Annons
Annons

Re: Byte av originalstereo

2
ironmountain skrev:Hej
Har en Santa fe 2012 och funderar på att byta originalstereon mot en touchvaraint från kina. Någon som gjort detta och har råd om enhet samt andra erfarenheter?

Tänker typ en sådan här:
http://www.alibaba.com/product-detail/C ... 0.0.XWlZYc

/Henrik
Gå till aliexpress.com istället, där finns fler varianter. Annars har du valt rätt. Android 4.4.x samt Quad core 3188 och 1024.

Kolla vad säljaren fått för kritik sedan tidigare innan du köper. Finns upp till höger på säljarens sida på Ali.

Det är lätt om du har en radio sedan tidigare. Då passar kablaget förutom kanske radiokontakten.

På de flesta kinesiska fungerar inte BT-telefonljudet så bra. Kan modifieras och bli riktigt bra.

Forum finns för att "roota" enheten o.s.v.

Fördelen med Android är bl.a att du kan använda Waze, en navigator som är gratis och slår det mesta.

Re: Byte av originalstereo

4
ironmountain skrev:Hej
Tack för snabbt svar!

Funkar allt som det ska "out of the box" som rattknappar, mic, backkamera mm. Eller är det massa meck att få till det?

/Henrik
Finns aldrig några garantier, men det hjälper om man pysslat med el/elektronik tidigare.
Instruktionerna som följer med förklarar ingenting utan man måste antingen veta eller fråga sig fram.

T.ex. så måste backkamerans triggning ske med +12 volt antingen från en speciell anslutning i bilen
eller med en kabel från backlampans +12 volt. Kabeln för det i kablaget heter reverse. Finns inte förklarat
i dokumentationen i de flesta fall.

Re: Byte av originalstereo

7
Hej på dig !

Ja det var det, men jag tar emot alla råd jag kan få... Jag är ingen "ljudnörd" utan rent ljudmässigt duger orginalstereon. Det är i första hand Handsfreen till telefonen som jag är ute efter men även än bra GPS då jag är allergisk mot alla kablar till alla lösa prylar...

Blev det den länkade telefonen ? Har du styrning på ratten ?

Mvh // Shas

Re: Byte av originalstereo

8
Shas skrev:Hej på dig !

Ja det var det, men jag tar emot alla råd jag kan få... Jag är ingen "ljudnörd" utan rent ljudmässigt duger orginalstereon. Det är i första hand Handsfreen till telefonen som jag är ute efter men även än bra GPS då jag är allergisk mot alla kablar till alla lösa prylar...

Blev det den länkade telefonen ? Har du styrning på ratten ?

Mvh // Shas
Vet inte om det är mig du egentligen talar med? Dock är det så här att jag bytte tidigt ut
navigatorn i mina bilar mot Android. Dels av det skälet att Hyundai på den tiden skulle ha 1600/år
för uppdaterade kartor.

Har kinesiska Android och de funkar hyfsat, dock är det viktigt att du har radio och inte navigator om du
skall byta enkelt. De har dock en hel del nackdelar också, bl.a så är BT-handsfree ljudet inte bra generellt
över hela linjen. Av den enkla anledningen att det är nästan samma tillverkare av alla moderkort. Ljudet för
musiken är okej om du inte har fabriksförstärkare utan högtalare direkt från radion.

Dock går både ljudet och BT-handsfree att modifiera, men då måste man ha kunskaper att löda på
moderkortet. Vilket jag gjort och fått det att funka hundra. Rattkontrollerna fungerar om du har sk.
resistiva kontroller som på tidigare Hyundai/KIA. Annars får man sätta en burk mellan för att omvandla
CAN-bussen till resistivt.

Till syvende och sist om du inte har kunskaper eller tid så är det bättre att köpa en dubbel-din
från kända tillverkare som Pioneer och så vidare. De har dock inga Android-burkar ännu. Bl. a
Pioneer har dock så att du kan koppla antingen Android eller Ios telefonen till skärmen på utvalda modeller.
BT-handsfree funkar naturligtvis bättre än på de kinesiska. Dock är priset väsentligt högre.

En annan sak att tänka på är att kinesiska DIN-mått skiljer från vår vanliga DIN-mått vad gäller att
få plats i utrymmet för radion.

Det man kan göra är att köpa "Fascian" från Aliexpress.com om inte t.ex. BRL.se har den.