Annons

61
Jaha, äntligen (ursäkta emil.nojd) en med samma problem. Jag tror jag blir galen på detta fenomen som aldrig visar sig då jag är på verkstaden.
Åkte nu i vecka med husvagnen efter och kände av rycken emellanåt.
Jag tror det är växellådan som spökar, men jag är verkligen ingen expert på området. Min lösning på detta nu är att byta bil. :cry:
Jag har kollat lite på en Mazda cx7 men nu när jag var ute och drog på husvagnen så inser jag att det blir svårt att hitta en lika bra dragbil. Och jag är väldigt kräsen 8)
Jag älskar verkligen min Santa som dragbil men vet inte om jag törs köpa en ny sådan utan måste, tyvärr, börja snegla på andra märken. :cry:
Lena
Annons

62
En liten oppdatering angående rykking på vår bil. Sist sommer var bilen inne på verksted to ganger på grunn av rykking under kjøring. Byttet EGR ventil første gangen, og hadde rengjøring på EGR system etterpå, men rykkingen var der fortsatt av og til. Det merklige var at da vi kjørte med campingvogn fungerte alt perfekt. I vinter har problemet vært borte, og jeg trodde ting hadde "gått seg til". Men neida. Med våren og plussgrader ute igjen kommer rykkingen tilbake. Med varm motor og igangkjøring rykker den da turtallet passerer ca 2000 rpm. Skal inn på verksted igjen neste uke, så får vi se.
Med vennlig hilsen
Jørn

09 Santa Fe 2,2 CRDi 5s Aut Premium SE
Black pearl
08 Kabe 780 BGXL

Re: hackar ibland

63
Lyfter denna lite, någon som haft detta problem och löst det?
Har en -08 crdi aut som rycker när jag kör i jämn hastighet , runt 90-100, aldrig hänt när jag kör över 100.
Ny servad med bytt bränslefilter/kamrem.
Röck även innan och fortsatte efter.
Väldigt sporadiskt, kan köra 20 mil utan att det händer.
Och så kommer det några gånger för att sedan dyka upp efter ganska många mil.

Vad kan det vara tro?
Med vänlig hälsning,
Danne

65
Hade samma problem med min -08 ryckte runt 2000rpm lämnade in den för felsökning hos auktoriserad hyundaiverkstad dom påstod att det finns en service bulletin som beskrev samma fel dock med farthållaren inkopplad uppgradering av mjukvaran löste problemet. Har sökt på nätet efter tsb men inte hittat någon.
Santa Fe CRDI A5 -08

66
Bilen dog för ett tag sedan, bärgad in på verkstad där man konstaterade att det var fukt i tanken.. Som hade varit där ett tag då pumpen samt nivågivaren hade börjat att rosta.
Byte av pump, renspolning av tank och alla ledningar.
Hämtade ut bilen glad glad för att problemet äntligen var löst, trodde jag.
Den har ryckt lika dant sen den va in.
De tror ej på egr, jag har själv kollat kontakter och ser ingen oxidering.
Den står på verkstad nu igen för byte av spridare och högtryckspump.
Hoppas det löser mitt problem!