Annons

Dyrt kopplings och svänghjuls byte

1
Hej.

Jag har en Santa fe av 01 årsmodell som har gått 10900 mil, har börjat få problem med kopplingen, svår ibland att lägga ur växel.

Jag var på den lokala Huyndai återförsäljaren i ystad, vars ägare är släkt till mig, och pratade med honom om kopplingen.

Han lovade att undersöka om det gick att få kopplingsbyte på goodwill, men det gick inten deras svar var att det att bilen var ett år övertiden.

Om jag nu skall bli av med problemet så måstae jag alltså själv betala hela kalaset.

koppling komp: ca 3600 kronor
svänghjul: ca 7100 kronor
byte tillkommer.

MVH
Magnus
Annons

2
:?: :?: :?:
Jag förstår inte varför man måste byta svänghjul? Vid kopplingsbyte brukar väl endast lameller & urtrampningslager bytas ut + ev. tryckplattan vid behov. Svänghjulet är ju monterad på vevaxeln :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Vegard

du sier ikke hvilken motor du har, men på CRDI skifta de svinghjul og clutsj på garantien dersom du klaget. er ikke dette gjort, har du vel det svinghjulet som kaltes "masse svinghjul", og dette behandlet clutsjen vel hardt. de mente dette ble bedre ved skifte til tradisjonellt svinghjul. samtidig oppgraderte de programvaren, slik at motoren fikk høyere dreiemoment på lave turtall. dette merkes svært godt!

Vegard

4
vid kopplingsbyte byter man alltid komplett dvs.lamell,tryckplatta
och urtrampningslager och ev. stödlager om sådant finns.
vad beträffar svänghjul går det att svarva om det blivit skevt.
jag känner inte till ditt problem?men om kopplingen ``hugger``
vid start kan det vara skevt svänghjul!det går att lösa dilligare
än att byta.

odde.

5
Svår ibland att koppla ur växel - säger inte mycket? Lite mer preciserat vore inte dumt eller har de redan konstaterats att svänghjulet är skevt eller felaktigt på annat vis?

Sen den åtgärd som vegard nämner låter ju intressant.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Hej M. Svensson!

Du är den första som checkat in på forumet som verkar vara i begrepp att få betala för ett kopplingsbyte!

De som följt forumet sedan starten (detta är tredje upplagan av det som startade som "Santa Fe forumet") har också fortlöpande fått information om hur Hyundai centralt och lokalt har hanterat kopplingsproblematiken.

Forumet kryllar av trådar som behandlar just kopplingen - de är alla samlade under rubriken "motor och drivning" och innehåller var och en information som går att plocka ihop till en snygg mosaik.

Här är en tex;

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=292

Anledningen att man vill byta svänghjul är att man passar på att uppgradera till den mer stryktåliga kopplingen som använder "single mass flywheel".

Tidiga manuellt växlade bilar var utrustade med ett spaceat tvådelat svänghjul som skulle fungera ungefär som ryckdämparen man hittar i navet på en del motorcyklar - snygg lösning i teorin, men... :roll:

Hyundai Svenska har varit sanslöst generösa med utökad garanti och goodwillåtgärder åt drabbade kunder, men någon gång stängs möjligheten till gratis uppgradering av gamla bilar.

Du nämner inte hur länge du haft bilen i din ägo, men tyvärr är det så i sådana här fall - oavsett bilmärke, att den som är hårdhänt och vårdslös med grejerna sorterar ut ömma punkter snabbare än andra - och har större chans att få kostnadsfri eller kostnadsreducerad hjälp än de stackare som är rädda om grejerna och därigenom kommer till "point of no return" efter det att tidsfönstret för goodwillåtgärder stängts.

Trist, men så är det - jag har sett det hända i alltför många gånger med allt för många bilmärken.

Faktum är att det var just mitt sökande efter typfel som ledde mig till Club Hyundai SUV Sweden - jag tokgooglade efter kunskap kring eventuella brister hos den bil jag just köpt bara för att kunna ligga ett par steg före verkstaden.

Det var några år sedan den egentliga garantin gick ut på din bil, och som sagt ett år sedan goodwillåtagadet bleknade bort - bilen har varit i trafik under sådär fem år, eller hur?
Någon gång måste man nog lätta på lädret själv, trist för dig och andra i din situation bara att infon om problemen med kopplingen har legat uppe har på vårt forum sedan 2002...

Kolla din inbox i det vi kallar "PM-systemet" här på forumet så skall jag ge dig ett tips den vägen som ni andra får läsa om lite senare... :mrgreen:

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

Liknande problematik

7
Hej,

Jag är i samma situation typ. Hyundai skall återkomma i ärendet, men i mitt fall är det lite speciellt tror jag. Detta för att den redan varit inne på åtgärd, men då byttes endast lammeller. Det funkade uppenbarligen inte så bra, så jag hoppas att de kan ställa upp och ta sitt ansvar och byta ut svänghjul till den modellen som gäller nu när "fixen" kommit.

Hoppet är det sista som överger människan...var det väl nån som sa. :?