Annons

Diesel & korta körsträckor?

1
Hej,
En släkting är intresserad av att skaffa sig en i30, ser då att utbudet här i kring mestadels innehåller dieselbilar.
Därför är min fråga som sådan: Om hon kör bilen några 3 ggr i veckan ca5km, 2ggr i veckan 15-20km samt kanske 2 ggr i månaden 30-40km hur fungerar det då med partikelfiltret slammar filtret igen då :?:
OBS sträckorna är enkel resa, men ofta stannas det och nästa resa förtas när motorn är kall igen.
Tacksam för klarläggande!
Annons

Re: Diesel & korta körsträckor?

2
Hej!
Har en I30 Crdi -09 som jag ägt/kört drygt 2 år. Kände själv en osäkerhet när jag köpte bilen och fråga bl a på verkstad om just det du beskriver. Man påstod -på den verkstaden- att man bara hade bytt ett filter och det var pga att olje/filterbyte inte skötts enl rek.
Min/våra körsträckor har varierat, alltifrån ettpar km 4-5 ggr i veckan, till någon mil upp till 2-3 mil några gånger i veckan, ibland 4-5 mil eller mer och det har aldrig varit några problem.
Har fått tipset, om man känner osäkerhet, att man köper och tömmer i en tillsats som t ex " Diesel Particulate filter cleaner", vilket jag gjort några gånger, kanske utan att det behövts, vad vet jag. Men det har som sagt aldrig varit några problem.

3
Har en 10a 1.6 diesel som jag kört 13000 mil nu. Emellanåt går den bara korta sträckor någon månad eller två så som du beskriver. Ännu inga konstigheter med vår bil men tycker verkligen det låter som en bensinen vore lämpligare i ert fall.
Hyundai I30 1,6D blue 2010

4
Med den körprofilen skulle jag INTE köpa en diesel!

Det är rena döden för partikelfiltret och det blir dyrt om några år...

Dessutom är det tveksamt om körprofilen hinner värma upp motorn så mycket att man kan utnyttja dieselmotorns goda verkningsgrad särskilt mycket - en diesel behöver vara ordentligt varm innan den börjar gå riktigt snålt.

Mvh
Johan B