Har en I30 från 2010 där AC:n slutat kyla. Har provtryckt systemet och kommit fram till att kondensorn gett upp, läckage..
Så min fråga är den svår byta? Tips, tricks?
Annons
Re: Byte kondensor
2Eftersom ingen annan svarat så gör jag det själv, så kanske nån har nytta av det i framtiden..
Kondensorn är väldigt enkel att byta..
1: Skruva loss luftintaget som sitter ovanpå kylaren, två skruvar.
2. Lossa dom övre fästerna till kylaren, fyra skruvar.
3. Lossa den övre smala kylarslangen, se till att ha kall motor eller släppt trycket genom expansionskärlet.
4. Lossa inkopplingen till kondensorn, två rör.. Två muttrar..
5. Tryck kylare bakåt allt som går, man kan spänna fast den i det läget med ett buntband så får man bägge händerna fria..
6. Lyft lös kondensorn från fästena, rätt upp.. Man får lirka lite för att få upp den, vrida den motsols om jag minns rätt...
7. Dit med den nya, bara göra alla moment baklänges...
Tog mig typ en halvtimme och hade inte en sportmössa innan hur det satt.. Verkstaden jag frågade skulle ha kring 2500-3000 kr för att byta den, endast för arbetet.. Dom påstod att man var tvungen att demontera kylare m.m.
Kondensorn är väldigt enkel att byta..
1: Skruva loss luftintaget som sitter ovanpå kylaren, två skruvar.
2. Lossa dom övre fästerna till kylaren, fyra skruvar.
3. Lossa den övre smala kylarslangen, se till att ha kall motor eller släppt trycket genom expansionskärlet.
4. Lossa inkopplingen till kondensorn, två rör.. Två muttrar..
5. Tryck kylare bakåt allt som går, man kan spänna fast den i det läget med ett buntband så får man bägge händerna fria..
6. Lyft lös kondensorn från fästena, rätt upp.. Man får lirka lite för att få upp den, vrida den motsols om jag minns rätt...
7. Dit med den nya, bara göra alla moment baklänges...
Tog mig typ en halvtimme och hade inte en sportmössa innan hur det satt.. Verkstaden jag frågade skulle ha kring 2500-3000 kr för att byta den, endast för arbetet.. Dom påstod att man var tvungen att demontera kylare m.m.
Re: Byte kondensor
3Går utmärkt att byta utan att släppa på kylar slangen. På nån modell var du tvungen att plocka ur kylfläkten för du kunde inte vika tillbaka kondensorn tillräckligt, tror det kan ha varit 2.0CRDIn.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11