Annons

Så är är det att äga en I40 Premium

1
Hej Alla glada i detta forum.

Jag tänkte nu berätta om mina erfarenheter av att äga en I40 kombi premium av 2012 års modell med 1,7 liters diesel.

Min bil har all utrustning som finns utom elektrisk öppningsbar baklucka. Det fanns inte att tillgå på tidiga 2012:or.

Mina mjuka erfarenheter (D vs Känslan)
Förvånansvärt mycket bil för pengarna, motsvarande Volvo skulle gå på ca 250000 SEK mer med motsvarande utrustning. Jag upplever en ärlig bil som ger vad man betalar för. Javisst är det lite sämre materialval och lite tokerier som man retar sig på men som både tjäste och familj bil är den väldigt väl tilltagen. Sen är det en bonus att många blir nyfikna på bilen samt att jag personligen tycker den är väldigt snygg i designen.

Det som är mindre bra.

Här måste man börja med nyckeln, den är keyless och har en nöd nyckel instoppad i kontroll delen. Jag vet inte hur många gånger jag av misstag kommit åt knappen som frigör kontroll delen som då flyget all världens väg. Lösningen har blivit att jag med en lite snyggare tejp, tejpat fast den i nyckel hållaren så att den inte kan lossna.

När man kör i väta eller tvättar bilen så är avståndet mellan nedre delen på dörren och tröskeln för stort så det kommer in vatten där (Dock inte in i kupen). Vilket gör att när man öppnar dörrarna så är alltid trösklarna väldigt smutsiga. Värst är det bak då dörr tröskeln går upp nästan i midjehöjd där.

Materialet i bagagegolv och baksidan på stolarna bak, jag har lastat några lättare bord och fick märken i stolarna bak. Golvet är så tunt i bagageutrymmet att jag inte lägger tyngre saker där. Lösningen har blivit att köpa Hyundais matta man kan ha där bak. Här borde tillverkaren sätta in ett rejälare tyg samt tjockare golvskivor så det tåls att lasta.

Helljuset har så många gnällt på så det är vida känt, jag fick en ljusramp av försäljaren så det löste det problemet.

Spolar munstyckena sitter under torkarna och når inte upp på vindrutan, så det går väldigt mycket spolare vätska innan det ger effekt. Istället borde dom sitta på motor huven och ge en bättre spridning på vindrutan.

Jag har en automat och jag gillar inte den plastiga automatväxel spaken.

Sen när man köper automat så är det för att slippa växla, jag förstår inte varför jag dels kan växla med hjälp av spaken samt även har ratt paddlar för att växla. Känns överarbetat och mycket som kan gå fel.

Jag har panoramatak, när jag vill stänga eller öppna gardinen så stannar inte processen vid öppen gardin utan fortsätter automatiskt med att öppna själva glas sol luckan, utan man får passa manuellt med ett tryck till på knappen för att öppningsprocessen ska avstanna. Så man har av misstag kört med lite taklucka öppen och undrat vad allt vägljud kommer ifrån.

Jag hade svårt för de breda A stolparna i början, missade en och annan bil tills jag vande mig.

Det som är mycket bra

Skinnklädsel och ventilation särskilt under de varma sommar dagarna vi hade i somras.

Genom tänkt baksätes lösning för barnstol och att jag även kan justera baksätet bakåt för mer benutrymme när barnstolen är bakvänd.

Rattvärmen, jag trodde inte att jag skulle bli så beroende. Underbar att ha kalla dagar

Förbrukningen, Automat med fullstor bil jag ligger på 0,59 / Milen blandad körning. Full tank ger mig ungefär säkra 110 mil mellan tankarna.

Motorn drar fin trots 137 hästar. Jag tänker dock installera en box från diselkraft för att få lite mer effekt på mina långkörningar.

Att bilen känner av när du kommer och automatiskt låser upp bakluckan, jag tror den t o m öppnar sig enkelt när du har elektriskt öppningsbar baklucka.

Vägljud, komfort, och bekvämlighet gör att du känner dig väl så utvilad efter en lång tur.

Utrustning (nu är ju min full utrustad) men även dom billigare modellerna har ju Navi, usb, elstolar, osv

Är jag då nöjd efter 1000 mil?

Ja det är jag, som sagt mycket bil för pengarna, bra garantier. Hoppas denna lilla snabb guide är till glädje för någon.

Med Vänliga Hälsningar

Max
Annons

Re: Så är är det att äga en I40 Premium

2
Kul summering Max. Jag har en likadan numer, dock av årsmodellen före och med automatisk öppning av bakluckan. Så det fanns då.
Håller med i stort om att det är en rätt kul bil.

Jag har haft många bilar, och finare bilar, men det är så liten skillnad i praktiken mellan tex en BMW, Volvo eller Mercedes idag, jämfört med en Hyundai eller Toyota att den där känslan man betalar extra för inte spelar så stor roll. Det var en annan sak när man var yngre och verkligen hade tid att uppskatta alla detaljer..... Idag hinner man knappt det. Synd för alla duktiga bilkonstruktörer i Sydtyskland, men så är det.
Däremot skulle jag utan att blinka säga ja till en Tesla från Californien om jag fick en eller hade råd....

Tips när det gäller nyckeln. Öppna den. ta loss metallstiftet och slipa ner ca 1 mm. Sedan faller inte nyckeln isär. Den gång du behöver den går det säkert att hitta något att trycka in med.

Solluckan har jag liksom du synpunkter på. Tycker också det är obra att den öppnar sig. Men ibland - när det regnar ute - så öppnar den sig bara halvvägs. Måste finnas någon styrning som känner av regnet. Familjen har väldigt roligt åt att gissa om bilen anser att det är så bra väder att taket ska öppnas eller inte.... Blir intressant nu på vintern!

Du nämner att bilen är tyst, och det är den väl på sitt sätt, men den för ett jäkla liv från bakhjulen. Så mycket att jag trodde det var fel på hjullagren. Jag har därför kollat både på verkstad, provkört en helt ny bil och hört med bilprovningen. Inget fel på lagren, men bilprovningen konstaterar att Hyundai väsnas från bakvagnen.
Jag hade tidigare en Santa Fe CM. Den väsnades också väldigt och var ju väldigt "struttig" på vägen med sin korta hjulbas och fyrhjulsdrift. Jag troddee det var orsaken till oljudet, men det är tydligen ett generalfel.

Men som sagt, vi kan vara överens om att det är en rätt kul bil.

Sukken

Re: Så är är det att äga en I40 Premium

7
Kul att se att min tråd har bringat lite kul svar. Tänkte kommentera några.

Panorama taket, Du har så rätt, trycker man i mitt fall på knappens framsida så stannar innertaket. Men det var banne mig inte lätt att trycka rätt för att så ska ske. Men skönt ändå att veta att det funkar.

Nyckeln, javisst kan man fila ned knappen, ska testa det på min ena nyckelsats. Jag vet inte hur många gånger jag fått upp min nyckelknippa ur fickan och sändningsmodulen blir kvar för den den delat på sig.

En annan lite sak som händer ibland är att radion tappar reklamstationerna som Rix fm osv. Nästa dag på samma sträcka så är det klockrent ljud och mottagning......

Vad jag menar med baksätet, är att det går att fälla bakåt inte bara framåt. Och på så sätt få mer benutrymme för en bakvänd barnstol. I mina tidigare bilar (Volvo, Saab och BMW) har detta inte varit möjligt.

Har nu även fått köra bilen i snö och halka nu och tycker den klarar det bra, sett innan och läst att många tycker det är högt vägljud bak. Det är ju inte Mercedes tyst men det är heller inte Vaz Lada högt. Jag tycker som jag sagt innan att jag fått den bli jag betalat för. Dock lite bättre material val på utsatta ställen för det kan inte kosta tillverkaren så mycket. Spännande med Facelift som kommer nu 2015. Där man kanske har tittat på dessa bitar.

Så jag är fortfarande väldigt nöjd med min I40, Jag fick vad jag betalade för.