Hej, är ny här på forumet och även ganska ny på dieslar, nu till mitt problem, jag har en santa fe 2,0 crdi -04 som vägrar starta när den är kall (även nu vid 15 plus).
Jag har bytt glödstifft(nya) och kollat med ohm mätare så dom är ok, har även kollat hur mycket ström dom får, mätaren visar att det ger drygt 40 amp, strömmen ligger på cirka 10-15 sec innan
reläet bryter, har även bytt högtryckspumpen ( en ny) men den vill ändå inte starta, har provat med ett nytt batteri och även starthjälp ingen skillnad.om jag ger den pyttelite startgas
hoppar den igång direkt, likaså om jag sätter i motorvärmaren, när den har startat går den hur bra som helst, den startar även hur bra som helst när den är varm. Har pratat med märkesverkstaden men dom har ingen ide om vad det kan vara för fel,
Tacksam för svar.
Annons
Re: Svårstartad diesel
2Om den går igång med startgas så har du en felande insprutare. Åk till en verkstad och be dom göra ett back-leak test på spridarna för att kolla om det är en eller flera spridare som måste bytas!
99,9% säker på att du har en felande insprutare för då beter dom sig så här!
99,9% säker på att du har en felande insprutare för då beter dom sig så här!
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
3Ok,ska kolla om verkstan kan göra det och se om dom hittar nå fel.
återkommer med info.
Tack för svar.
återkommer med info.
Tack för svar.
5Hej här kommer en väldigt sen uppdatering.
Hade bilen på verkstad och dom kollade allt som gick att kolla sa dom men hittade inget fel på den.
Har felsökt själv så jag höll på att bli tokig, tillslut lesnade jag å ställde undan den i maj.
Googlade för några dagar sedan och hittade ett innläg på ett utlänst forum som haft samma problem som jag.
Han hadde bytt i princip allt som går att byta men startade ändå inte.
Tillslut hadde han hittat någon som hjälpt honom, nytt batteri och grundlig rengörning av jordkabelinfästingar sen startade den.
Jag provade att göra lika, och nu har den startat i 3 dagar utan problem.
hoppas det fortsätter så.
Hade bilen på verkstad och dom kollade allt som gick att kolla sa dom men hittade inget fel på den.
Har felsökt själv så jag höll på att bli tokig, tillslut lesnade jag å ställde undan den i maj.
Googlade för några dagar sedan och hittade ett innläg på ett utlänst forum som haft samma problem som jag.
Han hadde bytt i princip allt som går att byta men startade ändå inte.
Tillslut hadde han hittat någon som hjälpt honom, nytt batteri och grundlig rengörning av jordkabelinfästingar sen startade den.
Jag provade att göra lika, och nu har den startat i 3 dagar utan problem.