Hej, ny med Hyundai (I30 2008), samt ny på det här forumet.
Roligt att hitta ett svenskt forum även för de här bilarna.
Som sagt, ny med Hyundai och därför ganska så frågande inför vissa problem, då är det bra att ha någonstans att vända sig.
Mitt problem är att jag får inte upp temperaturen i kupen, oavsett hur jag ställer in temperaturen så blåser det bara ljummet, den där riktiga värmen som man vill ha kommer aldrig.
Då jag även har problem med att yttertemperaturmätaren står stadigt på -3 grader Celsius, så blev jag rekommenderad att byta utetemperaturgivaren, dels för att få termometern att visa rätt men så sas det också att den påverkar även temperaturen inne i bilen.
Då jag skulle till att byta den och hade plockat bort det stora "plastsjoket"(hela fronten) så hittade jag två identiska givare som satt strax under signalhornen. Jag tror att åtminstone ett av dessa är utetemp.givaren. Kan någon tala om för mig om jag tänker rätt och i så fall, vilken av de två givarna är det som känner av yttertemperaturen?
När det gäller värmen i kupen så undrar jag om utetempgivaren verkligen kan påverka värmen inne i kupen? Båda slangarna från motor till kupe-element är genomvarma så det är inte luft i elementet och då termometern inne i bilen stadigt visar -3 grader så borde ju det ge indikation på att det behövs mycket värme i kupen och inte bara lite ljummen varmluft.
Finns det någon av Er som har ett intelligent svar på mina bryderier, jag känner mig som ett frågetecken just nu.
HáDe
Enangrarn
Annons
Re: Dålig värme i kupen
2Är xet en diesel? Min dieselmotor tar rätt lång tid på sig vintertid att nå arbetstemp och det är väl först efter ca 20 minuter som man kan ha lite mysvarmt i bilen när det är kallt ute.
Men kan ju hända att det är nån reglermotor till värmepaketet som har gett upp för dig om du inte får nån värme alls. Sen finns det en tillsatsvärmare (kallad ptc?) om du har en diesel som ska hjälpa till när det är kallt. Kanske är det den som har gett upp?
Sen är det väl helt enkelt så att det inte är överdimensionerat värmeväxlaren precis. Sitter vi 4 pers i min bil vintertid så är det svårt att hålla rutorna imfria tex. Har en saab som andrabil och den är ju genomvarm i kupen efter 10 minuter. En djäkla skillnad i kapacitet.
För bästa värmeeffekt brukar jag ställa utblåset på överkroppen så tycker iaf jag att det blir varmare fortare än på autoläget.
Men kan ju hända att det är nån reglermotor till värmepaketet som har gett upp för dig om du inte får nån värme alls. Sen finns det en tillsatsvärmare (kallad ptc?) om du har en diesel som ska hjälpa till när det är kallt. Kanske är det den som har gett upp?
Sen är det väl helt enkelt så att det inte är överdimensionerat värmeväxlaren precis. Sitter vi 4 pers i min bil vintertid så är det svårt att hålla rutorna imfria tex. Har en saab som andrabil och den är ju genomvarm i kupen efter 10 minuter. En djäkla skillnad i kapacitet.
För bästa värmeeffekt brukar jag ställa utblåset på överkroppen så tycker iaf jag att det blir varmare fortare än på autoläget.
Hyundai I30 1,6D blue 2010