På V6:an är det väl 9 000 mil eller 6 år som gäller?
Inte världens bästa bil, på papperet. Jag kollade folksams statistik häromdagen, och Santan får idel ettor i betyg för säkerheten, inget whiplash-skydd, ingen autobroms eller antisladd. Trots detta så är bilen mer än 20 % säkrare än medelbilen.

Slukar soppa säger en del, Hyundai säger 1,14 per mil i blandad körning, vilket var exakt vad min drog under drygt två års mätning. (Bokförde varenda liter tidigare.) Till skillnad från lite dyrare märken, så anser inte Hyundai att bilen ska drivas framåt genom att förbränna motorolja, jag har då aldrig behövt fylla på en droppe mellan oljebytena. Dåligt rostskydd sade testarna för dryga tio år sedan, trots detta så tar besiktningen inte fram rosthammaren vid titt undertill, det finns ju ingen rost att knacka på, säger han. Lite undermotoriserad kan jag tycka, emellanåt, hade inte varit dumt med ett par hästar till ibland.
Ska du bara ha bilen ett par år, så får du kanske sålla lite bland alla felen. Kolla att all el fungerar, om någon ruta inte åker upp eller ner kan man kanske leva med, men stolsvärme är skönt. Att klimatanläggningen funkar som den ska är också skönt.
Och, som sagt, när gjordes rembytet senast? Den kostnaden skojar man inte bort. Jag måste byta min om tre år igen, men det är troligare att jag kör bilen till skroten eller säljer den för ett mycket skäligt pris då.