Eftersom jag är lite svag för dieselmotorns goa effektkurva och mysiga lunk på landsväg, är jag alltid lyhörd för olika subjektiva infallsvinklar.
Stämmer det att det skiljer i den tekniska biten runt 4wd systemet mellan crdi och vgt modellerna?
Är det stor skillnad på den "gamla" och den "nya" dieselmotorn?
Älskar aut.låda. Funkar den ihop med dieseln?
Jag har sista tiden kollat runt lite bland lätt begagnade dieslar, och upptäckt att det skiljer i lastvikt och fordonsskatt. Men jag har inte kunnat lura ut varför, såvida det inte är dragkrokens vara eller icke vara som kan påverka lastvikt och fordonsskatt.
Nu kommer dessutom effektboxens existens på tal, i annan rubrik här på forumet, och jag blir bara mer och mer sugen på att ha "oljebrännare" igen.
Det är oftast hustrun som kör Santan, eftersom hon har våra mest värdefulla familjemedlemmar med sig.
Varje gång hon tankat, klagar hon på Santan, och jämför den med den gamle dieseln vi for omkring i innan Santa-eran började för några år sen'.
Kör idag 2,7:an ca. 2500 mil/år, är det vettigt (bortsett från habegäret) att byta till en diesel?
Kan man isåfall lastbilsregga, utan att få stå vid skampålen?
Går det överhuvudtaget att lastbilsregga en beg.bil utan att betala in accis?
Kan Ni hjälpa mig i min vånda, och kanske med argument som biter hos hustrun (läs finansministern), att det skulle vara värt mellanskillnaden att byta.
//Santaclaus
Annons
Re: Bensin eller diesel?
2Japp!Santaclaus skrev: Stämmer det att det skiljer i den tekniska biten runt 4wd systemet mellan crdi och vgt modellerna?
CRDI har Österrikiska Magna-Steyrs system med viskokoppling och permanent 4-hjulsdrift, som de flesta andra Santor - VGT har Borg-Warners "Torque-On-Demand" som blixtsnabbt kopplar in 4-hjulsdriften automatiskt med hjälp av elektrisk tillkoppling vid detekterad hjulspinn.
Har tyvärr aldrig kört just Santa Fe VGT, men andra dieslar med variabel turbogeometri uppvisar förvånansvärt stor skillnad i körbarhet.Santaclaus skrev: Är det stor skillnad på den "gamla" och den "nya" dieselmotorn?
Säkert..Santaclaus skrev: Älskar aut.låda. Funkar den ihop med dieseln?
Andra kan svara bättre än jag, men eftersom varken Hyundai eller Mitsubishi vill sälja Terracan eller Pajero med manuell låda så måste det funka jättebra. För andra än mig...
Inte omöjligt att kroken puttar upp bilen en skatteklass, kan också vara så att olika utrustningsnivåer; GL, GLS, Exclusive, VGT etc kan vara invägda på olika vikterSantaclaus skrev: Jag har sista tiden kollat runt lite bland lätt begagnade dieslar, och upptäckt att det skiljer i lastvikt och fordonsskatt. Men jag har inte kunnat lura ut varför, såvida det inte är dragkrokens vara eller icke vara som kan påverka lastvikt och fordonsskatt.
Santaclaus skrev: Nu kommer dessutom effektboxens existens på tal, i annan rubrik här på forumet, och jag blir bara mer och mer sugen på att ha "oljebrännare" igen.
För egen del är jag mycket skepisk till effektboxar - om man med stort släp ligger strax under fullt effektuttag i timme efter timme inbillar jag mig att man behöver urspungsmarginalerna som lagts in i mappningen från början.
Det är faktiskt ytterst sällan jag saknar effekt när jag har storsläpet kopplat - min lille 112 hästare tar sig i kragen och gör ett jättejobb när det behövs.
Däremot kan jag tycka att bilen är lite matt över 140 utan släpet, men hellre det än tvärt om!
Hmm, det är inte världens snålaste commonrail diesel, om man säger...Santaclaus skrev: Det är oftast hustrun som kör Santan, eftersom hon har våra mest värdefulla familjemedlemmar med sig.
Varje gång hon tankat, klagar hon på Santan, och jämför den med den gamle dieseln vi for omkring i innan Santa-eran började för några år sen.
Nu är inte just jag direkt snäll, och med vår körning är det sällan det går åt en full tank utan att det varit ett släp kopplat någon gång under 50 mil. Snittförbrukningen på vår bil ligger kring 1,2 l/mil över 18,000 mil, och de få gånger vi kör långstäcka utan släp så är det oftast bråttom, så då går det åt soppa ändå...
Det finns en tydlig "puckel" i förbrukningen - håller man sig under 3,000 varv/minut på högsta växeln så bör man kunna åka på strax under litern - över 3.000 varv skenar förbrukningen med mycket mer än hastigheten ökar.
Svårt att räkna hem den högre fordonsskatten på den milsträckan - själv åker jag diesel för gångkulturen och vridmomentets skull, bättre totalekonomi är en sidoeffekt. Börja åka mer så tjänar du massor av pengar!Santaclaus skrev: Kör idag 2,7:an ca. 2500 mil/år, är det vettigt (bortsett från habegäret) att byta till en diesel?
Det är fortfarande möjligt att lb-regga med hjälp av blockerat baksäte och lastförskjutningskydd, men framtida förändringar i fordonsbeskattningen kommer att göra detta alternativ mindre attraktivt.Santaclaus skrev: Kan man isåfall lastbilsregga, utan att få stå vid skampålen?
Att återställa sin bil dagen efter besiktningen är mest en samvetsfråga, har inte hört att polisen skulle jaga "taktikregistrerade" lastbilar speciellt aktivt...
Däremot är det väldigt viktigt att du informerar ditt försäkringsbolag!De sänker annars försäkringspremien, baserat på det faktum att bilen numer endast kan ta en passagerare = minskad riskexponering för försäkringsbolaget. Acceptera ingen premiesänkning! Var noga med att påpeka att bilen "ibland" kan tänkas transportera 4 passagerare, och att du vill betala premie för detta, varje dag!!! Bolaget vet vad det handlar om och brukar inte knorra.
Ööhh... Lätta lastbilar är väl accisbefriade nuförtiden? Eller?Santaclaus skrev: Går det överhuvudtaget att lastbilsregga en beg.bil utan att betala in accis?
Någon som vet?
Med framtida förändringar i fordonsbeskattning är det lite osäkert vad som kommer att hända med andrahandsvärdet på dieslar.Santaclaus skrev: Kan Ni hjälpa mig i min vånda, och kanske med argument som biter hos hustrun (läs finansministern), att det skulle vara värt mellanskillnaden att byta.
Mitt magkänsletips är att alla eventuella framtida skattelättnader kommer att landa på bilar med partikelfilter - typ miljöklass "2010".
Bilar med miljöklass 2005 kommer troligen att få behålla dagens beskattning, medans miljöklass 2000 (Santa Fe) tämligen snart kommer att drabbas av ytterligare straffbeskattning...
Om du lastbilsregistrerar och dessutom har tillgång till billigt bränsle är det en kalasaffär med diesel, och du kan ge blanka f-n i andrahandsvärde och politikernas görande och låtanden.
Om man däremot spelar by the book så får ni nog räkna med att skjuta till pengar någonstans i affären för att att få tillgång till dieselns underbara kraft och lugna gång.
Mina slantar - någon som tycker annorlunda?
Swedefe
3
Jag har sett lite beräkningar på när det lönar sig att köra diesel gentemot bensin. Då tar man hänsyn till skillnad i inköpspris, skillnad i fordonsskatt o skillnad i bränslekostnad per körd mil. Har för mig att brytpunkten för diesel oftast ligger kring 3200 mil/år.
Håller med om detta; det kommer att kosta mer än det smakar för lågmilsförare. Brytpunkten (ovan) kommer att skjuvas upp ännu högre.Bilar med miljöklass 2005 kommer troligen att få behålla dagens beskattning, medans miljöklass 2000 (Santa Fe) tämligen snart kommer att drabbas av ytterligare straffbeskattning...
4
Tackar allra ödmjukast för Era svar, som kanske gjutit lite olja på mitt absolut primära ha-begär. (Hustrun hälsar å tackar.)
Som det verkar på Era svar, verkar det som att man (som lågmilare) bör vänta tills nästa generations dieselrovor presenteras, för att slippa bli bli utstraffad skattemässigt.
//Santaclaus
Som det verkar på Era svar, verkar det som att man (som lågmilare) bör vänta tills nästa generations dieselrovor presenteras, för att slippa bli bli utstraffad skattemässigt.
//Santaclaus