Annons

Jag ger upp

1
Jag skulle bara vilja säga tack till alla er som har bidragit med råd och tips för att hålla skrotet rullande. :)

Nu är det dags att säga hej då till den uslaste bil jag har haft. Inbytet är klart och jag kan bara hoppas på att den "nya" bilen inte blir en sån "lemon" som santan är. Tvi 17!

Som sagt, tack för all hjälp, hoppas era bilar håller bättre än min, och kör försiktigt!
2007 Santa Fe 2.7 A4, 7-sits, Ljusblå metallic.
Annons

Re: Jag ger upp

2
Jag kan hålla med om att den tidvis varit en riktig hink (inte 03-an då som tvärtom varit helt osann och tveklöst den mest felfria bil jag ägt under 30 år) och att bläddrandet på blocket varit legio i jakt på en mer problemfri bil.

Dock så har allt meckande gjort att jag nu är så bekant med bilen att den känns lite som ett husdjur. Har många fel och brister men samtidigt så vet man i stort hur den funkar och vad som gör den glad. Jag har efter lite övervägande bestämt att jag kommer köra min gamla Diesel tills den är redo för pension. Jag har den i jobbet och den får köra en hel del där den funkar med beröm. Drog härom veckan ett ekipage på över 4 ton (utom allmän väg) över stock och sten utan problem. Den fick stå och brumma ett tag efteråt så oljan i växellådan fick svalna men inget gnäll annars.

Sammantaget så var jag väldigt missnöjd till en början (Hyundais garantier är bara på skoj vet jag nu) men bilen är ganska lättmeckad och billiga delar finns på nätet.

Hoppas du hittar nåt bättre för dig!
Santa Fe V6 Exclusive 2003 mörkblå
Santa Fe Crdi Exclusive 2008 mörkgrå

Re: Jag ger upp

3
Har också gjort livet lättare och sålt skrotet...

2.2cdi, aut, 17000mil...

Bytt flera hjullager, samtliga krängningshämmarstag, spindelleder, egr-ventil, och en hel del annat...
Vid inbyte så var även AC trasig, lite knak i bakvagn, något obestämt lageroljud som låter väldigt dyrt, kass handbroms igen, seg och ibland ojämn gång ( partikelfilter? )

Det blev totalt sett en riktigt dålig affär....