Annons

Serviceintervall

1
Hej,

Har en I40 som förmånsbil och är på det stora hela nöjd med den. Är också rätt grön som bil"ägare" och har eventuellt lyckats tabba mig med servicen. Jag trodde nämligen att bilen skulle varna när det var dags för service så jag har inte brytt mig om att ha koll på det eller att titta i serviceboken. Nu rutinerade bilägare tar er säkert för pannan nu men det är inget som man (läs: jag) intuitivt förstår om man inte haft bil innan.

Fick ett ryck och började kolla upp det hela och (även om det verkar vara lite olika bud beroende på vem man frågar) det verkar så att första servicen ska ske efter ett år eller 3000 mil vad gäller Hyundai Sverige. Det verkar dock som att första kollen mer är just en allmän koll på bilen och att det är vid andra servicen man faktiskt utför några åtgärder. Eventuellt att man byter olja vid första kollen. Min I40 har gått snart 22 månader och c:a 2200 mil.

Mina frågor är:

* Är det så att första servicen ska ske första året? Är den obligatorisk eller valfri?
* Om man missar första servicen, är garantin helt körd då? Eller kan man ta en diskussion med Hyundai om det visar sig att bilen inte har några problem? Eller är det bara 5-årsgarantin som ryker och den sänks till 3 år? Gäller nybilsgarantin då. Hur påverkas de andra garantierna? Rostskyddsgarantin ex.

Har inte heller serviceboken framför mig nu så jag kan inte kolla upp det men är nyfiken och tänkte kolla här. Verkstad är kontaktad och ska återkoppla. Givetvis ska service bokas in på en gång.

Är mest ute efter om nån har haft några liknande erfarenheter och inte att bli uppläxad om att jag borde haft bättre koll på det.

Tack på förhand!

/Johan
Annons

Re: Serviceintervall

2
Hej!

Servicen måste göras varje år eller var 3000 mil beroende på hur mycket du kör..

Hyundai brukar vara ganska snälla med garanti arbeten , men egentligen ett måste för garanti ska gälla och även rostskydd garantin.. Vet inte riktigt hur det blir med nybilsgarantien men det borde inte bli några konstigheter om du åter går till samma service datum igen..

Eftersom vid första servicen gör man en rostskyddkontroll..

Men om du har missat en service med mer än 2 månader så bör du gå tillbaka till när den egentligen ska göras..

Mvh Robin