Annons

Ljud och lukt

1
Det här ljudet vid kallstart.... händer kanske 3 av 10 starter
men är det någon mer än jag som fått en stark lukt inne i kupén?

Fick köra med öppet fönster, lukten påminner om bränd elektronik,
dagen efter var jag på verkstaden, det luktade nästan inget i kupén längre men väl vid motorn. (Ge mig en skiss (karta) och jag pekar ut var det luktar - är med andra ord totalt novis :oops: , men å andra sidan har jag ingen bilverkstad heller...)

Verkstaden tyckte att vi skall avvakta. Just nu luktar det inte, var det tillfälligt?

:wink:
Stahl
Annons

2
Att lukten trängt in i coupén kan tänkas bero på om du har coupéfläkten igång vid alla starter eller bara ibland? Om det ev. är någon kabel eller annan plastdetalj i motorrummet/under bilen som ligger för nära avgasröret kan detta ge en stark lukt. Tycker dock i så fall att verkstadskillarna borde ha upptäckt detta. I övrigt så finns det allt ifrån motstånd o reläer till startmotorn som kan ge upphov till den starka lukten som man får undersöka vid aktuellt tillfälle. Själv har jag inte känt någon särskild lukt från Santan förutom "avfallslukten" vid tillfällig belastning av kopplingen. :lol: :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Jag försökte hitta ngn översiktsbild på motorn på nätet men hittade ingen vettig bild.

Det är svårt att säga ngt generellt. Frågan är om det kopplat till motorvärmare o kupévärmare, ev. biverkningar från fastkörningen, har ni rostskyddat bilen?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Jag har en liknande observation som rör lukten, fast utan märkliga ljud. Äger en nyinköpt SF 2.4 GLS Nordic med 150 mil på mätaren, som är inköpt efter en flytt ut på landet. Under flytten kördes det mycket med släp in på en skogsväg med en 30 cm snö, där jag fick backa upför en slänt fär att vända. Både med varm och kall motor känner man en tydlig brännlukt - jag vet inte om det beror på belastningen av kopplingen eller om det har en annan orsak. Är det någon som vet?

5
SFFantast skrev:Jag har en liknande observation som rör lukten, fast utan märkliga ljud. Äger en nyinköpt SF 2.4 GLS Nordic med 150 mil på mätaren, som är inköpt efter en flytt ut på landet. Under flytten kördes det mycket med släp in på en skogsväg med en 30 cm snö, där jag fick backa upför en slänt fär att vända. Både med varm och kall motor känner man en tydlig brännlukt - jag vet inte om det beror på belastningen av kopplingen eller om det har en annan orsak. Är det någon som vet?
Hej, på en ny bil får du räkna med att det luktar illa i början pga det rostskydd som bilen behandlas med innan båtresan över alla salta hav. Jag tror att det är katalysatorn och även avgassystemet spec. grenöret som kokar/steker bort rostskyddet.

Med rostskydd menar jag inte Tectyl el likn., utan det är skydd för att palla med en båtresa.

Iofs luktar ju inte en bränd koppling blomma precis, men det avbrända rostskyddet luktar ett par resor värre tycker jag.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Lukten i min bil försvann för att sedan återkomma i söndags på väg hem från Göteborg, inte lika mycket som förra gången då jag var tvungen att öppna för att vädra ur.

Lukten kommer inte samband med något ljud. Känns otrevligt inne i kupén för man blir orolig.

Jag tänkte avvakta ett tag innan jag på nytt ska ta kontakt med verksta'n.

:wink:
Stahl

7
:lol: Inget snack än att man ändrat sig sedan ungdomen. Tänker själv då man i sina första bilar p.g.a. bl.a. körsättet, åstadkom både den ena och andra stinkbomben. Vad som luktade funderade man inte en sekund på utan man ryckte på axlarna, åkte till tappen och inhandlade universalmedlet mot dålig lukt - Wonderbaum. :wink:

Viss skillnad mot en idag.
Tänker då på en händelse för c:a 1 månad sedan. Hade just backat Santan med tungt lastat lätt släp i djupsnö. Trots att man av gammal erfarenhet visste till 99% säkerhet att det luktar från kopplingen vid såna manövrar, så ändå la jag mig ner i snön och försökte kolla under bilen om jag kunde lokalisera var lukten kom ifrån. Kallt som F.. och som sagt de luktar ju inte ros precis, låg jag där å kröp 4-5 minuter. :roll: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red