Annons

Svårstartad vid kallstart

1
Hej!

Min i30 CRDi -11 är svårstartad när det är kallt ute (+1 och kallare). Hemma så står den i varmgarage och där har jag aldrig problem, men när det stått ute på jobbet i 8 timmar är det desto värre. Oftast tar det bara ett par sekunder extra innan den startar men när det var -20 en kväll så tog det 5 min att få igång bilen. Min verkstad verkar helt okapabla till att felsöka detta då dom uteslutit glödstiften och tvingat på mig ett onödigt batteribyte. Inga felkoder finns. Det var alltså inte batteriet det var fel på. Då jag köpte bilen på en bilfirma i maj -16 så funderar jag på om man borde försöka sig på en reklamation. Är det någon här som har haft samma fel och vad var felet?
Annons

Re: Svårstartad vid kallstart

3
Har nyligen haft precis liknande fel på min ix35 som du har på din bil nu. Felsökning genererade inga felkoder, bytt batteri bytt glödstift bytt bränslefilter utan framgång. Lämnade till slut in den på annan bilverkstad där de ganska snabbt hittade på felet och det var glödgnings reläet samt skenan som förbinder glödstiften som det var felet.
Nu startar den vid kallt väder igen, men resan dit blev dyr.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14