Annons

EGR-ventil - kvalitet på piratmärken?

1
Hej!
Har en Santa Fe 2,2 crdi 2008 som går ojämnt, speciellt vid låga varv och hastigheter mellan 70 och 100 km/h. Hade den inne på service på mekonomen men de hittade inget fel... Lämnade in den på Hyundai för felsökning, men de hittade först inget fel heller men ville ta in den igen nästa dag och felsöka EGR-ventilen. De kollade den och sa att EGR-ventilen kärvade och att de smort upp den men att de inte vet hur länge det håller. Efter det går bilen ojämnare än någonsin... Då jag precis haft stor service på bilen för en mindre förmögenhet och dessutom behöver byta bromsskivor och belägg fram och en spindelled så blir jag inte jätteglad över att behöva byta EGR-ventil också. Är det någon som har köpt en annan än original och som kan rekommendera en tillverkare? Har kollat på reservdelar24.se och de har från ca 1700 kr och uppåt. En begagnad på skroten kostar 2000 kr. De hade dessutom billiga bromsskivor (Bosch) på reservdelar24.se men bromsbeläggen blev jag osäker på då jag inte tror jag har slitagevarnare?
Hyundai Santa Fe 2,2 cdi 2007
Annons

Re: EGR-ventil - kvalitet på piratmärken?

2
Ska inte vara något problem med eftermarknadsdelar, alla grejorna lever väl kanske inte upp till OEM-kvalitet men det är heller inget som krävs i de flesta fallen, man klarar sig för det mesta gott och väl.

Vet inte hur det ser ut på din bil, men bromsbelägg med slitagevarnare brukar bara ha en urfräsning där man fäster kontakten, så de fungerar till bilar både med och utan denna funktion.

Re: EGR-ventil - kvalitet på piratmärken?

3
Köpte delarna från reservdelar24.se och EGR-ventilen från Starck fungerar bra. Visserligen drar den fortfarande mycket diesel, men den kan ju ha med vinter, kyla och vinterdäck att göra också? Min förra Santa Fe drog 0,74 i snitt, den här ligger på 0,94 just nu...
Reservdelar24 uppgraderade dessutom bromsskivorna till en bättre kvalitet, utan extra kostnad! :)
Hyundai Santa Fe 2,2 cdi 2007

Re: EGR-ventil - kvalitet på piratmärken?

4
Men motorgången har blivit bättre antar jag? =)

Det är väldigt kallt i stora delar av landet och dieselmotorerna tar längre tid på sig att värma upp än bensinarna, det bidrar nog en del till förbrukningen som du säger.

De brukar skicka ett annat märke med likvärdig kvalitet om det man har beställt visar sig vara slut, skönt att det blev uppgraderade skivor.