par millimeter lägre på stickan, än tidigare. Och bilen har inte druckit en droppe olja tidigare, under de två år som jag ägt bilen. Så jag ska inhandla lite olja imorgon innan vi beger oss de 20 milen hem.
Återgå till "Santa Fe (SM), 2001-2006"
- HyundaiForum.se
- - Information, regler, villkor, integritetspolicy och cookies
- - Allmänt/Forumet
- Allmänna Hyundaifrågor
- - Allmänna frågor om Hyundais modellsortiment
- SUV:ar & dylikt
- - Santa Fe MX5 2024-upp
- - Santa Fe (TM) 2019-2023
- - Santa Fe (DM), 2013-2018
- - Santa Fe (CM), 2007-2012
- - Santa Fe (SM), 2001-2006
- - Tucson (NX4) 2022-upp
- - Tucson (TL), 2016-2021
- - ix35/Tucson (LM), 2010-2015
- - Tucson (JM), 2005-2009
- - KONA
- - Nexo
- - Terracan (HP)
- - Övriga modeller såsom skåpbilar, USA-modeller osv.
- Småbilar, Kombi & dylikt
- - i10
- - i20 & ix20
- - i30
- - i40
- - IONIQ
- - Getz
- - Veloster
- - Övriga modeller såsom Coupé, Sonata, USA-modeller osv.
- - Bayon
- Köp & Sälj
- - Köp- & Säljmarknad
- DiY, Gör-det-själv
- - DiY - Gör-det-själv-handbok!
- Övrigt
- - Register över bilhandlare, verkstäder och butiker
- - Välkomna, nya och gamla medlemmar!
- - Projekt- och bilarkivet
- - Erbjudanden
- - Månadsomröstningar
- - Träffar