Annons

Oljeförbrukning & kopplingen

1
Hej!
En liten fundering, jag har haft min santa -03 nu i ca: 1 mån har gått 6500 mil, jag upptäckte när jag fick hem den att det var lite låg oljenivå på stickan (undre strecket) fyllde på 1 liter, efter ca: 300 mil ser jag nu idag när jag kollade att nivån har sjunkit IGEN, är det någon som har någon erfarenhet om oljeförbrukningen, jag har ju garantin kvar från köpet (MRF 3mån eller 500 mil), jag kommer att kontakta säljaren i morgon angånde detta, jag är också lite fundersam kring kopplingen den hugger lite och tar väldigt högt upp, jag får väl ta det på samma gång...
Annons

2
Oljeförbrukningen har jag ingen bra koll på -men kopplingen; uj uj uj...

Huggande koppling med kort rörelsereserv kan vara ett varningstecken - risken finnas att automatjusteringen har nått den yttersta gränsen för vad den förmår kompensera för.

Om du dessutom känner feedback i pedalen - pulserande slag när du försiktigt trampar ur så är kopplingen i behov av översyn.

Du kan själv kolla om bilen har fått den uppdaterade "singlemass-kopplingen" eller fortfarande rullar på ursprungskopplingen - skicka mig ett pm så får du tips!

Passa även på att kolla de tidigare posterna härinne som avhandlar kopplingen!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

kopplingen och oljeförbrukningen...

3
Det stämmer det du skriver, kort rörelse och känner allt i pedalen.

Jag kontaktade ELLES bilservice här i Gävle (efter först ha informarat säljaren) och vips problemet var löst, kopplingen kommer att bytas den 15/6, en påfyllning igen av oljan så han kan verifiera det jag påstår om oljeförbrukningen, jag återkommer i det fallet.
han nämnde att han har inte varit med om några problem på en santa när det gäller oljeförbrukningen, så vi får väl se. Vad det gäller kopplingen så går den på nybilsgarantin.

ELLES Bilservice hos Dahlboms bil här i Gävle skall ha en ELOGE.
----------------------------------------------------
-03 2,4 VISION

Kopplingen bytt !!

4
Helt fantastiskt, bilen känns som ny.
Tur att bytet gick på garantin, notan slutade på 11.780:- :x

Det finns en liten detalj som jag retar mig på, det är bara 12 timmars visning på klockan, bilen tillverkades 2003 varför tillverkade man inte en klocka med omställbar visning....??
----------------------------------------------------
-03 2,4 VISION

5
Det finns en liten detalj som jag retar mig på, det är bara 12 timmars visning på klockan, bilen tillverkades 2003 varför tillverkade man inte en klocka med omställbar visning....??
vi är nog ganska många som retar oss på detta. :twisted:

Enda anledningen jag personligen kan komma på angående klockans bristande funktion är: bilen är från början tänkt för och byggd för att passa den Amerikanska markanden, och alla vet ju att Amerikaner inte alltid är som oss andra. :wink:

Men jag håller med dig, det är störande.

(Själv sätter jag upp telefonen i hållare brevid ratten, och har klocka som skärmsläckare på den, så jag tittar aldrig upp på originalklockan längre.)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe