Annons

Automatlådestrul fe 02

1
Hej! igår köpte jag mig en santa fe 02 -v6 Och ägaren varnade mig för att om det blir varmt ute så kommer motorlampan börja lysa och lådan slutar växla och växlar inte upp till 4:an samt växlar varken ner el upp automatiskt! du behöver bara stanna bilen låta den kallna och sen är problemet löst,- nej det löste sig inte förrens efter 3 tim..

Jaha tänkte jag dröjer väl innan det blir varmt ute, men icke sa nicke han bara åka in till stan för att tanka så började det!
Nu har jag kollat runt lite på forum och hittar inte nån som har samma strul...
Enl, instruktionsbok skall det vara fel på katalysatorn om motorlampan lyser/-ser inte sammanhanget dock?
transmissonsoljan är inte röd och klar! nån felkodsläsare har jag ej tillgång till, enl förra ägaren provades kodläsare men fick inget resultat/fel/kod.
Annons

Re: Automatlådestrul fe 02

2
Hej!

Att detta felet inte skulle finnas när det är kallt utomhus låter konstigt, det är i så fall att det tar lite längre tid innan det visar sig (om det kanske är -10-20 grader utomhus).

Jag vet inte hur det är på Santa Fe men en motorlampa indikerar ofta samtliga fel vad gäller motorstyrningen samt generella fel avseende ev. automatlåda. Att det i boken står information om katalysatorn gissar jag beror på att det möjligtvis är en trolig felorsak om det inte finns några andra symtom, varav det i detta fallet verkar vara något helt annat, dvs. som hör till automatlådan.

Med rätt felkodsläsare så bör man kunna få ut en felkod/felkoder som indikerar vad felet kan vara. Får jag spekulera så kanske det är en hastighetssensor på lådan som strular när den blir varm.

Hur ser oljan ut samt luktar den bränt? Har du kollat nivån?

Mvh

3
Jag har lyckats reda ut vad som är strulet! det är främre katten" som smulat sönder innehållet och då tar bilen sig ett försvarsläge och slår ut automatlådan så man inte skall pressa den för långt.

Och "värmen" var ju när kattarna blev för varma.
mvh walle...

4
Gött att du hittade felet!

Jäkla trist dock att katalysatorn blivit så dålig, men det är bättre än om automatlådan varit defekt (om det nu inte hade varit ett enkelt fel vill säga).

De flesta bilars automatlådor har dessa "felsäkra lägen" vilket är väldigt bra, både att man oftast kan köra vidare (men i begränsad hastighet) samt för att undvika ytterligare fel.

PS, Vad blir det för ersättningskatalysator?

Mvh